28 02 2017


Król dinozaurów jest tylko jeden

Autor:

|

8 stycznia 2017

|

Edytowany: 24 lutego 2017

|

201 komentarzy

|

Kategoria: Dinozaury / Dinozaury drapieżne

Król dinozaurów jest tylko jeden

Królem dinozaurów jest…

Wiele osób zafascynowanych jest ogromnymi rozmiarami drapieżnych dinozaurów. Często pojawia się pytanie który teropod był największy, jaką miał długość, ile ważył, itp.

Dziś postaramy się odpowiedzieć bardziej szczegółowo na to pytanie. Poniższy artykuł przygotował Krzysztof, który zajmuje się analizą dinozaurów od niepamiętnych czasów. Ponieważ publikujemy go bez korekty, może wydać nieco hermetyczny (analizy długości, specjalistyczne słownictwo, etc.). Jeśli pojawią się jakiekolwiek pytania – zachęcamy do dyskusji – zarówno Krzysztof, jak i my postaramy się na te pytania odpowiedzieć.

Spinozaur, Spinosaurus

Spinozaur vs T. rex

Czy Spinosaurus jest największym znanym teropodem?

Media oraz wiele popularno i pseudonaukowych publikacji kreuje spinozaura jako największego lądowego drapieżcę w dziejach ziemi. W dużej mierzy przyczynili się do tego autorzy filmu ”Park Jurajski”. Ale czy na pewno tak było?

Powołując się na wcześniejszy artykuł „Król jest tylko jeden” przytoczmy to co podawał na swoim blogu Andrea Cau – według jego obliczeń czaszka największego okazu spinozaura MSNM V4047 została znacznie przeszacowana. Sam Cau podawał jej rozmiary na ok. 140-150 cm długości (znacznie mniej niż pierwotne szacunki – 175 cm).

Rozmiary spinozaura zostały zrewidowane na 15 m (Ibrahim w 2014 roku) i 15,1 m (Franoys online 2016).

Jeżeli porównamy rozmiary czaszki z innymi spinozaurydami oraz bardziej kompletnym okazem  FSAC-KK 11888 to największe osobniki, takie jak MSNM V4047 osiągały wspomnianą długość 15 m.

Spinozaur vs T.rex

Spinozaur vs T. rex

Zniszczony holotyp spinozaura osiągał ~11,5 długości (po przeskalowaniu na podstawie rekonstrukcji czaszek – Franoys online 2016 – dla MSNM V4047 długość czaszki ~158 cm, a dla holotypu 121 cm), co zgadza się również z doniesieniami Cau który stwierdził, że holotyp był porównywalnych rozmiarów z barionyksem – (Cau online 2013) niemal identycznie, tyle co opisany w 2014 roku przez Ibrahima osobnik szacowany przez Mortimera (2016) na 11,3 m a przez Cau na ok. 11 m (Cau online 2014). A więc największy osobnik spinozaura po przeskalowaniu osiągał według aktualnych szacunków 15 m długości.

W roku 2016 na podstawie rekonstrukcji spinozaura wykonano obliczenia masy dla największego znanego osobnika metodą GDI (Franoys online 2016) przy identycznych założeniach jak dla wcześniejszych obliczeń Hartmana dla tyranozaura i giganotozaura. Wynik to 7,557-7,713 tony.

Cau wcześniej twierdził na swoim blogu, że spinozaur był znacznie lżejszy od tyranozaura, porównując kręgi i żebra obydwóch teropodów trudno nie zgodzić się z tym, że tyranozaur był znacznie masywniejszy i co za tym idzie cięższy.

Spinozaur (Spinosaurus)

Spinozaur (Spinosaurus)

Czy MSNM V4047 jest największym znanym osobnikiem spinozaura?

Żuchwa o numerze BMNH R 16421 która została przypisana do Spinosaurus jest ogromnych rozmiarów. Jednak nie jest pewne do którego spinozauryda należała. Może chodzić także o Sigilmassasaurus brevicollis. Zachowany fragment żuchwy mierzy 69 cm (Milner 2003) długości, jest ona złamana na wysokości 17 zębodołu (co ciekawe u spinozaura jest ich 15 w części zębowej). Jak obliczono na dinozaury.com, w porównaniu do holotypu spinozaura gdzie część uzębiona ma długość 51,7 cm, żuchwa BMNH R 16421 jest dłuższa od niego o 33%.

Zatem ów spinozauryd powinien mierzyć po przeskalowaniu ok. 15,3 m długości. Oszacowanie tego osobnika (BMNH R 16421) na 17,5 m wynika z założenia, że holotyp spinozaura miał 13.2 m, ale według obliczeń i porównań wyżej wychodzi, że był mniejszy i miał 11,5 m długości. Potwierdza to także porównanie MSNM V4047 (ok. 79 cm fragment ujęty na zdjęciu) do BMNH R 16421, jeżeli zestawimy obie kości razem, to będą pasować niemal w 100% do siebie, zatem oba osobniki były identycznych lub bardzo porównywalnych rozmiarów.

Jeśli zatem chodzi o spinozaura to największe znane osobniki osiągały długość 15 m (Ibrahim 2014) lub 15,1 m (Franoys online 2016) lub 15-15,3 m (Stuchlik 2017) na podstawie porównania BMNH R 16421 z holotypem i MSNM V4047 i masę 7,7 tony.

Oxalaia quilombensis

Oxalaia quilombensis

Jak duża była Oxalaia quilombensis?

W Internecie niemal wszędzie są cytowane ogromne rozmiary dla tego teropoda, -14 m długości i 7 ton masy ciała. Długość czaszki oszacowano na 135 cm, ale należy pamiętać , że oszacowanie pochodzi z porównania do 175 cm czaszki spinozaura w publikacji Dal Sasso i Inni (2005), gdzie jak wspomniałem wyżej Cau oraz inni szacują tę samą czaszkę na 140-158 cm długości a jej właściciela na 15 m długości.

Oxalaia quilombensis była zatem o 23% (135 do 175 cm czaszka) mniejsza od największego okazu spinozaura i mierzyła tylko ok. 11,5 m długości (skalując do 15 metrowego osobnika spinozaura) oraz ważyła 3,5 tony (skalując do szacunku 7,7 tony dla 15 metrowego spinozaura).

Karcharodontozaur (Carcharodontosaurus) - wizualizacja.

Karcharodontozaur (Carcharodontosaurus) – wizualizacja

Jak duże były karcharodontozaurydy?

Hartman na podstawie swojej rekonstrukcji oszacował holotyp giganotozaura MUCPv-Ch1 na 12,4 m długości i 6,8 tony. Natomiast osobnika większego od holotypu – MUCPv-95 o ok. 6,5 % na 13,2 m długości i 8,2 tony (a więc więcej od spinozaura). Trzeba jednak pamiętać, że szacunek dla osobnika MUCPv-95 jest tylko na podstawie fragmentu żuchwy i nie musi wcale dowodzić tego, że całe zwierzę było rzeczywiście większe o 6,5% , z wiekiem czaszka prawdopodobnie rosła bardziej (zobacz niżej w opisie o osobnikach tyranozaura).

Carcharodontosaurus

Carcharodontosaurus miał mniejszą czaszkę od Giganotosaurus, neotyp i największy znany osobik karcharodontozaura mierzył ok. 12,35 m (Franoys 2016 online), 12,5 m (Stuchlik 2016 – na podstawie porównania długości czaszki z giganotozaurem bazując na rekonstrukcji Hartmana) lub 12,8 m (Mortimer na teropod database). Carcharodontosaurus był również smuklejszy od holotypu giganotozaura którego kość udowa była o ok. 12% dłuższa, ale masywniejsza o ok. 28% (Benson 2014).

Mapuzaur (Mapusaurus).

Mapuzaur (Mapusaurus)

Mapusaurus

Mapusaurus – kość udowa miała długość 130 cm i 45,5 cm – obwód wału natomiast u giganotozaura 132 cm i 52,5 cm obwód wału (dane z Benson 2014), a więc ten pierwszy był znacznie smuklejszy. Biorąc pod uwagę, nawet szacunki dla największego osobnika mapuzaura którego szacowano na 10% większego (dłuższego) od holotypu giganotozaura otrzymujemy 13,6 m długości, ale masa po skalowaniu wyniesie ok. 7,5 ton (uwzględniając proporcję obwodu kości udowych).

Inne karcharodontozaurydy były jeszcze mniejsze.

Największym z nich jest zapewne Giganotosaurus który osiągał 13,2 m i 8,2 tony – lub nieco mniej w zależności czy MUCPv-95 faktycznie jest większy od holotypu i o ile.

T. rex

T. rex

Król jest tylko jeden! – Tyrannosaurus rex

Największy znany osobnik tyranozaura FMNH PR2081, czyli „Sue” mierzy 12,3 m (Hutchinson 2011, Hartman 2013) i został oszacowany wspomnianą wyżej metodą GDI na 8,4 tony, więcej niż wszystkie inne teropody wymienione wyżej, w dodatku osobnik ten jest wyjątkowo kompletny a nie tak jak największe przypisywane osobniki spinozaura czy giganotozaura.

Jeżeli spojrzeć do badania Benson (2014) polegającym na obliczaniu masy teropodów na podstawie alometrii kończyn, tyranozaur także wygrywa pod tym względem i to z jeszcze większą przewagą. Dla holotypu Giganotosaurus uzyskano tą metodą 6,1 tony, po przeskalowaniu osobnik większy czyli MUCPv-95 miałby 7,4 tony. Gdzie tą samą metodą dla tyranozaura uzyskano 7,7 tony w dodatku chodzi o osobnika ‚Scotty’ (RSMP 2523.8) który był mniejszy od największego okazu- Sue.

Wniosek z tego taki, że zarówno metodą GDI jak i obliczeń alometrii kończyn tyranozaur jest największym znanym teropodem. To samo można wywnioskować porównując kręgi grzbietowe tyranozaura i spinozaura. W dodatku, ludzie często powołują się na niekompletne okazy znane z pojedynczych kości takie jak wspomniane spinozaury MSNM V4047 i BMNH R 16421 oraz giganotozaur MUCPv-95, a zapominają o tym, że skalowanie takich szczątków jest równie niepewne co rzekomo większych osobników tyranozaura.

Tyranozaur (T. rex) - tyrannosaurus rex

Tyranozaur (T. rex)

Nie brakuje również obliczeń na podstawie pojedynczych kości sugerujących, że niektóre osobniki tyranozaura były większe od SUE. Jeżeli np. Horner ma rację i osobnik MOR 1126 jest faktycznie większy od Sue o 10% to znaczy, że mierzył 13,5 długości a masa wynosiła 11 ton!

Problem polega na tym, że poszczególne kości różnych osobników tyranozaura nie są do siebie proporcjonalne np. u FMNH PR2081’s szczęka jest o 25% większa od holotypu tyranozaura łopatka jest większa o 20%, kość zębowa o 15%, kość udowa o 3% kość krzyżowa o 1%, piszczele są takiej samej długości a paliczki są o 5% krótsze.

Gdybyśmy więc znali tylko szczękę, to szacowalibyśmy FMNH PR2081 na ok. 14,9 m (bo holotyp oszacowano na 11,9 m – Hartman online), podczas gdy w rzeczywistości mierzy on ok. 12,3 m długości. To samo zapewne tyczy się również innych wielkich teropodów.

Wniosek może być tylko taki że wbrew temu co podają media i wiele popularnonaukowych stron to Tyrannosaurus rex jest największym znanym lądowym drapieżnikiem jaki chodził po ziemi. Potwierdzają to obliczenia.

Giganotosaurus carolinii

Giganotosaurus carolinii – szkielet.

Ranking największych teropodów wyglądałby następująco:

  1. Tyranozaur (Tyrannosaurus rex) – 12,3 m i 8,400 kg (lub 13,5 m i 11,000 kg dla MOR 1126)
  2. Giganotozaur (Giganotosaurus carolinii) – 12,4-13,2 m i 6,800-8,200 kg
  3. Spinozaur (Spinosaurus aegyptiacus) – 15 m i 7,700 kg
  4. Mapuzaur (Mapusaurus roseae) – 13,6 m i ok. 7,500 kg (dla największego osobnika)
Zapraszamy do dyskusji na temat największych drapieżnych dinozaurów.
Lewy górny róg to BMNH R 16421 a prawy MSNM V4047 można je sobie zmierzyć w programie ze skalą i porównać z jakąś rekonstrukcją czaszki spinozaura, wyjdzie, że należą do osobników tych samych rozmiarów.

Lewy górny róg to BMNH R 16421 a prawy MSNM V4047 można je sobie zmierzyć w programie ze skalą i porównać z jakąś rekonstrukcją czaszki spinozaura. Okaże się, że należą do osobników tych samych rozmiarów.

Porównanie tyranozaura z giganotozaurem – Hartmana

Porównanie tyranozaura z giganotozaurem – Hartman

Porównanie tyranozaura z hipotetycznie największym osobnikiem spinozaura (u dołu po prawej)

Porównanie tyranozaura z hipotetycznie największym osobnikiem spinozaura (u dołu po prawej)

Porównanie kręgów grzbietowych spinozaura i giganotozaura (różowe to skalowane dla największego osobnika spinozaura)

Porównanie kręgów grzbietowych spinozaura i tyranozaura (różowe to skalowane dla największego osobnika spinozaura)

Osobniki tyranozaura i szacunki wielkości.

Osobniki tyranozaura i szacunki wielkości.

Polecamy:

____________________

Zwierzaki się ucieszą jeśli je polubisz



DinoAnimals.pl

Poleć artykuł

Podobne Artykuły

Masowe wymierania gatunków – Wielka 5
Albertozaur (Albertosaurus).
Dilofozaur (Dilophosaurus)
Zauropody – największe dinozaury.
Turiazaur (Turiasaurus riodevensis).
Ornitopody – największe dinozaury ptasionogie.
Najmniejsze dinozaury – Top 10
Allozaur (Allosaurus)
Alamozaur – największy dinozaur Ameryki Północnej.
Pachycefalozaur (Pachycephalosaurus)
Najstarsze znane dinozaury cz. II.  Lesothosaurus
Ankylozaur (Ankylosaurus)
Futalognkozaur – wielki szef jaszczurów.
Najmniejsze dinozaury – Kompsognat (Compsognathus).
Stegozaur (Stegosaurus).
Parazaurolof (Parasaurolophus)
Największe ceratopsy – Top 10
Kamarazaur (Camarasaurus).
Karnotaur (Carnotaurus)
Najdłuższe dinozaury – Top 10
Jangczuanozaur (Yangchuanosaurus)

O Autorze

Redakcja DinoAnimals.pl

Wydawnictwo Dobre Ściągi - DobreSciagi.pl, DinoAnimals.pl, DinoAnimals.com, Zonka.pl

(201) Komentarze

  1. Marek
    8 stycznia 2017 at 12:10

    Czyli tyranozaur był najcięższy, ale nie najdłuższy (spinozaur mógł być nieco dłuższy). Gdyby jednak T. rex ważył 11 ton, to czy byłby w stanie polować, czy raczej byłby padlinożercą?

    • Max
      8 stycznia 2017 at 12:29

      Na to wygląda, że spino mógł być nieco dłuższy, ale wagą tyranozaur go przewyższał zdecydowanie. Myślę, że 11 tonowy tyranozaur to raczej rączy nie był i pewnie jednak żywił się w dużej mierze padliną – chociaż z drugiej strony mógł przecież atakować alamozaury, które przecież nie były szybkie.

      • Shahen
        8 stycznia 2017 at 13:03

        Nie ma pewności czy MOR 1126 faktycznie jest większy od Sue a jeśli to czy o 10%, miejmy nadzieję, że kiedyś doczekamy się publikacji z opisem tego osobnika.

    • kt
      16 stycznia 2017 at 14:18

      T.rex ,to najgłupszy ,najsilniejszy ,najmniej udany,i najbardziej spasiony dinozaur,a jadł tylko śmierdzącą padlinę!to nie król dinozaurów,tylko zapasiony kotlet!

      • kt
        16 stycznia 2017 at 14:19

        (…)najmniej silny.😉

      • Hex
        16 stycznia 2017 at 14:58

        Ktoś tu naprawdę nie lubi T. rexa 🙂 A mówi się, że on właśnie, jako jeden z ostatnich wielkich gadów, był ukoronowaniem ewolucji dinozaurów drapieżnych 🙂

      • Achyt
        16 stycznia 2017 at 19:38

        Racja 🙂

      • King carnotaurus rex
        17 stycznia 2017 at 22:16

        Jedno co piszesz jest śmieszniejsze od drugiej. Ten artykuł przygotował Krzysztof czy Shahen

      • King carnotaurus rex
        19 stycznia 2017 at 20:53

        Dobrze powiedziane kt!!!

      • Predator
        22 stycznia 2017 at 11:49

        Pomyślałem to samo co kt. Od kiedy królem zostaje największy i najwolniejszy grubas?

      • Maciek Dąbkowski
        18 lutego 2017 at 22:10

        Carnotaur czemu tak hejtujesz Tyranozaura ? bo jest lepszym zabójcą niż Twój ukochany Spinozaur ? i nie był spasiony , był dobrze umięśniony a to co innego 😉 Mam prośbę nie zaśmiecaj portalu swoimi przygłupimi odpowiedziami niezgodnymi z prawdą 😉

  2. Achyt
    8 stycznia 2017 at 13:39

    W takim razie nie ma pewności ile mógł ważyć Karcharodontozaur. Podane są szacunkowe dane że kości udowe giganotozaura były dłuższe i grubsze, niemniej nie jest podane jaką długość oraz obwód miały kości Karcharodontozaura (podane są tylko % szacunki na korzyść giganotozaura).

    • Shahen
      8 stycznia 2017 at 13:56

      Według pomiarów Benson 2014 wygląda to następująco

      Giganotosaurus dla holotypu- 132 cm i 17,46 cm (długość kości udowej i średnica środkowa wału- shaft mediolateral diameter).
      Carcharodontosaurus dla holotypu 117,7 cm i 13,6 cm (długość kości udowej i średnica środkowa wału- shaft mediolateral diameter) Co daje nam 132/117,7 = 1,1214 a więc około 12% więcej
      i 17,46/13,6 = 1,2838 czyli ok. 28% więcej.
      Prawdopodobnie z wiekiem kości stawały się jednak bardziej masywne więc ta różnica mogła być nieco mniejsza.
      Jak donosi Franoys – neotyp (SGM DIN 1)- największy osobnik karcharodontozaura jest większy o nieco ponad 13% od holotypu. Idąc za Benson (2014) gdzie na podstawie wymiarów kości podanych wyżej w tym artykule oszacowano masę dla holotypów giganotozaura i karcharodontozaura na odpowiednio – 6136 kg i 2994 kg, można obliczyć masę SGM DIN 1 z proporcji do holotypu 2994*1,13^3 = 4320 kg, jednak czaszka SGM DIN 1 sugeruję zwierzę w okolicach 12,5 m – porównywalnych rozmiarów co holotyp Giganotosaurus więc bardziej prawdopodobna wydaje się masa w okolicach 6-7 ton, ale patrząc na kości udowe karcharodontozaur wydaje się smuklejszy

      • Achyt
        8 stycznia 2017 at 15:08

        Cóż jeśli Karcharodontozaur miał faktycznie tak krótkie kości udowe, i w dodatku tak wąski rdzeń musiał być dinozaurem znacznie mniejszym niż wcześniej przypuszczano. Z tych proporcji wynika że musiał być nie tylko wyraźnie lżejszy od giganotozaura ale i niższy. Co ciekawe długość ciała na podstawie holotypu Karcharodontozaura jest zbliżona do giganotozaura. Karcharodontozaur musiał wyglądać dość nietypowo: niski, stosunkowo lekki i długi mniej więcej jak t-rex. Dużo więcej daje teraz do myślenia ewentualna czworonożność spinozaura, skoro taki dinozaur mógł sięgnąć i odgryźć kość grzbietową spinozaura (wg. odkryć z 2008 roku).

      • King carnotaurus rex
        15 stycznia 2017 at 09:52

        Drobny fakt C-rex był większy Stana i Sue, a nie na odwrót 😠

      • Shahen
        15 stycznia 2017 at 10:15

        Nikt nie napisał, że MOR 1126 był mniejszy od „Stan i Sue”, ale dopóki nie zostanie opisany nie ma pewności jaki był. Nie mówiąc już o tym, że proporcje poszczególnych osobników mogą się bardzo różnić.

    • Shahen
      8 stycznia 2017 at 15:53

      Nie do końca tak jest. Te 117 cm to jest szacunek dla holotypu, który był mniejszy od neotypu. W dodatku co ciekawe ta kość udowa 117 cm- tak podaje Benson, ale inne publikacje podawały także , że kość udowa ta mierzyła 126 cm długości. Neotyp jest większy o jakieś 13% (Franoys online 2016) lub 15% jak podawał Sereno, zatem kość udowa neotypu mogła mieć nawet 142 cm (Franoys) lub 145 cm (Sereno). Generalnie chodzi więc o teropody bardzo zbliżonych rozmiarów. W zasadzie cała czwórka – Giganotosaurus carolinii, Carcharodontosaurus saharicus, Mapusaurus roseae i Tyrannotitan chubutensis miała kości udowe w okolicach 130-150 cm długości przy podobnej długości całego ciała.

      • Achyt
        8 stycznia 2017 at 16:34

        Może i tak… o ile te szacunki wielkości faktycznie dadzą większe kości udowe. Jeśli chodzi o neotyp to odkryta została podobno tylko czaszka 😛

        Btw. Shahen czy masz może w planach napisać coś o spinozaurze: a konkretnie rozwiać też mity dotyczące jego rzekomej krwiożerczości wykreowanej przez media. Wraz z najnowszymi odkryciami pojawiło się sporo danych mówiących ze był to raczej wyspecializowany rybożerca prowadzący wodny tryb życia (być może czworonożny), a nie lądowy zabijaka atakujący paralitytany.
        Swoją drogą sam zakładam bloga na tym portalu i zastanawiam się czy nie podjąć w dalszej perspektywie takiej publikacji oczywiście o ile nikt wcześniej się za to nie weźmie 🙂

      • Shahen
        8 stycznia 2017 at 16:52

        To dobry pomysł, sam nie będę miał za wiele czasu na pisanie artykułów, nie dlatego, że nie mam czasu na dinozaury, ale generalnie dużo czasu zabiera mi praca na aktualizacjami w Tribute to Dinosaurs, oraz na korespondencji z paleontologami, czytanie blogów i prac naukowych w wielu tematach, generalnie więcej czasu poświęcam na pogłębianie mojej wiedzy niż na przekazywanie jej innym…:D Ale jeżeli będziesz coś potrzebował a szczególnie materiały, źródła, prace naukowe itd to chętnie pomogę w zdobyciu ich. Sam mam też na dysku kilkaset pdf i kilka przydatnych książek.

      • Robert
        8 stycznia 2017 at 17:00

        Shahen, powinieneś pisać nowe artykuły na blogu i dzielić się tą wiedzą. Tylko tak można pokazać jakie dinozaury były naprawdę (w świetle aktualnych odkryć i prac naukowych).

      • Shahen
        8 stycznia 2017 at 17:30

        Często brakuje mi na to czasu, pracuję dużo w dużej firmie.. często też na nadgodzinach. Po za tym trenuję siłowo 4x w tygodniu mam mnóstwo znajomych i dosyć rozbudowane życie towarzyskie wiec naprawdę mam czasem problem by chociaż godzinę dziennie poświęcić na te kwestie a tak jak wspominałem czytanie prac naukowych, aktualizacje itd zabierają mnóstwo czasu… W zimie jeszcze a w lecie dochodzi jeszcze rower i te sprawy 😀 Zabiegany jestem

      • King carnotaurus rex
        13 stycznia 2017 at 19:24

        Proszę 🙇 was. 15 metrów? 15 metrów? Spinozaur przekraczał 25 metrów długości! Tyranozaur i tak był padlinożerny więc o co chodzi?
        1.spinozaur-7-9 ton
        2.Karcharodontozaur-8 ton
        3.Giganotozaur-6-8 ton
        4.oxalaia-5-7 ton
        5.Akrokantozaur-5-7 ton
        6.Tyranozaur-5,4-6,8 ton
        7.Suchomimus-5,2-6,4 ton
        8.mapuzaur-3-5 ton
        9.Torwozaur-3,5
        5.

      • Shahen
        15 stycznia 2017 at 10:17

        Ciągle czekam Carnotaurus rex na źródła- twoich danych, doczekamy się ich? Metod obliczania, pomiarów itd? a jeśli nie masz ich to tytuł , autora i rok publikacji naukowej z takimi danymi 😉

  3. Alex
    8 stycznia 2017 at 14:48

    Fajna analiza, podoba mi się.

  4. King carnotaurus rex
    8 stycznia 2017 at 16:25

    Na pewno 😘 T-rex nie był królem dinozaurów!!!!! Po pierwsze nie umiał polować, po drugie tyranozaur oszukuje w rankingu bo jest wyłącznie padlinożercą, po trzecie DinoAnimals.pl myślałem że jesteście fajną stroną i się myliłem. T-rex miał przeciętnie 6,5 metra max. 12,5 metra długości poza tym jak chcecie wiedzieć który dinozaur jest królem, to nie zapominajcie o 20 metrowym spinozaurze który jest młody, i co za tym idzie to spino należy się korona. YouTube już i tak zepsuło mi T-rexa, a wy jeszcze niszczcie go👾.💀

    • Rafał
      8 stycznia 2017 at 16:28

      Nie niszczą, raczej oddzielają mity od faktów 🙂

    • Max
      8 stycznia 2017 at 16:33

      Przecież wyszło z analizy, że spinozaur jednak był dłuższy od T. rexa, miał jednak delikatniejszą budowę i był lżejszy.

  5. Shahen
    8 stycznia 2017 at 16:49

    O matko znowu ty…. Wiem, że kochasz swojego spinozaura, ale kreowanie go największego drapieżnika jest nienaukowe…. Ten artykuł na stronce napisałem wczoraj po to, żeby pokazać jak to wygląda naprawdę, dzisiaj redakcja wrzuciła go na stronę główną.
    Carnotaurus rex odpowiedz mi na kilka pytań

    1 Skąd informacje o 20 metrowym spinozaurze? Podaj mi publikację, która donosi o takim osobniku, dane na temat obliczeń tych długości oraz podaj mi co to za osobnik… bo jak napisałem największe dwa to MSNM V4047 i BMNH R 16421 osiągające 15 m, więc przestań spamować z tym 20 metrowym spinozaurem, tylko odpowiedź na proste pytanie- JAKI TO OSOBNIK? PODAJ OBLICZENIA I OSZACOWANIA JEGO ROZMIARÓW I ŹRÓDŁO DANYCH, tak działa nauka..
    2. Dlaczego tyranozaur nie był drapieżnikiem? Są na to dowody jak donosi praca – Physical evidence of predatory behavior in Tyrannosaurus rex (2013)- Robert A. DePalma, David A. Burnham, Larry D. Martin Bruce M. Rothschild, and Peter L. Larson
    3. Skąd takie dane, że tyranozaur osiągał przeciętnie 6,5 m….. No masakra chłopie 😀

    • King carnotaurus rex
      9 stycznia 2017 at 21:17

      No dobra niech ci będzie!!! Tak znowu ja, i odczep się ode mnie. Spinozaurowi należy się korona najdłuższego teropoda. Yes’s baby!!!! Oto mi właśnie chodziło o koronę najdłuższego teropoda dla spinozaura.😂

      • Shahen
        9 stycznia 2017 at 22:05

        Spinosaurus jest prawdopodobnie najdłuższym znanym teropodem i tego nikt nie kwestionuje póki co (jeśli Cie to pocieszy :D), jednak najcięższym i w związku z tym największym pozostaje stary dobry Tyrannosaurus.

    • King carnotaurus rex i spinozaurFan
      11 stycznia 2017 at 20:20

      Ta może spinozaur nie miał 20 metrów, ale na pewno 💋 tyranozaur nie był najdłuższy ani najcięższy! Shahen nawet na artykule najdłuższe ani najcięższe teropody. Skoro tyranozaur nie jest na czołowej pozycji na tamtych artykułach TO TYRANOZAUR NIE JEST NAJWIĘKSZYM TEROPODEM🍫

    • King carnotaurus rex i spinozaurFan
      11 stycznia 2017 at 20:23

      Hahaha!!!! Tylko napisz artykuł, a możesz się przygotować na morze komentarzy😠

      • Shahen
        11 stycznia 2017 at 21:25

        Już napisałem pogadamy za 10 lat jak dorośniesz do merytorycznej rozmowy 🙂

    • King carnotaurus rex
      17 stycznia 2017 at 22:14

      Tego 20 metrów długości spinozaura wyczytałem z Zapytaj Onet przecież odkryto w Australii szkielet spinozaura który miał 18 metrów długości bez kawałka ogona więc 20 i nic spinozaurowi w tym nie przeszkodzi

      • Shahen
        18 stycznia 2017 at 09:08

        Dobry żart 😉 to podaj publikację, numer katalogowy tego okazu? 😉 Wyczytałeś to pewnie na zapytaj onet.pl ? Więc wszystko jasne… Nigdy nie skorzystałeś z żadnej pracy naukowej, profesjonalnego bloga ani sam nie badałeś niczego, stąd masz potem takie bzdury za informacje. Ale spoko w twoim wieku to normalne ale jak pójdziesz w tym kierunku to za 10 lat będziesz już sporo wiedział, pozdro 🙂

  6. Jarosław Janiak
    8 stycznia 2017 at 17:07

    Kręgi T-rexa w porównaniu do kręgów Spinozaura są masywne,dlatego Park Jurajski III powinni nakręcić od nowa.

    • Shahen
      8 stycznia 2017 at 17:22

      Ta ilustracja z porównaniem kręgów spinozaura i tyranozaura bardzo działa na wyobraźnie, pokazuje, jak naprawdę potężny był Tyrannosaurus rex w porównaniu do Spinosaurus aegyptiacus.

      • Jarosław Janiak
        9 stycznia 2017 at 00:46

        Widziałem w najnowszych animacjach spinozaura chodzącego na czterech kończynach.

  7. Shahen
    9 stycznia 2017 at 17:30

    Jest taka opcja, choć nie wszyscy się z tym zgadzają

  8. Olek
    9 stycznia 2017 at 18:52

    Jak dla mnie niema co przyznawać odrazu korony jakiemu kolwiek dinozaurowi w jakiejkolwiek dziedzinie, bo dinozaury to gady a z tego co mi wiadomo to większość gadów rośnie całe rzycie, a i niewiadomo, co jeszcze skrywa ziemia, nie znamy do końca tych pradawnych stworzeń nasza wiedza opiera się na przypuszczeniach, domysłach. Wagi do końca nieda się określić długość, wysokość na podstawie szkieletu (najlepijej kompletnego). Jak pisałem na początku niema co przyznawać kirony, bo niewiadomo jakie olbrzymy skrywa ziemia.

    • Shahen
      10 stycznia 2017 at 20:52

      Wszystkiego typu porównania są oparte na pewnych teoretycznych założeniach i generalnie też porównuje się największych znanych przedstawicieli gatunku.

      • Robert
        10 stycznia 2017 at 21:22

        Statystycznie rzecz ujmując, należałoby przyjąć, że jest małe prawdopodobieństwo, abyśmy odkopali akurat największego osobnika w historii. Możemy więc śmiało przyjąć, że mogły osiągać nawet wiesze rozmiary, niże te, które dziś przyjmujemy za największe.

      • Olek
        11 stycznia 2017 at 07:08

        Zdaje sobie z tego sprawe. To, że tego ni napisałem, nieznaczy, że tego nie wiem. Ale i tak dziękuje za poprawki.☺

  9. seashocker
    13 stycznia 2017 at 17:32

    ja tam nie lubię tyranozaura a wręcz nienawidze,ponieważ lubią go małe dzieci które myśla żę t-rex sięgał do 7 piętra i miał 35 m długości poza tym robi się nudo jak prawie wszędzie wszystko jest mu poświęcone.nie nawidzę go jak dla mnie do compsognat jest lepszy.

    • Robert
      13 stycznia 2017 at 17:39

      Faktycznie T. rex jest bardzo popularnym dinozaurem, ale to nic dziwnego – jego wielkość działa na wyobraźnię. A z tym compsognatem, to trochę przesada, że jest „lepszy” 🙂 Compsognaty raczej nigdy nie będą fascynowały ludzi – to maluchy.

    • King carnotaurus rex
      13 stycznia 2017 at 19:30

      Wreszcie znalazł się ktoś mądry.

      • King carnotaurus rex
        13 stycznia 2017 at 19:32

        Tak kiedyś też lubiłem tyranozaura, teraz go nienawidzę.

    • King carnotaurus rex
      15 stycznia 2017 at 09:50

      Jak to T-rex miał 35 metrów długości! Tyranozaur ledwo osiągał 13 metrów długości, co dopiero 35.😆 Lubię kompsognata, ale czemu giga nie jest popularniejszy i sławniejszy od tyranozaura.

      • Olek
        17 stycznia 2017 at 07:43

        Poprostu jest amerykański.

      • Wax
        17 stycznia 2017 at 12:11

        Popularność się pojawia i przemija. Kiedyś popularne były diplodoki i brontozaury. Później brachiozaury – teraz nieco przybladły, ponieważ okazało się, że były od nich większe gady.
        Park Jurajski spopularyzował z pewnością tyranozaura, ale trzecia część pokazała światu, że istniał spinozaur – większość ludzi przed obejrzeniem tego filmu nie miała pojęcia, że takie monstrum kiedyś istniało. I świat oszalał na punkcie spino.
        W przyszłości być może inne dinozaury będą bardziej popularne – może i giganotozaur doczeka się swoich 5 minut sławy, kto wie. To kwestia odkryć i mass mediów.
        A co do T. rexa – Olek ma rację – jest po prostu made in USA 🙂

      • Maciek Dąbkowski
        23 lutego 2017 at 16:34

        Eee … czego nie rozumiecie ? Shahen napisał profesjonalny artykuł , przedstawił dowody , prace naukowe ,ze to Tyranozaur jest królem dinozaurów . i nie jest żaden ,,made in USA” co z tego ,że go nie lubicie , to nie zmieni faktu ,że był największy i najgroźniejszy .

  10. Shahen
    15 stycznia 2017 at 10:12

    Jakiekolwiek sentymenty typu „lubię, go, nienawidzę go itp” to dziecinne a nie naukowe podejście, w nauce nikogo nie obchodzi co kto lubi, liczą się fakty i dowody.

  11. Shahen
    18 stycznia 2017 at 09:23

    I tak w ogóle co do spinozaura z Australii, wyjaśnię tu co nieco. Otóż ludzie w złym kontekście rozumieją taki zapis, generalnie źle to jest też tłumaczone i źle rozumiane przez odbiorców jak i przez dziennikarzy itp którzy piszą takie artykuły. Słowo spinozaur generalnie może mieć 2 znaczenia – 1 w kontekście jako Spinosaurus aegyptiacus- czyli chodzi konkretnie o dany gatunek, 2 w znaczeniu- spinozaur gdzie używa się go do określenia przedstawiciela rodziny Spinosauridae, dlatego jest to mylone, bo ludzie tego nie rozróżniają. Żeby uniknąć takich błędów należałoby używać raczej słowa- „spinozauryd (czyli przedstawiciel rodziny Spinosauridae)” a nie spinozaur.

    W Australii nie odnaleziono żadnych szczątków spinozaura (w znaczeniu Spinosaurus aegyptiacus), tylko prawdopodobnie szczątki spinozauryda- są to częściowy siódmy i ósmy kręg szyjny- bardzo młodego osobnika (nie żadnego 20 metrowego!!!, i nie odnaleziono prawie kompletnego szkieletu tylko 2 kręgi!!!- media jednak piszą kretynizmy…) z formacji Eumeralla w stanie Victoria.

    Bibliografia:
    Barrett, Benson, Rich and Vickers-Rich, 2010. A definitive spinosaurid theropod from the Lower Cretaceous of Australia and its implications for Gondwanan paleobiogeography. Journal of Vertebrate Paleontology. Program and Abstracts 2010, 57A.

    Novas, Agnolin, Ezcurra, Porfiri and Canale, 2013. Evolution of the carnivorous dinosaurs during the Cretaceous: The evidence from Patagonia. Cretaceous Research. 45, 174-215

    • King carnotaurus rex
      18 stycznia 2017 at 18:13

      Anglikiem jesteś czy co, że piszesz po angielsku?

    • King Carnotaurus Rex
      26 lutego 2017 at 09:10

      Ha! Ha! Ha! Na DinoAnimals.pl na porównaniu tyranozaura i spinozaura widać dlaczego ma 18 metrów, po drugie czas zakończyć to wariactwo z królem dinozaurów, nie odnaleziono kompletnego szkieletu, więc nie ma po co spierać się tak. Budowa T-rexa uniemożliwia mu polowania na handrozaury, I NIE JEST NAJGROŹNIEJSZY WYSTARCZY ZOBACZYĆ JAK TRICERATOPS GO ZNISZCZYŁ! ANKYLOZAUR Z RESZTĄ TEŻ BY MU SKOPAŁ D…, powtarzam jeszcze raz NIE WIADOMO JAKIE ROZMIARY MA SPINOZAUR!

  12. Shahen
    18 stycznia 2017 at 23:01

    Przecież to są tytuły prac naukowych… wiesz w ogóle co to jest?

  13. Pan_Feanor
    19 stycznia 2017 at 11:13

    Shahen nie karm Trolla 🙂
    Szacunek za kawał dobrej, merytorycznej roboty. Niektórym nie da się wytłumaczyć, że źródła to podstawa a reszta to przeważnie papka dla sensacji 😉

    • King carnotaurus rex
      20 stycznia 2017 at 20:30

      Shut up!

  14. King carnotaurus rex
    19 stycznia 2017 at 21:01

    Not! Spinosaurus is the largest theropod dinosaur in Earth’s history, period

  15. Shahen
    19 stycznia 2017 at 23:08

    Pan_Feanor, dziękuje

    Jeśli chodzi oto, ja wiem, że Carnotaurus rex to jeszcze dziecko i w tym wieku ma swojego idola- spinozaura, ale odpisuję i tłumaczę tutaj nie ze względu na niego, ale innym osobom, wiele osób zapewne czyta takie artykuły czy komentarze i to z myślą o nich robiłem ten artykuł i porównania. Niestety poziom dzisiejszych książek popularnonaukowych, czasopism czy filmów jest pod względem naukowym kiepski… chodzi o sensację a nie o prawdę, dlatego właśnie piszę te artykuły i komentarze by pomóc innym główne w tym by wiedzieli jak ważne są źródła informacji.

  16. King carnotaurus rex
    20 stycznia 2017 at 20:34

    Ta! A jak odkopią szkielet spinozaura który ma 28 metrów długości, to ciekawe co powiesz.

    • Olek
      21 stycznia 2017 at 06:44

      To przyzna ci racje, albo przeprosi. Ps troche dziecinnie się zachowujesz.

    • Maciek Dąbkowski
      21 lutego 2017 at 20:58

      Spokojnie , raczej nie ma takiej szansy 😉

  17. Predator
    22 stycznia 2017 at 11:55

    Od kiedy największy grubas zostaje królem? Poza tym nie było czegoś takiego jak król dinozaurów. Nie znamy wszystkich gatunków, może był dinozaur mający 60 metrów długości . A wliczając w ten ranking że były osobniki większe od Sue to tak jakby mówić że spinozaur miał 28 metrów.

  18. Shahen
    22 stycznia 2017 at 15:50

    Po 1 określenie Król, odnosi się tutaj do kilku rzeczy. Artykuł miał na celu wskazanie największego znanego teropoda – jest nim Tyrannosaurus rex więc dlatego taki symboliczny tytuł. Nazwa gatunkowa tyranozaura znaczy „król”. Nie znamy wszystkich gatunków…. to jest rzecz oczywista dla wszystkich którzy choć trochę mają pojęcie o dinozaurach, że wszystkie porównania bazują na największych ZNANYCH osobnikach. Co do 60 metrów to mało możliwe i prawdopodobne… Co do większych osobników tyranozaura, to zupełnie nie to samo… Jeżeli mówimy o większych osobnikach tyranozaura to chodzi o szczątki sugerujące rozmiary większe o 5-10% od Sue a nie 2x więcej!!! (jak 28 m u spinozaura) tylko, że prawda jest taka, że powoływanie się nawet na 15 metrowego spinozaura jest tym samym co szacowanie tyranozaura na 13,5 czy więcej metra (Tak samo znamy pojedyncze kości większe od tych u Sue). Bardziej kompletne osobniki spinozaura mają około 11,5 m długości, największe można szacować na 15 metrów, ale trzeba pamiętać, że sugerują to tylko pojedyncze kości czaszki… co wcale nie musi oznaczać, że całe zwierzę faktycznie miało 15 metrów… z wiekiem czaszka rosła prawdopodobnie proporcjonalnie bardziej, więc być może 15 metrów to i tak za dużo. NIE MA MOWY O ŻADNYCH 20 METROWYCH SPINOZAURACH nic na to nie wskazuje, żaden materiał kopalny nie potwierdza rozmiarów większych niż 15 metrów, zadałem tu to pytanie ze 20x i nikt z „wielkich znawców” spinozaura nie potrafił odpowiedzieć, co potwierdza takie rozmiary którzy oni sugerują? Proszę o pomiary kości, obliczenia, tytuł i autora pracy naukowej lub numery katalogowe takich okazów… wtedy możemy dopiero dyskutować. Bez tego to brednie i dziecinne faworyzowanie swojego idola, nie mające nic wspólnego z nauką i faktami.

  19. Outlander
    22 stycznia 2017 at 20:33

    Nie rozumiem całej tej dyskusji i próby wytłumaczenia mu tego. Nie podaje on żadnych faktów i źródeł więc z góry ta rozmowa jest bezcelowa.
    Ciekawy artykuł, czekam na więcej 😀
    Czy istnieją jakieś filmy o mapuzaurze? Bardzo mnie on zainteresował.

    • Rafał
      22 stycznia 2017 at 21:01

      Mapuzaury można znaleźć np. w filmie Mapusaurus vs Argentinosaurus – Planet Dinosaur.

    • Shahen
      22 stycznia 2017 at 21:41

      Na więcej czego ? 😉 w tym temacie? Czy w jakimś innym 🙂

      • Achyt
        23 stycznia 2017 at 09:56

        Kurcze panowie, te jego protesty trwają już z 3 miesiące. Ma wyłożone jak na dłoni aktualne dane dotyczące rozmiarów spinozaura, poparte dowodami naukowymi, a on dalej brnie w zaparte :D. Myślę że z takim uporem mógłby zasilić szeregi KOD-u 😀 😀 😀 chyba żaden inny protestujący nie wytrzymałby dłużej :D.

      • King Carnotaurus Rex
        25 stycznia 2017 at 13:26

        Spinozaur ważył 7 ton (co najmniej!), a T-rex max.6,8 tony… czym przeciętnie Tyranozaur ważył 5,4 tony. A spinozaur max.9 ton więc jest wielkim szefem jaszczurów.

  20. Shahen
    25 stycznia 2017 at 17:20

    Carnotaurus rex a odpowiesz wreszcie na pytanie które zadałem Ci ze 20 razy już? Jaki osobnik spinozaura ważył ponad 9 ton, jaki miał ponad 20 metrów (jak ty twierdzisz)? Podaj numery katalagowe, rozmiary kości, tytuł, autora pracy naukowej, lub obliczenia…

    Nie pisz w kółko tych samych bzdur tylko przedstaw nam w końcu obliczenia, dowody, źródła.

    • King Carnotaurus Rex
      27 stycznia 2017 at 14:25

      A ciekawe skąd wziąłeś te informacje o 8,5 tonowym T-rexie albo o 250 tonowym amficeliasie? Skąd!?

      • Michał
        27 stycznia 2017 at 15:10

        W artykule podane są źródła dotyczące T. rexa. Nigdzie Shahen nie napisał o 250 tonowym amficeliasie.

      • Achyt
        27 stycznia 2017 at 20:22

        Shahen może wstaw dla świętego spokoju Bibliografię pod artykułem, tak dla swobodnego dostępu. Być może wtedy dzieciak przestanie ujadać..

  21. Shahen
    27 stycznia 2017 at 16:57

    Carnotaurus rex …. czy ty nie umiesz czytać? Pisałem już z 10x skąd i ty dalej się pytasz oto samo?
    Oszacowanie tyranozaura na 8,4 pochodzi z obliczeń Scotta Hartmana metodą GDI:
    skeletaldrawing.com/home/mass-estimates-north-vs-south-redux772013

    a tutaj opis samej metody (bo pewnie nie masz pojęcia co to jest):
    svpow.com/2011/01/20/tutorial-11-graphic-double-integration-or-weighing-dinosaurs-on-the-cheap/

  22. JBon PTronic 137
    3 lutego 2017 at 15:36

    Czy ktoś z was może zrobić drzewo genealogiczne tych teropodów?

  23. JBon PTronic 137
    3 lutego 2017 at 15:38

    A wszyscy myśleli że pokonanie T-Rexa to tylko wymysł twórców „Parku Jurajskiego”.

  24. JBon PTronic 137
    3 lutego 2017 at 15:41

    Chyba Carnotaurus Rex czegoś w jakiejś części i w jakimś sensie nie rozumie.

  25. JBon PTronic 137
    3 lutego 2017 at 15:43

    Wiem że Oxalaia jest z rodziny Spinozaurowatych.

  26. JBon PTronic 137
    3 lutego 2017 at 15:45

    Według mnie T-Rexowi potrzeba tylko dłuższych kończyn przednich i mniejszej masy.

  27. JBon PTronic 137
    3 lutego 2017 at 15:50

    Do Spinozaurowatych należał również Irritator.

    • King carnotaurus rex
      12 lutego 2017 at 20:21

      Odkryłeś Amerykę wiesz?

  28. JBon PTronic 137
    3 lutego 2017 at 15:56

    Więc Spinozaur musiał wyewoluować na Antarktydzie i przystosować się do tych warunków.

  29. JBon PTronic 137
    3 lutego 2017 at 16:17

    Wiedząc że Spinozaur żył od wczesnej kredy do późnej kredy.

  30. JBon PTronic 137
    3 lutego 2017 at 16:19

    A może nawet żył w późnej jurze,albo chociaż jego krewni lub przodkowie.

    • Robert
      3 lutego 2017 at 16:25

      Sam spinozaur raczej żył tylko w kredzie, ale jego krewni z rodziny Spinosauridae pojawili się na Ziemi w jurze.

  31. JBon PTronic 137
    4 lutego 2017 at 18:44

    Czyli ze spinozaurem było jak z T-Rexem.

  32. JBon PTronic 137
    4 lutego 2017 at 18:50

    Achyt…..Wpisz go do księgi Guinnessa XD

  33. JBon PTronic 137
    4 lutego 2017 at 18:51

    PS:Carnotaurusa rexa ;).

    • King carnotaurus rex
      7 lutego 2017 at 19:44

      Tak się na mnie upieracie? O co chodzi? Shahen wypisuje bzdury! Nawet national Geographic wie że spinuś jest większy od T.rexa.

      • JBon PTronic 137
        8 lutego 2017 at 10:58

        Ale nie większy od dikreozaura.

      • Shahen
        8 lutego 2017 at 21:21

        National Geographic to źródło popularnonaukowe, nauka nie dowodzi w żaden sposób, aby spinozaur był większy, największym (drapieżnym) znanym teropodem jest tyranozaur nas interesują tylko naukowe źródła, obliczenia, merytoryczne argumenty a nie bzdury. Czekamy od miesięcy na podanie źródła, tytułu i autora pracy naukowej, obliczeń, pomiarów kości, numeru katalogowego itp – kiedy nam te dane przedstawisz? Bo na razie nie potrafisz nic udowodnić

    • King Carnotaurus Rex
      18 lutego 2017 at 20:32

      Zanim jednak wpiszesz mnie do Guinessa to zajrzyj na ,,Jurassic park Wiki Polska”

      • Higgs
        18 lutego 2017 at 20:42

        King, ale sobie źródło wybrałeś… 😉

  34. Shahen
    4 lutego 2017 at 19:43

    Wracając do tematu, Franoys pare dni temu (wspomniany w artykule) obliczył metodą GDI także masę holotypu giganotozaura na 6,8 tony (tyle samo co Hartman) i masę paratypu tyranotytana na 6,4 tony.

    • King Carnotaurus Rex
      18 lutego 2017 at 20:34

      Tyranotytan 6,4 tony? To byłby większy niż Sue!

    • King Carnotaurus Rex
      19 lutego 2017 at 20:08

      Bzdury! MUCPv-95 ma:
      13,2 metra długości
      3,7-3,9 metra wzrostu
      7-9,5 tony wagi
      tym razem nie kłamię! Na 100%

      • Shahen
        19 lutego 2017 at 20:31

        Umiesz czytać ?
        Nie ma 13,2 m – tylko jest szacowany na tyle bo MUCPv-95 to zaledwie część kości zębowej, na tej skromnej podstawie jest szacowany na 6,5% więcej od holotypu (Hartman 2013). Nie zmienia to też faktu, że szacunek dla tego osobnika to 7,4 tony (Benson 2014- skalując) lub 8,2 tony (metoda GDI Hartman gdzie dla Sue jest 8,4 tony)

        Ale to tylko szacunki na podstawie jednej kości, nie ma pewności, że w ogóle osobnik ten był większy od holotypu.

  35. JBon PTronic 137
    5 lutego 2017 at 12:13

    Carnotaurus rex….to chyba przesada i wiem że lubisz swojego spinozaura,także jako zadanie domowe rozkazuję ci przeszukać cały internet o 20m spinozaurze,nawet dikreozaur jest od niego większy.

  36. JBon PTronic 137
    6 lutego 2017 at 17:05

    Myślę że chyba to robi XD.

    • King carnotaurus rex
      14 lutego 2017 at 18:48

      Po pierwsze co znaczy XD? Po drugie owszem szkielety spino mają po 15,3 metra długości, ale stop! stop! Stop! Nie mają iluś tam kręgów więc spinozaur MOŻE MIEĆ PONAD 18,5 METRA DŁUGOŚCI i kropka. pl

      • Hex
        14 lutego 2017 at 18:55

        XD to emotikon oznaczający śmiech.

      • Shahen
        14 lutego 2017 at 22:55

        Jakie szkielety chłopie…. największe osobniki szacowane na 15 metrów są znane tylko z fragmentów czaszki ! to są pojedyncze kości a nie żadne szkielety, nie pogrążaj się bardziej jeszcze… szkielety spinozaura są bardzo niekompletne (i należą do osobników ok 11 m). Jak coś napiszesz to podaj dowody… tego nie zrobiłeś ani razu od momentu jak komentujesz posty…

  37. JBon PTronic 137
    6 lutego 2017 at 17:52

    Już spory czas czekam na jakiś komentarz.

    • Maks
      6 lutego 2017 at 18:07

      Cóż, zapewne nie ma danych na temat 20-metrowych spinozaurów.

      • King Carnotaurus Rex
        11 lutego 2017 at 15:56

        A FaktyDinoanimals.pl to co?

      • Redakcja DinoAnimals.pl
        11 lutego 2017 at 16:41

        Fakty.DinoAnimals.pl nie są naukowym źródłem. To serwis, który zawiera podstawowe dane, bez ich uzasadnienia. Szersze opracowania oparte o naukowe publikacje znajdują się w głównym serwisie DinoAnimals.pl. Prosimy zatem nie traktować akurat Faktów jako punktu odniesienia do dyskusji 🙂

      • Max
        11 lutego 2017 at 16:26

        Spino, wczytaj się co tam jest napisane – że szacunki długości podają, że spinozaur mógł osiągać nawet 18 metrów (12.6–18 m) i to, że niektórzy badacze sądzą, że mógł osiągać nawet 20 m. Nie ma jednak na to dziś przekonujących dowodów. Wiesz doskonale, że akurat Fakty DinoAnimals podają jedynie podstawowe dane, a szersze artykuły są w głównym serwisie.

  38. Shahen
    6 lutego 2017 at 18:41

    Carnotaurus rex to dziecko…. on nie kieruje się nauką, obliczeniami czy dowodami a emocjami ma swojego idola i dlatego podaje takie dane choć oczywiste jest, że nie ma na to żadnych dowodów, więc odpowiedzi od niego się nie doczekacie… 😉

  39. JBon PTronic 137
    6 lutego 2017 at 21:49

    Czyli carnotaurus rex to kłamca

    • Max
      6 lutego 2017 at 21:58

      Ja bym tak ostro tego nie określał. Każdy może mieć swoje sympatie i antypatie – nawet twórcy Parku Jurajskiego, którzy ukazali spinozaura jako największego drapieżnika..

    • King Carnotaurus Rex
      11 lutego 2017 at 16:00

      Maćka akurat udało mi się przekonać. Chcecie dowody naprawdę! Zajrzyjcie do Faktów z Dinoanimals.pl.

      • Shahen
        11 lutego 2017 at 19:56

        Tak czekamy na te dowody od 3 miesięcy i dalej ich nie podałeś… Podaj cokolwiek z rzeczy o które pytałem
        1 Tytuł i autora pracy naukowej
        2. lub obliczenia
        3 numer katalogowy
        cokolwiek… bo na razie piszesz bzdury a od 3 miesięcy chyba nie umiesz podać jakiegokolwiek dowodu…

      • Maciek Dąbkowski
        22 lutego 2017 at 11:29

        Do czego Ty mnie przekonałeś ? Wycofałem się z tezy o kilkunastotonowych teropodach po przeczytaniu artykułów Shahena zawierających dowody naukowe a nie Twojego dizecinnego gadania . A i tak wygadujesz masę starych bzdur ..

  40. JBon PTronic 137
    7 lutego 2017 at 15:07

    No to zależy od czasu kiedy ktoś porówna wszystkie możliwe wiadomości.

    • King carnotaurus rex
      12 lutego 2017 at 17:16

      Może ze spinozaurem trochę przesadziłem. Ale na pewno karcharodontozaur był większy od giganotozaura bo C. saharidius ma 12-13,3 metra długości, a giga ma tylko 13,2 metra d., a C. inguensis 13-14 metrów długości.

      • Shahen
        12 lutego 2017 at 20:04

        Carcharodontosaurus saharicus (neotyp i zarazem największy znany osobnik) został oszacowany metodą GDI na 6325 kg (Franoys online 2017), gdzie tą samą metodą oszacowano holotyp Giganotosaurus carolinii na 6800 kg (Hartman 2013), w dodatku większy osobnik giganotozaura po przeskalowaniu miałby 13,2 m długości i 8200 kg. Nawet jeśli nie weźmiemy go pod uwagę to nawet holotyp jest większy od największego znanego osobnika karchrodontozaura.

        Potwierdza to także wspomniana tutaj prze zemnie wiele razy praca z 2014, w której obliczano masę dinozaurów na podstawie alometrii kończyn gdzie jasno wynika, że kości karcharodontozaura były smuklejsze (czytaj wyżej w komentarzach gdzie podałem wymiary- długości kości udowych i średnicę środkową wału) Dlatego nie ma naukowych dowodów na to, że karcharodontozaur był większy.

        Metoda GDI – Giganotosaurus carolinii holotyp- 12,4 m i 6800 kg (Hartman 2013, Franoys 2017- uzyskał taki sam wynik) lub 6136 km (metodą alometrii kończyn), natomiast dla największego osobnika giganotozaura MUCPv-95 szacowanego 13,2 m (6,5% większy od holotypu) – Paul podaje 7000-8000 kg (Paul 2010 w Princeton Field Guide to Dinosaurs), 8200 kg (Hartman 2013 metodą GDI)

        dla Carcharodontosaurus saharicus – 12,35 m (Franoys 2016), 12,5 m (Stuchlik 2016 w Tribute to Dinosaurs- na podstawie procentowej długości stosunku czaszek w porównaniu z rekonstrukcją Hartmana), lub 12,79 m (Mortimer na theropod database) i 6325 kg (Franoys 2017 metoda GDI)

        Carcharodontosaurus iguidensis był jeszcze mniejszy (tak wiem mnóstwo portali i mediów podaje kretyńskie niesprawdzone informacje… i trzeba je prostować…) o czym donoszą sami autorzy pracy w której go opisano gdzie wspominają, że długość kości szczękowej to 83% tego co u Carcharodontosaurus saharicus – zatem nie wiem skąd w internecie znalazły się znów idiotyczne dane o 13-14 m długości, skoro już na samym początku w MOMENCIE OPISU podano że proporcjonalnie był tylko 83% rozmiarów C. saharicus. Czyli osiągał jakieś 10,5 m długości nie więcej.

        Sereno, P.C. & Brusatte, S.L. (2007). „A new species of Carcharodontosaurus (dinosauria: theropoda) from the Cenomanian of Niger and a revision of the genus.” Journal of Vertebrate Paleontology, 27(4)

        Wniosek jest zatem prosty
        1 Giganotosaurus carolinii 12,4 m 6800 kg (holotyp GDI)- 13,2 m 8200 kg (MUCPv-95 GDI)
        2 Carcharodontosaurus saharicus 12,35-12,79 m (neotyp)- 6325 kg (GDI)
        3 Carcharodontosaurus iguidensis 10,5 m i może około 3,5-4 ton

  41. Shahen
    7 lutego 2017 at 21:48

    To w dużej mierze wina systemu… niestety ale książki popularnonaukowe, filmy itd…. niesamowicie przekręcają fakty, dlatego aby znać wiarygodne informacje trzeba sięgać bezpośrednio do prac naukowych a nie kierować się bzdurami z mediów… niestety takie coś ludzie łykają, dla przeciętnego Kowalskiego praca naukowa jest zdecydowanie za bardzo skomplikowana nie interesująca i nudna, dlatego szuka info w książkach publikowanych przez ludzi, którzy również nie sięgali do źródeł a pisali tak by wywołać sensację to jest najważniejsze… Dziś 99.99999 nie interesuje kladystyka, ortogeneza, diagnoza danego gatunku itd… Dlatego dziecko naczyta się bzdur i potem wypisuje głupoty w przekonaniu że to FAKTY, ale zadasz kilka pytań i już nie odpowie bo nie ma pojęcia… bo skąd ma mieć…
    Chciałem napisać artykuł skąd brać rzetelne dane na temat dinozaurów i jak być na bieżąco ale nie wiem czy to zrobie

    • Henryk
      7 lutego 2017 at 23:50

      To wina również samych naukowców – ich prace pisane są tak hermetycznym językiem, że są zupełnie niestrawne w zasadzie dla kogokolwiek. To zwyczajna nieumiejętność opowiadania. Kiedyś Dirac powiedział, że jeśli nie potrafisz o czymś w prosty sposób opowiedzieć, to znaczy, że nie rozumiesz tego, o czym mówisz. I to jest w dużej mierze prawdziwe – nie sztuka jest jak większość naukowców rozmawiać z tablicą, tylko sztuką jest umiejętne przekazanie swojej wiedzy.
      Z drugiej strony faktem jest, że gros informacji, które można znaleźć w sieci, pseudoksiążkach czy telewizji rzeczywiście jest niesprawdzonych i tworzonych pod publiczkę jako sensacje.

      • Alex
        8 lutego 2017 at 11:42

        Większość prac naukowych wygląda jakby była pisana sobie a muzom. Nie chodzi o przekazanie wiedzy, tylko zaliczenie publikacji na ścieżce kariery naukowej. Co gorsza to duża część tych prac jest zupełnie bez wartości. Tylko nieliczne coś wnoszą. O tych, które niosą ze sobą przekaz dydaktyczny zrozumiały dla szerszego grona trzeba w ogóle zapomnieć…

      • Shahen
        8 lutego 2017 at 17:06

        Tu się akurat nie zgodzę, to nie jest wina naukowców… Nauka ma na celu opisywanie i odkrywanie nowych rzeczy, a nie tych co już są znane. Jeżeli opisujesz nowy gatunek, np musisz napisać na jakiej podstawie (materiał musi być diagnostyczny), na wszystko musisz mieć dowody, to że praca naukowa jest skomplikowana to dlatego, że nie opisuje się rzeczy łatwych, żeby rozumieć co w niej jest trzeba wcześniej nabyć wiedzy, każda praca naukowa posiada bibliografię, jedna nieraz ma odniesienia do kilkuset innych. W jednej pracy nikt nie będzie np tłumaczył czym się różni np Tyrannosauridae od Allosauridae… po prostu używa się tego inna praca będzie to wyjaśniać, ale żeby rozumieć wszystko trzeba mieć wystarczającą wiedzę, której 99,9 % społeczeństwa nie posiada… ale to nie jest wina nauki… nauka idzie na przód, nikogo nie interesuje to czy pijak przed sklepem wie co to jest np tibiotarsus… Powtarzam nikt nie będzie pisząc pracę naukową tłumaczył wszystkiego bo inaczej zamiast 50 stron ta praca miałaby 100 000, to czy ktoś zrozumie nową pracę, zależy od tego ile wcześniej poświęcił czasu na zgłębienie danej tematyki.

        Gdyby wszyscy byli wystarczająco wykształceni, przeczytali kilkaset prac naukowych i rozumieli dokładnie co i jak, to nie byłoby ignorantów twierdzących, że dinozaury wymarły w potopie… Ludzie są zbyt leniwi, głupoty i nienaukowe wywody tworzą, Ci co są zbyt leniwi by zgłębić temat lub są zbyt mówiąc niegrzecznie „tępi” by zrozumieć pewne naukowe dane…
        Jeżeli zrobi się ankietę z bardziej skomplikowanym działaniem matematycznym to 99,9999% społeczeństwa nie będzie rozumieć jak to obliczyć… bo ich wiedza jest zbyt mała… a wynik jest w 100% niepodważalny… tak samo jest z wieloma odkryciami paleontologów… ignoranci nie „wierzą” w to bo tego nie rozumieją… taka przykra prawda.

      • Rafał
        8 lutego 2017 at 17:30

        Poza tym wyrosło nam pokolenie „memów”, które nie ma chęci ani czasu czytać. Jedyne co czyta większość ludzi to obrazki z dwoma linijkami tekstu, bo inne teksty są zbyt długie. Newsy też czytane są na zasadzie nagłówków – jak z tego stworzyć wiedzę?

  42. JBon PTronic 137
    8 lutego 2017 at 10:55

    Czyli porównanie wszystkich wiadomości i tak nic nie zdziała.

    • Marek
      8 lutego 2017 at 12:05

      Dlaczego za każdym razem zakładasz nowy wątek?

      • JBon PTronic 137
        28 lutego 2017 at 15:13

        Aby w końcu dowiedzieć się jak wygląda prawda o tym.

  43. Lord Vader
    8 lutego 2017 at 21:18

    Bardzo dobry, solidny artykuł. Który uświadomił mi że mój ulubieniec dalej cieszy się mianem tego największego drapieżnika lądowego 😀

    • Marek
      9 lutego 2017 at 18:58

      I pewnie tak już zostanie, bo to w końcu końcowe ogniwo ewolucji drapieżnych dinozaurów.

  44. FIRERODAN
    13 lutego 2017 at 09:53

    Ej nie znacie sie. King Kałotosaurus rex mówi prawde tyranozaur nie jest królem dinozaurów!!!!1 spinozaur był największy i rozwaliłby t-rexa giganotozaur i karcharodontozaur też. tyranozaur był chłopcem do bicia a nawet nie był drapierznikiem bo nawet NIE UMIAL polowac!!!1 odbieral tylko zdobycz innym a i tak musial uwazac zeby nie przegrac

    • Shahen
      13 lutego 2017 at 10:45

      To może ty nam przedstawisz na to dowody? 😉 Bo twój kolega od 3 miesięcy nie podał, żadnych argumentów, źródeł na poparcie swoich wymysłów, twoja kolej, podaj źródła i udowodnij to 😉

      • FIRERODAN
        13 lutego 2017 at 11:19

        tak, bo byl film na diskawery i tam mówili ze jest najwiekszy na national geografic tez tak muwili a przeciez oni nie mogli klamac bo to w teewizji i tam sie eksperci wypowiadali

      • King Carnotaurus Rex
        17 lutego 2017 at 17:03

        Shahen a jak 😊 ci podam dowody to się wreszcie uciszysz? Na Dinoanimals.pl jest to na TOP10 NAJDŁUŻSZE DRAPIEŻNE DINOZAURY. 😃

      • Rafał
        17 lutego 2017 at 17:55

        King, czy Ty wiesz jeszcze, co tak naprawdę chcesz udowodnić? Fakt, że spinozaur jest dłuższy od tyranozaura? Wszyscy to wiemy. Shahen także o tym pisał. Wspomniane zestawienie także o tym mówi. Chodziło ci przecież o ciężar, a nie długość…

      • King Carnotaurus Rex
        17 lutego 2017 at 19:37

        Shahen te info wziąłeś z angielskiej wikipedii? Angielska wikipedia to najbardziej śmieciowe źródło jakie tylko jest! Polska wikipedia to inna rozmowa, chyba najlepsze źródło na internecie

    • Alex
      13 lutego 2017 at 11:42

      FIRERODAN, to jest naprawdę Twój komentarz? Zdecydowanie odbiega formą od wielu Twoich pozostałych komentarzy?

      • FIRERODAN
        13 lutego 2017 at 13:09

        Tak, to naprawdę mój komentarz. Składam hołd trollom na Dinoanimals parodiując jednego z nich. No wiesz, parodia to swego rodzaju naśladownictwo, a naśladownictwo jest najwyższą formą uznania. Podziwiam ich za chęci celowego irytowania ludzi (mi by się ie chciało).
        Jeśli jednak nie robią tego celowo, i faktycznie są przekonani, że to oni mają rację to podziwiam brak wiedzy i olbrzymią niechęć do jej zdobywania.

      • Alex
        13 lutego 2017 at 16:31

        Cóż, ludzie bywają uparci i bronią swych poglądów 🙂 Czasami może z tego wyniknąć wiele pozytywnego – spójrzmy jak wiele merytorycznych argumentów popartych literaturą pojawiło się w dyskusji – to naprawdę cenne.

      • King Carnotaurus Rex
        17 lutego 2017 at 19:38

        A ciężar do TOP10 Najcięższe teropody XD

      • Alex
        17 lutego 2017 at 20:17

        W Top 10 podany jest zakres jaki występuje w różnych szacunkach i opracowaniach. To ciągle ewoluuje. Były szacunki dla spinozaura i 21 ton, stąd taki zakres zapewne jest podany – od 7 do 21 ton.

      • Shahen
        17 lutego 2017 at 23:31

        Carnotaurus rex czy ty serio nie umiesz czytać? Ile razy już pisałem , podawałem Ci linki skąd te dane… a w artykule masz wszystko wytłumaczone skąd, czy nie umiesz czytać?

        Odpowiedz mi jeszcze na jedno pytanie
        Czy ty w ogóle masz pojęcie co to jest praca naukowa? Dla Ciebie to jest wikipedia? National Geographic? albo strona Dinoanimals?

        Odpowiedz tylko na to pytanie wyżej 😉

      • Marek
        17 lutego 2017 at 23:59

        Shahen, tu chyba działa „moje musi być mojsze” albo jak kto woli „ja wiem swoje, Ty wiesz swoje, ale to i tak ja mam rację” i już 🙂 Dowody i prace naukowe nie są istotne 😉

    • King Carnotaurus Rex
      14 lutego 2017 at 18:57

      Zgadzam się z tobą FIREODON, wreszcie mam jakiś sprzymierzeńców. Na pewno spino był silniejszy od innych teropodów, wystarci porównać je z łapami akrokantozaura którego kończyny mierzą zaledwie 30 cm, ale umie podnieść tonę. Spino ma łapy 8 razy dłuższe od acro, a więc powinien podnieść 8 ton!

      • Marek
        14 lutego 2017 at 19:15

        Dałeś teraz do pieca – a co ma długość wspólnego z siłą? Jedno nie implikuje drugiego. Fakt, że żyrafa ma dłuższe nogi od słonia, nie oznacza, że ma te nogi silniejsze.

      • Marek
        14 lutego 2017 at 19:18

        Nie oznacza, to oczywiście, że spinozaur miał słabe przednie kończyny – z pewnością były silniejsze od kończyn tyranozaura.

      • King Carnotaurus Rex
        18 lutego 2017 at 09:58

        Wziąłeś to z Angielskiej Wikipedii bo tam jest identyczne napisane o masie T.rexa i Spino. Angielska Wikipedii mówię po raz setny to najgłupsza encyklopedia internetowa (poza Jurassic park Wiki Polska 😂). Po raz tysięczny mówię! Spinozaur był pod każdym względem większy od T-rexa!

    • JBon PTronic 137
      17 lutego 2017 at 19:38

      T-rex nie zabierał.T-rex szukał opuszczonej padliny którą porzucił jakiś inny drapieżnik.

      • Shahen
        18 lutego 2017 at 10:26

        Po raz tysięczny to piszesz i po raz tysięczny NIE PODAŁEŚ ŻADNEGO NAUKOWEGO DOWODU NA TO

        Po raz tysięczny mówię, że ani polska ani angielska wikipedia nie jest źródłem naukowym

        I po raz tysięczny zadaje Ci pytania, odpowiesz wreszcie?
        Pytanie 1
        Jakie obliczenia jakie dane wskazują na to że spinozaur był większy? Podaj obliczenia i numer katalogowy okazu, tytuł autora pracy naukowej i cokolwiek w tym temacie…
        Pytanie 2
        Co to jest praca naukowa dla Ciebie?

  45. JBon PTronic 137
    17 lutego 2017 at 19:43

    Wystarczy popatrzeć jakie spinozaur miał chude przednie kończyny!

  46. JBon PTronic 137
    17 lutego 2017 at 19:44

    To jest easy peasy ;).

    • Robin
      17 lutego 2017 at 20:20

      What is easy peasy?

  47. JBon PTronic 137
    18 lutego 2017 at 16:51

    Co oznacza że to jest widoczne na pierwszy żut oka że spinozaur to nie pudzian!

  48. JBon PTronic 137
    18 lutego 2017 at 16:54

    A w sumie i tak dinozaury (drapieżne) nie wpadły na pomysł że mogą wyhodować hiper silne kończyny przednie!

    • Mikołaj
      18 lutego 2017 at 18:17

      Bo one ewoluowały po prostu w kurczaki 🙂

      • JBon PTronic 137
        18 lutego 2017 at 19:22

        To by wyjaśniało wyższość człowieka nad kurczakiem ;).

  49. JBon PTronic 137
    18 lutego 2017 at 16:55

    Ze względu na to że i tak były leniwe i stosowały przez cały czas prawie taką samą taktykę!

  50. JBon PTronic 137
    18 lutego 2017 at 16:56

    Co zakończyło się asteroidą!!!

    • Achyt
      19 lutego 2017 at 16:30

      Hahah nie no błagam, tryb życia dinozaurów przyczynił się do uderzenia asteroidy.. tak to rozumujesz? 😀

  51. JBon PTronic 137
    18 lutego 2017 at 16:57

    Gdyż nie wykorzystały danego im czasu życia na naszej planecie!!!

    • JBon PTronic 137
      28 lutego 2017 at 15:10

      No i co teraz powiesz?

  52. JBon PTronic 137
    18 lutego 2017 at 16:59

    A mogły już w jurze wyhodować mądre mózgi!!!

    • Mika
      18 lutego 2017 at 18:18

      Ten przyrost inteligencji u gadów był jednak znikomy. Pojawiły się na Ziemi przed ssakami i do tej pory nic nie zwojowały.

      • Mika
        18 lutego 2017 at 18:19

        Z drugiej strony pośród ssaków, to tylko człowiek coś osiągnął.

  53. JBon PTronic 137
    18 lutego 2017 at 19:20

    Ale to chyba zależy od trudności życiowych,ponieważ ssaki nie miały prostego życia i tak narodziły się pierwsze małpiatki,natomiast u dinozaurów żyło się jak w raju i mózgi nie były potrzebne.

    • Mika
      18 lutego 2017 at 19:48

      Większość ssaków w raju nie żyła, ale tylko nieliczne rozwinęły swoje mózgi. Reszta jak dinozaury skazana jest na wymarcie…

  54. King Carnotaurus Rex
    18 lutego 2017 at 20:29

    Jakie 11 ton! Tyranozaur były wtedy gruby jak stodoła!

    • money
      19 lutego 2017 at 14:35

      Carnotaurus Rex jesteś zazdrosny że to tyranozaur jest drapieżnikiem kompletnym,a nie twój ukochany Spinozaur? Obydwa gatunki są na prawdę ciekawymi stworzeniami,ale masywna budowa i prawdopodobnie najsilniejsze szczęki z wszystkich zwierząt lądowych w historii uniemożliwiłyby zwycięstwo spinozaurowi w starciu z T-rexem

  55. King Carnotaurus Rex
    18 lutego 2017 at 20:29

    Jakie 11 ton! Tyranozaur były wtedy gruby jak stodoła! Je! Je!

    • Higgs
      18 lutego 2017 at 20:40

      Jak hipopotam na dwóch nogach 😉 Ale niestety analizy na to wskazują 🙂

    • Ala
      18 lutego 2017 at 21:11

      Ależ ty jesteś uparty 🙂

  56. Lord Vader
    18 lutego 2017 at 21:47

    King Carnotaurus Rex z kąd tyle nie nawiści do Tyranozaura ? Cały czas hejtujesz go. A gdy ktoś pyta cię o argumenty to żadnego zgodnego z prawdą nie podasz o ile w ogóle jakieś argumenty padają z twojej strony.

  57. Maciek Dąbkowski
    18 lutego 2017 at 22:02

    Świetny artykuł poszerzyłem dzięki niemu swoją wiedzę o największych teropodach naprawdę super 🙂 A to keiruję do Ciebie Carnototaurus : rozumiem ,że lubisz Spinozaura i chcesz go widzieć jako króla dinozaurów . Może owszem , przesadziłem trochę z wagą T.rexa ale wiem jedno – na pewno był większy od Spinzoaura . Nauka stale idzie do przodu . Obecne szacunki mówią o tym ,że Spinozaur nie był tak gróźny jak początkowo sądzono a T.rex był większy i agresywniejszy niż przypuszczano . Co mają do wszystkiego prace naukowe i odkrycia skoro 10 latek wie lepiej . Jak chcesz się wymądrzać o 40 metrowych Spinozaurach ( które są wymysłem Twojej wyobraźni ) to napisz artykuł jak kolega a nie piszesz w odpowiedziach : Spinzoaur był lepszy bo go lubię

    • King Carnotaurus Rex
      26 lutego 2017 at 17:39

      Ha! Ha! Ha! Z tym Tyranozaurem trochę przesadziłeś, nie jest najgroźniejszym drapieżnikiem w historii. Dakotaraptor w stadzie rozerwał by go na strzępy. Co do spina skąd wiecie że miał taką i taką długość? Nie odnaleziono kompletnego szkieletu, więc nie wiadomo jaki był. Co do tego Karcharodontozaur vs spinozaur, skąd wiecie że Karcharo go upolował, po prostu pożywił się szczątkami. Obliczenie ,,Cristiano Dal Sasso speecimen” wskazuje że spino miał 18 metrów długości.

      • Shahen
        26 lutego 2017 at 19:17

        „specimeen”- to jest najlepszy fragment twojego komentarza 😀 😀 😀 xD

      • Maciek Dąbkowski
        27 lutego 2017 at 17:05

        Shahen może zrób artykuł o fikcyjnych pojedynkach wielkich teropodów ? Wogóle który gad zwycięży w pojedynkach według Ciebie ( ja napiszę który wygra wedłg mnie )

        – T.rex vs Spinozaur – wygrywa Tyranozaur
        – T.rex vs Giganotozaur – nie umiem wskazać zwycięzcy , gdyż oba były równie potężne
        – T.rex vs Karcharodontozaur – tu też nie potrafię wskazać zwycięzcy , gdyż oba są tak samo potężne
        – Giganotozaur vs Karcharodontozaur – kolejny pojedynek w którym nie umiem wskazać zwycięzcy , z tych samych powodów co w dwóch poprzednich
        – Giganotozaur vs Spinozaur – wygrywa Giganotozaur
        – Karcharodontozaur vs Spinozaur – wygrywa Karcharodontozaur

        Co o tym sądzisz?

      • Rafał
        27 lutego 2017 at 17:39

        Zanim Shahen się wypowie, to może mała uwaga – nie sądzisz, że Karcharodontozaur i Giganotozaur są nieco przeceniane?
        Owszem były duże ale ich 20-centymetrowych rekinich zębów w żaden sposób nie da się porównać do 30-centymetrowych zębów T. rexa. Ponadto masywnością szkieletu T. rex przewyższał oba gady.
        Osobiście jako statystycznego zwycięzcę tych pojedynków, w których bierze udział wskazywałbym T. rexa.

    • Maciek Dąbkowski
      27 lutego 2017 at 18:45

      Niby racja , w końcu obliczenia wskazują na największy rozmiar Tyranozaura. Jednak czaszki karcharodontozaurydów nie były tak masywne jak u T.rexa więc kąsały zapewne szybciej i pomimo , że nie z taką siłą jak.T.rex ( jego.zacisk.szczęk według różnych źródeł jest szacowany w przedziale 4 – 8 ton na centymetr kwadratowy ) jednak.ich zęby były przyztosowane do cięcia i szatkowania mięsa więc gdyby ugryzł T.rexa w odpowiednie.miejsce to olbrzymi gad by się wykrwawił. Jednak gdyby T.rex chwyciłby któregoś z tych karcharodontozaurydów za kark lub za czaszkę to cóż – największa siła mięśni szczęk wśród zwierząt lądowych zrobiłaby swoje 🙂 chociaż to pytanie nie było w sumie kierowane tylko do Shahena , niech się inni też wypowiadają bo.jestem ciekawy opinii na ten temat 🙂

      • Higgs
        27 lutego 2017 at 18:51

        Tyranozaur był najbardziej masywny, zapewne także najsilniejszy. Szczęki i zęby miał najpotężniejsze więc zapewne większość pojedynków by wygrał.

      • Achyt
        27 lutego 2017 at 21:20

        Moje zdanie znacie już się wypowiadałem 🙂

      • Shahen
        27 lutego 2017 at 23:05

        To pytanie w stylu tych które nie za bardzo lubię odpisywać… Bo nie jest w tym zbyt wiele nauki a zdecydowanie bardzo dużo spekulacji i gdybania. Ale gdybym miał podać tylko własną opinię, sądzę, że tyranozaur rozprawiłby się bez większego trudu z całą resztą… Był proporcjonalnie sporo większy, po za tym posiadał kilka cech którego dawały mu przewagę, nie licząc zapewne największej siły fizycznej, jeszcze prawdopodobnie większa inteligencja oraz widzenie stereoskopowe (binocular vision), co pozwalało mu znacznie lepiej ocenić sytuację niż reszcie ogromnych teropodów. Był po poprostu bardziej zaawansowany ewolucyjnie, panuje generalnie popularny pogląd, że był ukoronowaniem ewolucji teropodów.

        Dlatego to tylko opinia ale sądzę, że wygrałby bez większego trudu wszystkie te pojedynki.

  58. Maciek Dąbkowski
    19 lutego 2017 at 12:39

    Ten komentarz kieruje do King carnotaurus . Słuchaj ja rozumiem ,że Spinozaur jest Twoim ulubionym dinozaurem . Ja też w wieku 10 lat miałem swojego idola . Ale Spinozaur nie był królem. Jesteś naprawdę dziecinny . Spinozaur nei przekraczał 15 metrów więc przestań proszę pisac głupoty o 20 metrowym . Po drugie nie był aktywnym łowcą tylko rybożercą . Jeśli chcesz mówić ,ze Spinozaur jest groźniejszy od Tyranozaura to przedstaw mi na to jeden wiarygodny dowód 🙂 T.rex nie byl jak Ty to mówisz grubasem . Był umięśniony i sprawny , coraz więcej naukowców jest przeciwko tezie , że był padlinożerny . Podobno sam Jack Horner tego się wyparł. Nie sprzeciwiaj się temu artykułowi , jest napisany po mistrzowsku , są tu opisane wiarygodne odkrycia i prace naukowe . Jak masz coś np. linka o ponad 20 metrowych Spinozaurach to wyślij mi chętnie poczytam 😉 jest to wymysł Twojej wyobraźni . Owszem troszke i ja powiększyłem teropody mówiąc o maksymalnej wadze 16 ton . Jednak Spinozaur ( pisze to nawet w tym artykule ) jest słabiej zbudowany od większości wielkich teropodów a przynajmniej słabbiej od T.rexa i Giganotozaura . Naprawdę poczytaj trochę o dinozaurach , zamiast wymyślać bzdury na ten temat 😉

    • King Carnotaurus Rex
      19 lutego 2017 at 18:48

      Dobra jak chcesz! A dowód na to że T-rex był drapieżnikiem? Na padlinożerstwo świadczą skamieniałości:bakterie na zębach T-rexa-ślady po gnijącym mięsku, drugi-odkrycie śladów zębów tarbozaura na kościach handrozaura [ale to nie dowód o drapieżnictwie] co sugeruje że handrozaur został częściowo pożarty, a reszta była nie dostępna dla tarbo, co sugeruje z kolei że musiał być pożarty już po śmierci dinozaura, czyli musiał wpaść do ruchomych piasków lub takich podobnych rzeczy. Tarbozaur jest prawie jak T-rex, tylko że trochę mniejszy.

      • Shahen
        19 lutego 2017 at 20:26

        Tyranozaur był drapieżnikiem przeczytaj

        DePalma i inni (2013) „Physical evidence of predatory behavior in Tyrannosaurus rex”

        a nie pisz bzdur

      • Higgs
        19 lutego 2017 at 22:35

        Ale tyranozaur przynajmniej częściowo żywił się padliną (Hone i Watabe (2010))

      • Marek
        21 lutego 2017 at 21:41

        Jeśli Tyranozaur ważył 11 ton (MOR1126), to raczej oczywiste jest, że się żywił także padliną. Przy takiej masie trudno mu byłoby szybko się poruszać i polować.

      • Maciek Dąbkowski
        22 lutego 2017 at 11:13

        Daj mi linka do stronki , na której znalazłeś info o tych zębach T.rexa . Czego nie rozumiesz ? T.rex był zarówno aktywnym łowcą jak i padlinożercą.

  59. Maciek Dąbkowski
    23 lutego 2017 at 11:29

    Takie pytanie bo nie wiem – kości jakiego gatunku Spinozaura badali Ibrahim i reszta ?

    • Robert
      23 lutego 2017 at 12:44

      Ibrahim opisał w 2014 roku osobnika FSAC-KK 11888. To Spinosaurus aegyptiacus.

      • Maciek Dąbkowski
        23 lutego 2017 at 17:00

        A S. Marrocanus był mniejszy ?

      • Alex
        23 lutego 2017 at 17:27

        Spinosaurus maroccanus to jest synonim, czyli nazwa tego samego gatunku.

    • King Carnotaurus Rex
      24 lutego 2017 at 18:53

      Naprawdę nie wiesz? Z filmu ,,Pojedynek Dinozaurów: Sztuka Adaptacji”

      • Maciek Dąbkowski
        26 lutego 2017 at 09:11

        Filmy popularnonaukowe to nie jest wiarygodne źródło , podobnie jak wikipedia

  60. JBon PTronic 137
    23 lutego 2017 at 11:52

    T-rex jednak aby być szybszy stosował specjalne ułożenie ciała:
    .ustawiał szyję w kształcie litery S
    .podwyższał ogon
    .wypinał klatkę piersiową
    .biegł na palcach
    Te czynności zmniejszały jego masę,ale było mu potrzebne tylko w biegu,chociaż to i tak tylko teoria.

    • Alex
      23 lutego 2017 at 12:40

      Może nie tyle zmniejszały jego masę, bo tej się zmniejszyć poprzez ułożenie ciała nie da, tylko pomagały mu w zachowaniu lepszej równowagi podczas biegu.

  61. JBon PTronic 137
    24 lutego 2017 at 13:46

    No i można powiedzieć że trochę czyniły go szybszym ze względu na przeniesienie masy ciała z ciężkiej głowy bardziej na szyję i ciało oraz bardziej podkreślić pracę ogona aby szyja T-rexa była bardziej masywna.

    • Higgs
      24 lutego 2017 at 16:26

      Swoją drogą, to naprawdę ciekawe jak się te kolos poruszał na tych dwóch nogach. O ile łatwo sobie wyobrazić zwinne, małe raptory, to tyranozaur kojarzy się ze zwierzęciem ociężałym.

  62. Achyt
    24 lutego 2017 at 18:05

    Wybaczcie że akurat tutaj to piszę ale zapraszam wszystkich do mojego pierwszego artykułu na blogu Wild Facts 🙂

    • Alex
      24 lutego 2017 at 18:12

      Ja już czytałem. Fajny tekst o wężach napisałeś. Sam się zastanawiam, czy nie zacząć również pisać tutaj takiego bloga przyrodniczego 🙂

      • Achyt
        24 lutego 2017 at 18:17

        Alex

        Myślę że warto, im więcej blogów tym lepiej dla serwisu 🙂

      • Ac
        24 lutego 2017 at 18:21

        *No i czytelników oczywiście 😛

      • Alex
        24 lutego 2017 at 18:23

        Też tak uważam. Muszę się zebrać w sobie i napisać 🙂

  63. JBon PTronic 137
    25 lutego 2017 at 23:46

    Muszę go zobaczyć!

  64. JBon PTronic 137
    28 lutego 2017 at 15:00

    Zobaczyłem i fajny jest ;D.

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

DinoAnimals.pl