01 06 2017


Tyranozaur (Tyrannosaurus) – zabójcza potęga

Autor:

|

2 lipca 2012

|

Edytowany: 22 marca 2015

|

188 komentarzy

|

Kategoria: Dinozaury / Dinozaury drapieżne / Kreda

Tyranozaur (Tyrannosaurus) – zabójcza potęga

Tyranozaur (Tyrannosaurus), T. rex

Największy drapieżca wśród dinozaurów

Tyrannosaurus („jaszczur – tyran”) – był jednym z ostatnich, a zarazem największych i najpotężniejszych dinozaurów drapieżnych. Ten największy lądowy mięsożerca wszech czasów był ciężki jak słoń, jego długość dorównywała szerokości kortu tenisowego. Jaszczur był tak wysoki, że mógłby zajrzeć do okien pierwszego piętra.

Charakterystyka

Tyrannosaurus miał masywną głowę (długości do 1,5 m) osadzoną na giętkiej szyi. Jego mózg był długi i wąski. Miał dobrze rozwinięte zmysły wzroku, słuchu i węchu. Skierowane do przodu oczy ułatwiały tyranozaurowi dokładną ocenę odległości, kiedy z obnażonymi zębami rozdziawionej paszczy rzucał się na ofiarę. Czubki zębów górnej szczęki układały się w krzywą przypominającą kształtem ostrze skalpela.

Tyrannosaurus mógł przebijać ostrymi, piłkowanymi zębami twardą skórę roślinożerców, a potem gwałtownymi ruchami głowy odcinać płaty mięsa. Największe zęby dochodziły do 18 cm długości i miały piłkowane krawędzie, jak nóż do mięsa. Kiedy zużyty ząb wypadał, na jego miejsce wyrastał następny.

Tyrannosaurus Rex, tyranozaur, t-rex, szkielet

Tyrannosaurus Rex, tyranozaur, t-rex, szkielet

Kończyny

W porównaniu z masywnymi tylnymi łapami, przednie wydają się absurdalnie maleńkie, nie dłuższe od ludzkich i zakończone 2 palcami. Wyglądają na zbyt drobne, by przydać się podczas ataku i zbyt krótkie, by podać pokarm do pyska. Wiemy, że były dobrze umięśnione. Być może zwierzę wspierało się nimi o podłoże wstając lub używało jako haków abordażowych w starciu z ofiarą.

T. rex – drapieżnik czy padlinożerca?

Pojedynczo, parami, a może watahami, tyranozaury podążały śladem wędrujących stad wielkich roślinożerców, czyhając na osobniki słabe, młode i chore. Czasem polowały z zasadzki, dopadając zdobycz po krótkim pościgu – mogły biegać z prędkością ponad 40 km/h. Większość specjalistów kwestionuje jednak takie poglądy. Uważają tyranozaura za powolnego padlinożercę, chociaż współcześnie żaden z wielkich mięsożerców lądowych nie poprzestaje na padlinie.

Większość paleontologów uznaje, że tyranozaur był zarówno aktywnym drapieżnikiem, jak i padlinożercą.

Tyranozaur, T. rex – porównanie wielkości.

Postawa

Tyrannosaurus jest często błędnie przedstawiany ze stromo uniesionym grzbietem, szerokim brzuchem, w rozkroku, z wężowatym ogonem (zwykle wleczonym po ziemi). Wiemy dziś, że Tyrannosaurus chodził z grzbietem ustawionym poziomo, uniesioną głową i ciałem zrównoważonym przez ogon skierowany sztywno do tyłu.

Dinozaury większe od T. rexa

Ostatnio w Ameryce Południowej znaleziono szkielety jeszcze większych drapieżców, np. Giganotosaurus /gigas („olbrzymi”), notos („południe”) oraz sauros („jaszczur”) – „olbrzymi południowy jaszczur”/ miał czaszkę długości 1,83 m.
Największa znana czaszka T. rexa (oznaczona MOR 008), odkryta w Montanie w latach 60. XX wieku, miała długość około 1,5 metra.

W artykułach poświęconym największym dinozaurom drapieżnym, prezentujemy zestawienia Najdłuższe drapieżne dinozaury oraz Najcięższe drapieżne dinozaury. Jak łatwo się zorientować, kilka gadów miało większe rozmiary, niż tytułowy bohater dzisiejszego artykułu.

Masywny ogon Tyranozaura stanowił przeciwwagę dla ciężkiej głowy.

Dane/wymiary

Tyranozaur (Tyrannosaurus), T. rex

Wielkość:
• Długość: do 13 metrów (największy kompletny szkielet (Sue) ma 12,3 metra długości)
• Wysokość: 4 m (od ziemi do stawów biodrowych)
• Czaszka – 1.5 m
• Zęby – do 31 cm (wliczając długość korzenia). Zęby tej długości posiada hipopotam.
• Waga: do 7 ton (być może największe osobniki mogły ważyć nawet 9 ton)

Dotychczasowe niekompletne znaleziska szkieletów tyranozaurów UCMP 118742 oraz UCMP 137538 (15,3 m; 16,5 tony) wskazują, iż T.rex mógł być większy niż dotychczas uważano.

Długość życia:
• Około 30 lat

Prędkość poruszania:
• 17 – 40 km/h

Żył:
• 68-65 mln lat temu / późna kreda (mastrycht)

Pokarm:
• duże dinozaury roślinożerne

Występowanie:
• Kanada, USA (Dakota Płd., Kolorado, Montana, Nowy Meksyk, Wyoming)

Klasyfikacja:
• Rodzina: Tyrannosauridae
• Infrarząd: Tetanurae
• Rząd: Saurischia
• Podrząd: Theropoda

Największe teropody - porównanie wielkości

Największe teropody – porównanie wielkości. Spinozaur, Karcharodontozaur, Giganotozaur, T.rex.

Polecamy:

____________________

Pomóż tworzyć DinoAnimals - wpłać 1 PLN




DinoAnimals.pl

Poleć artykuł

Podobne Artykuły

Antarktozaur (Antarctosaurus)
Najcięższe dinozaury – Top 10
Triceratops – jeden z najlepiej poznanych dinozaurów
Tapejara – wystrojony pterozaur
Najstarsze znane dinozaury cz. II.  Lesothosaurus
Giraffatitan brancai
Masowe wymierania gatunków – Wielka 5
Ceratozaur (Ceratosaurus)
Karnotaur (Carnotaurus)
Afrowenator (Afrovenator abakensis)
Bruhatkajozaur (Bruhathkayosaurus matleyi)
Największe ceratopsy – Top 10
Ornitopody – największe dinozaury ptasionogie.
Megazauropody czyli „Jaszczury Gromu”
Anzu wyliei – kurczak z piekła
Albertozaur (Albertosaurus)
Gorgozaur (Gorgosaurus)
Opancerzone dinozaury – Euoplocephalus
Torwozaur (Torvosaurus)
Największe pterozaury Top10
Ichtiozaury (Ichthyosauria)

O Autorze

Redakcja DinoAnimals.pl

Wydawnictwo Dobre Ściągi - DobreSciagi.pl, DinoAnimals.pl, DinoAnimals.com, Zonka.pl

(188) Komentarze

  1. Creepu
    1 maja 2014 at 18:46

    czemu na górze artykułu napisaliscie ze to najwiekszy drapieznik wszech czasów? były większe.

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      1 maja 2014 at 19:21

      Niekoniecznie były większe. Najnowsze badania zmniejszają spinozaura i wskazują, że T.rex mógł być większy od giganotozaura. Jest zatem duże prawdopodobieństwo, że T.rex był największy, pośród tych, które dotychczas poznaliśmy. Weźmy pod uwagę np. UCMP 137538 (15,3 m; 16,5 tony).

      • ŁUKasz
        5 listopada 2016 at 12:23

        Giganotozaur miał 15 metrów długości.Błędnie zmniejszono spinozaura.T-rexsy nie przekraczały 12metrów i wagi 7ton. Padlinożerne T-rexsy cięższe, ale one się nie liczą

      • Łukaszello
        6 listopada 2016 at 20:25

        Ja ci zaraz dam 15,3 metrowego T-reksa! Tyranozaur nie miał nawet 12,5 metra długości! Sue miał 12,3 metrów i 4 w biodrach, ważył ok. 6 ton.

      • King carnotaurus rex
        1 lutego 2017 at 16:28

        Potrafisz to jakoś udowodnić? Sue ma 12,3 metra długości i nie więcej niż 5,4 tony. T.rex nie jest większy niż giganotozaur.

      • King Carnotaurus Rex
        20 lutego 2017 at 17:19

        UCMP 137538 jest szacowany na max 14 metrów długości i max.9 ton wagi.

    • Maciek Dąbkowski
      21 lutego 2017 at 07:14

      King Carnotaurus no niekoniecznie . Myślisz , że skąd wziąłem.16,5 tony dla T.rexa ? Nawet na tyle szacują maksymalną wagę Tyranozaura niektórzy naukowcy . Zgadzam.się jednak.z.9 tonami – to maksymalna waga by T.rex który oprócz padliny polował też przecież aktywnie na inne duże dinozaury. Jednak długość UCMP 137538 rzeczywiście jest szacowana na około 15 metrów . Jeśli nie chce Ci się szukać o tym.na naukowych stronach internetowych to wpisz w grafikę Google UCMP 137538. Zobaczysz jaka jest prawda.
      Uważasz , że prawie całą masę Tyranozaura stanowił tłuszcz ? Skąd masz takie dane ? Nawet.w.żadnej encyklopedii o dinozaurach a co dopiero w pracach naukowców nie ma takich danych. Jak.coś takiego znalazłeś to podaj źródło , chętnie.sie.zapoznam , bo jak narazie jest to wyssane z Twojego palca. Gdyby T.rex składał się jak mówisz w 95% z tłuszczu – nie mógłby się nawet poruszyć. Żadne zwierzęnie było i nie jest zbudowane w takim procencie z tłuszczu . Po za tym wykluczona jest u gadów tak duża ilość tłuszczu – to nie ssaki u których spora ilość tłuszczu ( choć o wiele.mniejsza od.tej.co podajesz ) występuje często . Gady mają zupełnie inną budowę ciała niż ssaki . Są z reguły lepiej umięśnione oraz łatwiej wyleczają się.z ran. A.wogóle skąd masz dane , że ,,aktualna ” masa T.rexa to około 6ton oraz ,że obecnie coraz więcej naukowców.uważa , że był wyłącznie padlinożerny ? Przeciwnie- znaczna część naukowców oddala się od tej teori (nawet sam Jack Horner , jej założyciel ) .

      • Karnotaurus rex and King Carnotaurus Rex
        3 marca 2017 at 20:59

        Muszę ci coś powiedzieć, ale pojechałeś na Fardomie nie możliwe żeby T.rex polował na stegozaury, ani na parazaurolofy, ani korytozaury, ani galimimy itd. bo wszystkie te dinozaury żyły kilka mln lat przed T.rexem. Triceratops z kolei nie miał problemu z pokonaniem T.rexa wystarczyło go popchnąć, ankylozaur by rozbił tyranozaura jak nie powiem co. Z 8 tonami nacisku szczęk to trochę przesadzasz, aktualnie przyjmuje się że nacisk szczęk nie przekraczał 3-6 ton, sarkozuch miał silniejsze szczęki, a spino miał podobną budowę szczęk, a więc powinien gryźć z siłą podobną do sarkozucha.

      • Maciek Dąbkowski
        4 marca 2017 at 17:55

        Yyy o czym Ty mówisz ? Jakim fandomie ? Nigdy nie napisałem , że Tyranozaur polował na którekolwiek z tych zwierząt. Owszem na Parazaurolofy polował gdyż Parazaurolof żył 80 – 65 mln lat temu na tych samych terenach co T.rex . Zacisk szczêk T.rexa szacowany jest w granicach 4′- 8 ton. Zaraz czy Ty mówisz , że Spinozaur ma mocniejsze szczęki niż T.rex ? Wystarczy spojrzeć na kościec obu gadów i widać , że T.rex ma o wiele mocniejsze kości . Sarkozuch i reszta wielkich krokodyli mają szczęki mocniejsze od T.rexa , jednak no coz krokodyle maja o.wiele.silniejsze mięśnie. Czaszka Spinozaura nie była aż tak mocna jak czaszka Sarkozucha , więc szczęki miał również daleko słabsze

  2. michał
    1 lipca 2014 at 18:52

    To czyli mógł być większy od spinozaura ?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      1 lipca 2014 at 19:21

      Jeśli nie większy, to istnieje coraz większe prawdopodobieństwo, że największe osobniki T.rexa mogły być zbliżone do spinozaurów. Musimy zaczekać na publikację nieopisanych jeszcze osobników T.rexa. Dotychczasowe niekompletne znaleziska szkieletów tyranozaurów UCMP 118742 oraz UCMP 137538 (15,3 m; 16,5 tony) wskazują, iż T.rex mógł być większy niż dotychczas uważano. Musimy pamiętać, iż kompletny szkielet T.rexa (Sue) ma 12,3 metra długości.

      Długość spinozaura szacuje się obecnie w granicach 12,6 – 18 metrów.

      • King Carnotaurus Rex
        20 lutego 2017 at 17:16

        Osobnik o którym wspominacie jest szacowany na max.14 metrów długości i max.9 ton. Zapomniałem jak się nazywa 🙉

    • Julian
      4 lutego 2015 at 20:13

      Oczywiście , że spinozaur był większy. Spinozaur dorastał do 23,8 m długości a trex dorastał do 15,2 merów długości.

      • adam
        4 lutego 2016 at 21:03

        Ale spinozaur miał malutkie tylne kończyny i w porównaniu z tyranozaurem wyglądałby zabawnie

      • ŁUKasz
        5 listopada 2016 at 12:32

        V-rex to fikcyjny t-rex. To fikcyjny vastatosaurus rex miał 15-21metrów długości i 10-15ton. Ale spinozaur był jeszcze większy!!!!!!!! Spino miał 15-25 metrów długości i 6-16metrów długości, ale ważył tylko 7-9ton. A więc to spino był największy!!!!!!

  3. edek
    3 sierpnia 2014 at 21:24

    A karcharodontozaur też był mniejszy ?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      4 sierpnia 2014 at 00:20

      Nie wiemy jakie ostatecznie miał wymiary karcharodontozuar. Był z pewnością porównywalnej wielkości do T.rexa. W przypadku karcharodontozuara obecnie przyjmuje się długość na poziomie 12-13 metrów.

      • Łukasz
        5 listopada 2016 at 19:31

        A myślałem że ma 12-14,5 metra długości

  4. fan tyranozaura
    22 sierpnia 2014 at 12:54

    Na stronie w interniecie pisało że znaleziono czaszkę na której
    wywnioskować można że powinien mieć 17 dł czy to możliwe
    Iż był tak wielki ? Proszę o odpowiedzi 🙂

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      22 sierpnia 2014 at 13:27

      Skąd pochodzą te dane :)? Żadne oficjalne źródła, które są nam znane nie podają takich estymacji. 17-metrowy kolos poruszający się na dwóch nogach? Na dodatek bez pneumatycznych kości musiałby ważyć kilkanaście ton przy swojej masywnej budowie. Takie zwierzę skazane byłoby jedynie na padlinożerność – nie byłby w stanie biegać ani polować. Mało realne aby T.rex był tak wielki.

  5. fan tyranozaura
    19 września 2014 at 17:25

    Ale ja chciałem tylo się zapytać też w to nie wierzę.

  6. Julian
    3 lutego 2015 at 21:40

    Ale przecież największym lądowych mięsorzernym zwierzęciem był mierzący 22,5 m długości spinozaur. A trex mierzył jedynie 15,3 no to chyba teraz widać , kto jest największym lądowych drapieżnikiem wszech czasów.:-)

    • Szałkowski Łukasz
      22 grudnia 2016 at 19:21

      Posłuchajcie spinozaur ma pneumatyzowane kości. Julian, ja na jak wpisałem w google ,,Ile metrów wysokości ma spinozaur” i wyszło że ma 15-25 metrów długości, 6-16 metrów wysokości i 7-9 ton wagi. A te wasze 15,3 metrowe i ważące 16,5 tony T-rexy to kompletne szaleństwo. Mimo iż w filmie park jurajski, T-rexy ważyły 9 ton i biegały z prędkością 50 km/h, ja tego nie rozumiem.Czemu filmowcy powiększają niewinne T-rexy do rozmiarów 30 metrów, wysokości blisko 9,5 metrów i ważące 21! A co do walki T-rexa i spina to pomimo wielu filmików na YouTube gdzie T-rex wygrywa, to nie prawda!!!! Tyranozaur może odetchnąć z ulgą, gdyby żyły obok siebie, to nawet rybożerność nie powstrzyma spinozaura przed zabiciem tyreka [T-rexa robaczo nazywam tyrekiem].

      • Maciek Dąbkowski
        22 grudnia 2016 at 23:18

        Tak wielki rozmiar ciała u Spinozaura jest absolutnie wykluczony. Spinozaur nie miał zbyt mocnej budowy ciała , po za tym żywił się głównie rybami. T.rex jest od niego cięższy, mocniej zbudowany i inteligentniejszy , dodatkowo ma dużo silniejsze szczęki . Jedyną bronią Spinozaura w pojedynku z jakimkolwiek dużym teropodem byłyby pazury na przednich łapach a nie wiadomo , czy i z tego by korzystał , gdyż mógł poruszać się tylko na czterech łapach. Jeśli jeszcze chcesz wypiszę Ci wymiary obu gadów 😉
        T.rex
        długość : do 15 , 3 metra
        wysokość : ponad 6 metrów
        waga : max. 16 , 5 tony ( przeciętna 9 – 10 ton )
        nacisk szczęk : od 4 do 8 ton na centymetr kwadratowy
        czaszka : do 1 , 6 metra
        Spinozaur :
        długość : nie jest pewne czy dorastał do 18 metrów , jednak przyjmijmy ,że max. 18
        wysokosć : razem z żaglem 5, 7 metra
        waga : max. 8 , 5 tony ( przeciętna 6 ton )
        nacisk szczęk : od 2 do 4 ton na centymetr kwadratowy
        czaszka : do 1 , 7 metra
        Rozumiem , że lubisz Spinozaura ale tak trudno to zrozumieć ,że nie był jednak największy ani najgroźniejszy – przykładowo Giganotozaur poluje na zauropody , a Spinozaur maksymalnie na krokodyle . I uważano niegdyś ,że T.rex był mniejszy i słabszy od Spinozaura . Teorie te jednak zniesiono . Nie zapominaj ,że najsilniejszymi drapieżnikami lądowymi w dziejach byli T.rex i Giganotozaur . Spinozaur nie był takim mocarzem jak pokazano w Prehistorycznych Bestiach i Parku Jurajskim 😉

      • Achyt
        22 grudnia 2016 at 23:47

        Póki co nie ma żadnych wiarygodnych danych na temat nacisku szczęk spinozaura. Jest jedynie jedna symulacja bazująca na szczękach barionyksa i wynosząca 2 tony na cm2, ale wiadomo jak to jest z symulacjami na podstawie innych gatunków, a te wyniki to i tak dużo jak na tak słabą budowę szczęk jaką posiadał spinozaur. Wg. najnowszych 2015 r danych dorosły spinozaur osiągał ok. 15 m długości, tak więc i ty musisz zweryfikować swoją wiedzę. A co do najsilniejszych teropodów obok t-rexa pozycjonowałbym karcharodontozaura, ma on rozmiary i siłę giganotozaura ale był zapewne sprawniejszy fizycznie (szybszy).

      • Achyt
        23 grudnia 2016 at 11:10

        A… także podane przez cb wymiary t-rexa są trochę na wyrost. to 15,3 m jest oparte na niekompletnych znaleziskach więc póki co nie można ich w 100% potwierdzić.

      • Maciek Dąbkowski
        23 grudnia 2016 at 13:55

        15 ,3 metra długosci i waga do 16 , 5 tony wagi zostały niedawno potwierdzone . Napisałem natomiast ,zę nie jest to pewne ,ze Spinozaur dorastał do 18 metrów i ,że raczej na pewno był mniejszy. Nie wiem co jest groźnego w Karcharodontozaurze . Owszem jest cięższy od Giganotozaura ( Karcharodontozaur mógł wazyć maksymalnie 15 ton a Giganotozaur 13, 8 tony ) ale ma najmniejszy mózg ze wszystkich teropodów . W walce nie liczy się tylko siłą ( którą Karcharodontozaur miał ogromną ) ale i spryt 🙂

      • Achyt
        23 grudnia 2016 at 18:20

        Jeśli znalazłeś informacje mówiące że t-rex był większy to może przytocz z jakiego źródła? Bo jak dotąd wszędzie nawet w anglojęzycznych jest napisane że 15,3 m długości czy 16 ton to nie do końca potwierdzone szacunki i nie można na nich określić wielkości nim nie uzyska się stu procentowych dowodów. Dlaczego Karcharodontozaur był niebezpiecznym dinozaurem napisałem w komentarzach w artykule o nim.

      • Maciek Dąbkowski
        23 grudnia 2016 at 20:07

        Piszę tak w jednej z moich ksiazek wydanej w tym roku . Karcharodontozaur owszem bł bardz osilny , jednak t.rex lub Giganotozaur pokonałyby go w walce .. Karcharodontozaur jak juz napisałem korzystał w alce i polowaniach jedynie z swej potężnej sił .. Jego rozum był malutki i raczej nie myślał o tym jak walczy

      • Achyt
        23 grudnia 2016 at 20:55

        No Giganotozaur też był raczej prymitywny, i dosyć powolny gdyż polował na duże zuropody, podobno wyewoluowały z niego mapuzaury: mniejsze, szybsze pewnie lepiej współpracujące w polowaniu w stadach. Tak przynajmniej napisała redakcja :P. Jeśli chodzi o Karcharodontozaura to są dowody że potrafił polować również na mniejsze dinozaury jak uranozaur ( są to ślady ugryzień na szkielecie ). Stąd musiał się chyba sprawniej poruszać by go doścignąć. I to własnie dzięki tej szybkości byłby wg. mnie faworytem w starciu z giganotozaurem, nie było raczej dużej różnicy w inteligencji między tymi dwoma gatunkami z tąd takie moje zdanie. Mimo to szanuje twoją opinię i życzę wesołych świąt pozdro 🙂

      • Maciek Dąbkowski
        24 grudnia 2016 at 12:01

        Ja również szanuję Twoją 😉 przyjmij ,że były równe , bo owszem Giganotozaur również nie zachwycał inteligencją 😉 i również Ci życzę zdrowych , spokojnych , wesołych i rodzinnych świąt 🙂

  7. Julian
    3 lutego 2015 at 21:56

    A dlaczego na pierwszym zdjęciu trex ma po trzy pazury na łapach , miał przecież po dwa na każdej ręce?
    Proszę o ( szybką) odpowiedź.

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      3 lutego 2015 at 22:02

      Pierwsze zdjęcie to jedynie wizualizacja – nie do końca dokładna.

    • Łukaszello / spinozaurFan
      25 listopada 2016 at 19:56

      Ponieważ na pierwszym i na 4 zdjęciu są wspomniane vastatozaury, z filmu ,,King Kong”, z 2005 roku. Ja oglądałem tylko walkę 3 V-rexów i King Konga, w której wygrał King Kong.

      • UltraRaptor 171
        13 kwietnia 2017 at 20:52

        No właśnie, bo pierwsze zdjęcie na samej górze to Vastatosaurus Rex, który jest wyewoluowanym Tyranozaurem 🙂

    • Łukasz
      26 grudnia 2016 at 11:05

      Posłuchajcie ,,Baranie głowy” gdyby tyranozaur był większy i cięższy od spinozaura, to T-rexowi przyda się czworo nożność. Spinozaur był na pewno 😘 dwunożny, wszystkie teropody są dwunożne. T-rex ważył max. 6 ton. poza tym spinozaur ma 16 metrów wysokości wyprostowany. Myślicie że jestem głupi, to się mylicie. 👽 Niestety 😔 DA ale wasze olbrzymie tyranozaury nażarły się padliny lub je zmyśleliście, bo tam wielkie zwierzę na 2 nogach, nie może się poruszać. Oto lista najcięższych teropodów:
      1.spinozaur-7-9 ton
      2.giganotozaur/karcharodontozaur 8ton
      3.tyranozaur-6 ton [jeśli był drapieżnikiem]
      4.oxalaia/Akrokantozaur 5-7 ton
      5.Tyranotytan-5-6
      6.Torwozaur-3,5 tony [lub więcej!]
      7.mapuzaur-3ton(przeciętnie)
      8.

      • Maciek Dąbkowski
        28 grudnia 2016 at 16:50

        Ale Ty jesteś denerwujący . Absolutnie wykluczone jest 16 metrów wysokości u Spinozaura . Nie jesteś głupi , po prostu nie znasz się na dinozaurach .t.rex był zarówno drapieżnikiem jak i padlinożercą a jego maksymalna waga dochodzi aż do 16, 5 tony. Przeciętnie jednak trafiały się 9 lub 10 tonowe osobniki . T.rex nie mógłby być za Chiny czworonożny , gdyż ma za małę przednie kończyny i w jego wypadku ( u Karcharodontozaura i Giganotozaura też ) jest możliwe posiadanie tak ogromnej masy , ponieważ mają bardzo mocne kości , czym Spinozaur nie mógł się poszczycić

  8. fan tyranozaura
    10 marca 2015 at 17:22

    To pierwsze zdjęcie przedstawia Vastatosaurusa rexa wymyślonego
    dinozaura na potrzeby filmu,,King Kong”z 2005 roku:)

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      10 marca 2015 at 18:03

      Tak, to prawda 🙂 Vastatosaurus rex (V. rex), to „współczesny” krewny T. rexa. W zasadzie jego ewolucyjna forma 🙂 Nieco większy, masywniejszy i pokryty skórą podobną do krokodylej łuski. Posiada trzy palce a nie dwa w przednich łapach.

      • Alan Grant
        25 listopada 2016 at 20:02

        Serio w to uwierzyliście? Że V-rex w ogóle istniał? No to może napiszcie o nim artykuł

      • Rozjuszony Łukasz
        28 grudnia 2016 at 17:14

        Posłuchaj ty barania głową (mówię do Maćka i Achyta) teropody miały zredukowaną masę. Nawet najmocniejsze kości teropoda nie utrzymały 16,5 tonowego ciała. Wczym jestem denerwujący? Może denerwujący dlatego że biorę informacje z Google!!!???!!!😠 Tak trudną zauważyć że z taką wagą tyranozaurowi pękły kości? Może i jestem młodszy 😎, ale co!
        T-rex może i mógł ważyć 9 ton, ale nie mógł poruszać się na czworaka ani nie polował w wodzie. Jedyny sposób by być tak ciężki to jeść tylko padlinę. Wielki spinozaur ważący tylko 9 ton. Szczupła budowa spinozaura pozwoliła mu biegać. Przy wadzę 20 ton musiałby być całkowicie czworonożny. Nie 👊 krytykujcie ,,Prehistorycznych besti” to fajny film. Odczepcie się od J.P. III spinozaura, bo wam zrobię to 👊👊, a ty Maćku jesteś 👶!!!

      • Achyt
        28 grudnia 2016 at 19:55

        Nigdzie nie potwierdzałem informacji że t-rex ważył 16,5 tony, wg. mnie żaden teropod nie przekraczał masy 10 ton. Ale swoje zdanie co od reszty tematów mam poparte naukowymi dowodami, a nie wymysłami dzieci nie zorientowanych w tematyce. Fakt jest taki że dane typu 16 metrów wzrostu u spinozaura to niezły ubaw nie tylko dla mnie ale i dla reszty czytelników, i daruj sobie tego typu groźby bo zostaniesz zbanowany. A co do tych wymysłów no cóż… wygląda na to że naukowcy jak Paul Sereno czy Nazir Ibrahim to durnie bo jakiś dziesięciolatek wie lepiej.

      • Maciek Dąbkowski
        28 grudnia 2016 at 21:16

        Ty mi grozisz ? wszystko fajnie ale ja mam 16 lat a Ty 10 a ja nie mam w zwyczaju bić młodszych , nie mniej jednak jak chcesz sie wykazać to zapraszam 😉 Achyt i mi się jednak wydają mało prawdopodobne te kilkunasto tonowe teropody , jednak w jednej z moich ksiązek , wydanej w kwietniu 2016 roku , piszę to co ja piszę tu ( w sensie ,ze przenoszę informację z tamtąd tu ) , nawet jesli przykładowo T.rex nie osiagał 16 , 5 tony to i tak jest potwierdzone ,ze jest cięższy od Spinozaura … Tyle w temacie
        A Ty ,, rozjuszony ” nie skacz tak , bo oboje nie chcemy mieć kłopotów , ja z prawem a Ty ze mna 😉

      • King Carnotaurus Rex
        24 stycznia 2017 at 16:12

        V-rex to najgłupszy, najbrzydszy, najbardziej cuchnący T-rex jakiego wymyślono. Ten kto wymyślił V-rexa jest najgłupszą małpą świata😠! Brzydki, głupi, cuchnący vastatozaur! Trzy takie śmieci nie umią pokonać jakieś małpy. Spinozaur poradził by sobie z 1 000 v-rexów, z związanymi oczami. Głupi, głupi, głupi vastatozaur! Wystarczyłoby że spinozaur walnie go raz i vastatozaur nie żyje

      • UltraRaptor 171
        13 kwietnia 2017 at 20:54

        Ale denerwujący jesteś! Nie dość, że zaśmiecasz wszystkie wikie (w tym moją), to jeszcze tutaj wychodzisz na barana!

    • Łukaszello / spinozaurFan
      25 listopada 2016 at 19:59

      No przecież mówie

      • King carnotaurus rex
        6 stycznia 2017 at 15:41

        A no to sorry Achyt. A ty Maciek to co piszesz, to po tym widać że wcale nie masz 16 lat, lecz o połowę mniej, TOP10 NAJWIĘKSZYCH DRAPIEŻNYCH DINOZAURÓW POPRAWIŁEM WCZORAJ NIE PAMIĘTAM CZY NA ARTYKULE NAJDŁUŻSZYCH CZY NAJCIĘŻSZYCH TEROPODÓW. Wracając sorry za 16 metrów wysokości spinozaura. Ale na pewno T-rex nie ważył 16,5 tony, bo nawet Redakcja wie że to za dużo dla dwunożnego drapieżnika. Poza tym to karcharo był większy od T-rexa, giganotozaura i oxalaia. Poza tym skąd wziołeś 10 tonowego T-rexa, sprzeczasz się wszystkim encyklopediom i naukowcom (Nonsopedia się nie liczy).

      • Maciek Dąbkowski
        18 lutego 2017 at 21:52

        Carnotaurus po pierwsze nikogo nie obrażam , po drugie owszem mam 16 lat a po trzecie kolega dał Ci link do mniej więcej potwierdzenia tych informacji o których mówię 😉 i ja jednak uważam ,że 16 ton to za dużo jak na teropoda . Po za tym naukowcowm sprzeczasz się Ty bo Spinozaur według obecnych szacunków nie przekraczał 15 metrów a Ty wyjeżdżasz z 40 metrami 🙂

    • Maciek Dąbkowski
      24 lutego 2017 at 11:41

      Nie żeby coś ale V.rex ( fikcyjny potomek T.rexa ) miał 15-21 metrów.długości oraz ważył 10 -15 ton , podczas gdy Spinozaur miał około 15 metrów długości i ważył max. około 7 ton . W dodatku skoro jest potomkiem ( wymyślonym nie.zapominajmy ) Tyranozaurów to jest od nich jeszcze.groźniejszy ,.agresywniejszy i ma mocniejsze.szczęki. Dlaczego.więc Spinozaur ma wygrać z nim ?

      • Maks
        24 lutego 2017 at 12:03

        Idąc tym tropem, to za chwilę wymyślimy Super Spinozaura, który będzie jeszcze większy i będzie miał „jeszcze więcej zębów” cytując bohaterów Parku Jurajskiego „we need more teeth” 😉

      • Maciek Dąbkowski
        24 lutego 2017 at 13:37

        Chodzi mi o to , że King Carnotaurus napisał , że Spinozaur pokonałby 1000 tych fikcyjnych gadów z zawiązanymi oczami. Z reguły tak jest , że fikcyjne bestie są niemal.niemożliwe do pokonania 😉 n

  9. fan tyranozaura
    10 marca 2015 at 17:27

    Mam małe pytanie .Jakie ponad 10 m teropody konkurowały z t-rexem?
    Proszę o szybką odpowiedź:)

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      10 marca 2015 at 18:33

      Jeśli pytanie dotyczy konkurencji bezpośredniej na terytorium, gdzie zamieszkiwał (obecna Ameryka Północna), to nie miał takich rywali. Daspletozaur (Daspletosaurus) i Gorgozaur (Gorgosaurus) już wówczas wymarły. Tyranozaury przemieściły się w kierunku północnym, a karnotaury (Carnotaurus) w kierunku Ameryki Południowej, choć i one już wówczas wyginęły. Istnieją zatem spekulacje, czy w środowisku zdominowanym przez T. rexa było więcej dinozaurów z rodziny tyranozaurów, które konkurowałyby ze sobą. Jeśli T.rex był aktywnym drapieżnikiem, a nie jak twierdzi Jack Horner jedynie padlinożercą, to stał na szczycie drabiny pokarmowej jako apex predator.

      • Shahen
        6 stycznia 2017 at 17:15

        Śmiecoiowe encyklopedie tym bardziej się nie liczą, ty za to zaprzeczasz zawodowym paleontologom i pracom naukowym 😉 Podaj obliczenia, które wskazują na takie rozmiary, doczekamy się tego? Czy będziesz tylko pisał brednie w stylu „Bo tak”

      • Maciek Dąbkowski
        6 stycznia 2017 at 20:06

        Shahen o nie chodzi ? jeśli tak to gdzie napisalem ,, bo tak ” ? 🙂

      • Shahen
        6 stycznia 2017 at 20:41

        Nie o Cb chodzi tylko o Carnotaurus… pytałem go już kilka razy o obliczenia, niech wrzuci linka albo poda publikacje i pokaże, inaczej to pisanie na zasadzie- „Myślę, że ma tyle, a czemu myślisz że ma tyle? Bo tak…” I tak tu wygląda dyskusja z tym gościem, nauka nie na tym polega

      • Maciek Dąbkowski
        6 stycznia 2017 at 22:21

        Przyjacielu zacznijmy od tego ,że ten gościu sam napisał ,że ma 11 lat . Jest fanatykiem Spinzoaura . również uwielbiałem tego gada w dziecinstwie ( z kolegami zawsze latalismy po osiedlu i bawiliśmy się w dinozaury i ja zawsze chciałem być Spinozurem 🙂 ) i można rzec ,że całe dzieciństwo zruinowane gdy dowiedziałem się ,że Spinozaur prawdopodobnie poruszał się na 4 łapach 😉 I mnie też denerwuje ten dzieciak … Widziałeś co on napisał ? Wg niego Spinozoaur ma 40 metrów długości i waży tylko 9 ton , wtedy musiałby być cienki i chudy jak kartka papieru :p Po za tym żadne naukowe źródła nie podają o przynajmniej 19 metrowym Spinozaurze … Pozdrawiam Cię 🙂

      • Shahen
        6 stycznia 2017 at 22:54

        Co do masy spinozaura… polecam przeczytać ten artykuł
        franoys.deviantart.com/journal/A-mathematical-analysis-on-Spinosaurus-mass-635495737
        i ten co napisałem tutaj pdt – Król dinozaurów jest tylko jeden

      • Maciek Dąbkowski
        9 stycznia 2017 at 19:10

        Artykuł Twój jest krótko mówiąc świetny 🙂

  10. Peter Pinetree
    28 marca 2015 at 19:53

    Po pierwsze spinozaur nie był największym teropodem i NA PEWNO nie osiągał długości 23 m Julianie…Tylko 15 m, a t – rex był najgroźniejszym z dinozaurów. Niech was nie zwiodą małe rączki! Sam Jack Horner wycofał się z tezy że t – rex był padlinożercą! Może odrobinę mniejszy od spinozaura ale znacznie masywniejszy i silniejszy oraz cięższy pokonał by każdego dinozaura i współczesne zwierzę. Po za tym był od spinozaura mądrzejszy. spinozaur natomiast był przystosowany do życia w wodzie jak pokazują odkrycia z 2014 r
    nie był agresywny. Po za tym jak mówi Paul Sereno spinozaur miał za krótkie nogi by chodzić na lądzie na dwóch nogach.Moim zdaniem gdyby te dwa gady się spotkały (do czego naturalnie by nie doszło) spinozaur nie walczył by, tylko uciekł a tym czasem t rex ryczał by triumfalnie. nie to że nie lubię spinozaura (właściwie to mój ulubiony dinozaur) tylko po prostu wolę go jako oportunistę który musi walczyć o przetrwanie pod czas gdy lądem rządzi karcharadontozaur

  11. Peter Pinetree
    29 marca 2015 at 21:48

    Czy nie mam racji, DinoAnimals?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      29 marca 2015 at 23:23

      W jakim kontekście pytasz o rację? Panowania karcharodontozaura, wielkości gadów, zwycięstwa w pojedynku?

      • Peter Pinetree
        30 marca 2015 at 07:41

        Tak

      • Peter Pinetree
        30 marca 2015 at 07:42

        Ogólnie

  12. Peter Pinetree
    29 marca 2015 at 21:57

    Chodziło mi o szybką odpowiedź…

  13. Peter Pinetree
    30 marca 2015 at 07:32

    Tak

  14. Peter Pinetree
    30 marca 2015 at 10:10

    Dino animals proszę o odpowiedź.

  15. Peter Pinetree
    30 marca 2015 at 11:25

    odpowiedźcie SZYBCIEJ

  16. Peter Pinetree
    30 marca 2015 at 11:30

    Naprawdę wierzycie temu królowi lemurów????

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      30 marca 2015 at 12:56

      Początkowe szacunki wskazywały, iż spinozaur mógł być największym drapieżnym dinozaurem, jakiego dotychczas odkryto. W międzyczasie pojawiły się inne szacunki, które go nieco zmniejszają. Niezaprzeczalnie jednak jeśli nie był największym, to z pewnością należał do jednych z największych drapieżnych gadów jakie stąpały po lądzie.

      Jego wielkość i siła z pewnością budziły respekt, tak jak dziś wielkość i siła niedźwiedzia, tygrysa, czy lwa. Nawet dziś mamy trudność z wyłonieniem zwycięzcy pojedynku lew kontra tygrys, choć zwierzęta te żyją współcześnie.

      W kontekście ewentualnych pojedynków, chcieliśmy dokonać nieco szerszej analizy tych gadów, ale brak czasu nam na to ciągle nie pozwala.
      Dziś krótko zatem – spinozaur vs karcharodontzaur. W tym spotkaniu nie ma oczywistego zwycięzcy. Oba gady czułyby przed sobą respekt i z dużym prawdopodobieństwem poryczałyby i odeszły, każdy w swoją stronę. Podobnie byłoby przy spotkaniu spinozaura z T. rexem. Skąd taka konkluzja? Każdy z tych pojedynków mógłby narazić te wielkie zwierzęta na odniesie ran, które doprowadziłyby do utraty sprawności a w efekcie i życia. Każde zwierzę ma instynkt samozachowawczy i tak jak psy najczęściej na siebie jedynie szczekają (za wyjątkiem ras agresywnych i specjalnie hodowanych do walki), tak i te gady nie miałyby powodu do walki. Oczywiście można rozpatrywać atak na młode i obronę ze strony matki – w takich wypadkach należy obstawiać samicę broniąca swe dzieci, niezależnie od gatunku.

  17. Peter Pinetree
    30 marca 2015 at 14:59

    to wiem… chodziło mi o wielkość gadów…

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      30 marca 2015 at 16:32

      Najnowsze szacunki z 2014 roku wykonane przez Paula Sereno wskazują, że spinozaury osiągały długość przekraczającą 15 metrów. Wcześniejsze szacunki z lat 2005, 2006 i 2008 roku wskazywały na długość w przedziale 12,6 – 18 metrów.

  18. Peter Pinetree
    30 marca 2015 at 17:09

    Czyli miałem rację?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      30 marca 2015 at 19:02

      Bazując na szacunkach Sereno z 2014 roku odnośnie długości spinozaura, to tak – spinozaury nie osiągały raczej 20 metrów, lecz przekraczały nieco 15 m.

  19. Peter Pinetree
    30 marca 2015 at 17:38

    Proszę o szybką odpowiedź

  20. Peter Pinetree
    30 marca 2015 at 18:55

    No szybka odpowiedź! tak albo nie!

  21. Peter Pinetree
    30 marca 2015 at 21:11

    Miałem rację!!!!!!!!!!!!! Juhuuuuuu!!!!!!!!!

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      30 marca 2015 at 21:42

      Pamiętajmy jednak, że osobnik, którego czaszkę i kości analizował Sereno, nie był w pełni dojrzały. Dopóki zatem nie zostaną odnalezione w miarę kompletne szkielety dojrzałych spinozurów, nie możemy mieć pewności jak bardzo te wspomniane 15 metrów mógł przekraczać. Niemniej dzisiejszy stan wiedzy jest właśnie taki 🙂

  22. Peter Pinetree
    31 marca 2015 at 15:08

    Trochę się pomyliliście, ponieważ czaszka którą badał Sereno należała do osobnika o długości 9 m
    Dopiero potem Ibrahim oszacował dł. dorosłego spinozaura na 15 m.

  23. fan tyranozaura
    8 kwietnia 2015 at 17:08

    Spinozaur był napewno dłuższy,ale lżejszy i słabiej zbudowany od innych wielkich teropodów takich jak : tyranozaur,giganotozaur,karcharodontozaur,mapuzaur,tyranotitan.Oraz Spinozaur nie miał 22,5 m,max 17-18m.

  24. Peter Pinetree
    9 kwietnia 2015 at 20:05

    15 nie 18….

    • ja , czyli ja
      7 stycznia 2017 at 21:23

      dorastał od 15-17 kolego

  25. fan tyranozaura
    11 kwietnia 2015 at 10:39

    Nie miał 15 m .Obecne szacunki mówią o 17-18 m.

  26. Peter Pinetree
    11 kwietnia 2015 at 22:19

    Ta… JASNE.

  27. fan tyranozaura
    12 kwietnia 2015 at 19:15

    A co może nie ? Spinozaur to najdłuższy teropod i najwyższy(dzięki temu 2 m żaglowi)ale pozostałe wielkie teropody były masywniejsze.

  28. Peter Pinetree
    13 kwietnia 2015 at 16:49

    Miał 15 m. Koniec kropka.

  29. fan tyranozaura
    13 kwietnia 2015 at 18:24

    Miał 17-18 m.

  30. Peter Pinetree
    13 kwietnia 2015 at 19:32

    O daj spokój, zachowujemy się jak dzieci.
    miał 16 m

  31. fan tyranozaura
    14 kwietnia 2015 at 18:16

    Przestanę jeżeli przyznasz że miał nieco ponad 16 m to mi wystarczy.

  32. Peter Pinetree
    14 kwietnia 2015 at 19:28

    Nawet nie wiesz jaki jesteś uparty

    • Okazjonalny Komentator
      1 sierpnia 2015 at 17:41

      Peter naprawdę widać że jesteś jak dziecko.Kłócisz się z innymi a tak naprawdę nawet nie możesz być pewny swoich racji.Naukowcy szacują co w rezultacie nie daje żadnej gwarancji.Zresztą ponaglanie kogoś żeby ci szybciej dał odpowiedź jest naprawdę na poziomie niedorozwiniętego człowieka.Może faktycznie jesteś dzieckiem bo wtedy by tłumaczyło to co tutaj widzę.Dodam że twój bezsensowny upór udowodnienia że to właśnie twój ulubieniec tyranozaurus jest tym naj jest doprawdy zabawny.Pozdrawiam

    • ja , czyli ja
      7 stycznia 2017 at 21:30

      Chłopaki nie kłóćcie się już o takie głupoty , a to , że sobie ustalicie, że spinozaur ma 16m , a nie na przykład … hm … chociaż te 17 czy 18 metrów , to to i tak nie zmieni jego rzeczywistych rozmiarów.

  33. fan tyranozaura
    14 kwietnia 2015 at 20:01

    Dobra masz rację przestanę już.

  34. Dry
    6 lipca 2015 at 17:43

    Dlaczego na pierwszym zdjeciu od góry t.rex ma 3 palce?

    • Robert
      6 lipca 2015 at 19:11

      Powyżej w komentarzach jest odpowiedź na to pytanie. To tak naprawdę nie jest T. rex tylko Vastatosaurus rex (V. rex).

  35. DEeneU
    11 lipca 2015 at 18:35

    Czy tarbozaur to 2 największy tyrannozaur?Prosze o (szybką) odpowiedz. PS.Wpisałem inny nick.Prawdziwy to Dry.

    • Rafał
      11 lipca 2015 at 19:55

      To nie „turbozaur” tylko tarbozaur 😉 więc nie był dwa razy większy 😉

      • ja , czyli ja
        7 stycznia 2017 at 21:39

        Coś mi się zdaje , przyjacielu ,że nie zrozumiałeś tego niezrozumiałego pytania.

  36. Shahen
    15 lipca 2015 at 15:35

    Tyranozaur to najpewniej największy znany teropod i wcale nie chodzi o jakieś niepewne szacunki osobników znanych z pojedynczych kości. Ale Sue – owszem ma 12,3 m długości, jednak wielkość to nie długość a masa, tyranozaur był masywniejszy i potężniejszy od spinozaura, giganotozaura i innych. 12-metrowej długości Tyranozaur był cięższy od 15-16 metrowego spinozaura oraz 13 metrowego Giganotozaura.

    Co do spinozaura, największe osobniki są szacowane na 15-16 m (najnowsze prace, oraz np rekonstrukcja Scotta Hartmana gdzie spino ma 15,6 m), dlatego nie ma podstaw by szacować spinozaura na więcej typu 17-18 m.

    • ja , czyli ja
      7 stycznia 2017 at 21:43

      Nie ośmieszaj się.

    • King carnotaurus rex
      14 stycznia 2017 at 16:50

      T-rex 8,5 tony. Bo mnie się nie wydaje. Jakbym umiał, to napisałbym ci 10 artykułów o walce teropodów w której za każdym razem przegrywałby tyranozaur 😜. Jesteś tak denerwujący że nawet dziecko 👶 by zrozumiało że tyranozaur nie jest ani najdłuższym ani najciężym teropodem. Co zrobiłeś dwa artykuły w których nie ma prawdy. Wcale!

      • Maciek Dąbkowski
        19 lutego 2017 at 20:16

        w tych pierdołach które Ty wypisujesz nie ma właśnie ani grama prawdy 😉

    • King carnotaurus rex
      21 stycznia 2017 at 16:33

      Tyranozaur nie ważył 8,5 ton, a nawet gdyby ważył to byłoby nic, w porównaniu z spino ważącego 21 ton, 15 tonowego Karcharodontozaura czy 14 tonowego giga

  37. fan tyranozaura
    26 lipca 2015 at 13:08

    Fakt

  38. t rex fan
    7 sierpnia 2015 at 11:31

    ja mam liste najdłuszych
    teropodów inną niż tamta :

    1 spinozaur dł 19 m
    2 giganotozaur dł 18 m
    3 t rex dł 15 m
    4 karcharondontozaur 14 m
    5 akrokantozaur 12 m
    6 allozaur 12 m
    7 tarbozaur 10m
    8 dasplotozaur 9 m
    9 albertozaur 8m
    10 ceratozaur 6 m
    11 karnotaur 6m
    a teraz będą małe
    12 megaraptor 5 m
    13 ultraraptor 4m
    14 deinonych 3m
    15 welociraptor
    ateraz lista najsilniejszych potem najstrasznieiszych

    • Pin
      7 sierpnia 2015 at 12:38

      To może jeszcze gigantoraptora i utahraptora dodamy do tej listy. Były całkiem spore.

    • Rozjuszony Łukasz
      28 grudnia 2016 at 17:23

      Posłuchajcie skąd wy bierzecie fakty o 18 metrowych giganotozaurach?😰😍

  39. t rexfan
    19 sierpnia 2015 at 08:54

    dobra 3 listy w jednym

    najdłuższe dinozaury drapieżne:

    spinozaur 19m
    giganotozaur 17 – 18 m
    tyranozaur 15 – 15m,50cm
    tyranotytan 13m
    carcharodotozaur 12 m
    tarbozaur 10 m
    daspletozaur 9m
    gigantoraptor 9m
    megaraptor 8m
    gorgozaur 8m
    albertozaur 8
    karnotaur 7m
    ceratozaur 4 – 6m
    dilofozaur 4- 6m
    utahraptor 4m
    ultraraptor 3m,60 cm
    deinonych 3m
    welociraptor 2m
    celofyz 1m,20 cm

    najsilniejsze dinozaury według mnie top 10 :

    1 tyranozaur
    2 spinozaur
    3 tarbozaur
    4 triceratops
    5 stegozaur
    6 allozaur
    7 akrokantozaur
    8 iguanodon
    9 diplodok
    10 megaraptor

    najstraszniejsze dinozaury:

    1 tyranozaur
    2 tarbozaur
    3 spinozaur
    4 brachiozaur
    5 stegozaur
    6 allozaur
    7 albertozaur
    8 abelizaur
    9 gorgozaur
    10 triceratops

    • Pin
      19 sierpnia 2015 at 10:53

      Przy niektórych dinozaurach podałeś wymiary w metrach, a po przecinku w centymetrach. Na przykłada dla tyranozaura: 15 – 15 m, 50 cm, podobnie dla ultraraptora i celofyza. Co miałeś na myśli?

    • Michał
      19 sierpnia 2015 at 15:38

      A gdzie na liście najstraszniejszych dinozaurów giganotozaur i karcharodontozaur? To były jedne z największych dinozaurów drapieżnych.

    • fan tyranozaura
      31 sierpnia 2015 at 19:58

      Chyba się pomyliłeś giganotozaur nie miał 18 m 😛

    • King carnotaurus rex
      14 stycznia 2017 at 16:52

      Celofyz ma 3 metry długości gamoniu!

  40. t rex fan
    20 sierpnia 2015 at 09:23

    z centymetrami to znaczy ż t rex max 15m i pół a karcharodontozaur i giganotozaur się niezmieściły gdyby się zmieściły to giganotozaur byłby odrazu przed stegozaurem a karcharodontozaur byłby na 5 mieiscu

    • Pin
      20 sierpnia 2015 at 13:17

      Tak na przyszłość, może Ci się przyda. Zapisujemy albo 15,5 m (czyli 15,5 metra), albo 1550 cm Nie łączymy metrów z centymetrami, bo to trochę dziwnie wygląda, jakby to była inna pozycja 🙂

    • Łukaszello / spinozaurFan
      25 listopada 2016 at 20:23

      Ja mam inną i zarazem najdokładniejszą listę teropodów.
      SPINOZAUR- 16-25 metrów długości, 6 do 16 metrów wzrostu, waga 7-9 ton.
      GIGANOTOZAUR – 13,8-15 metrów, wzrost: od 570 cm – 6 metrów, waga 6-8 ton.
      Karcharodontozaur: 12,5 do 14 metrów, wzrost 560 cm, 6-8 ton
      T-rex: Długość 12 do 13 metrów, wzrost 4 metry, waga 6-7 ton.
      Oxalaia: 11-14 metrów d. 5Metrów wzrostu waga 5-7 ton
      Suchomim 11 m długości i 3,5 do 5 metrów wzrostu

      • Maciek Dąbkowski
        17 grudnia 2016 at 17:00

        Ta lisat to Twój wymysł nie fakty 😉 wiesz co poczytaj sobie trochę bo Spino był mniejsyz od T.rexa , Karcharodontozaura i Giganotozaura

      • ja , czyli ja
        7 stycznia 2017 at 21:47

        Może jeszcze najlepiej powiesz ,że spinozaur ma 100 metrów ?

      • ja , czyli ja
        7 stycznia 2017 at 21:48

        Może jeszcze najlepiej powiesz ,że spinozaur ma 250 metrów , co?

  41. t rex fan
    20 sierpnia 2015 at 09:43

    najgroźniejsze zwierzęta prehistoryczne :

    1 megalodon nacisk szczęk 18 t
    2 t rex nacisk sczęk 7 t
    3 spinozaur nacisk szczęk 4 t i nacisk kończyn przednich 4t
    4 triceratops nacisk rogów około 4 t
    5 megalania nacisk szczęk około 900 kg siła jadu jadem zabiła by triceratopsa
    6 deinozuch nacisk szczęk 10 t ( wiem z artykułu tyranozaur mity i fakty)
    7 karcharodontozaur nacisk szczęk 5 t
    8 tarbozaur nacisk szczęk 7 t
    9 megaraptor ostrość pazurów przebiły by najtwartse łuszko świata pszykryte kocem
    10 titanoboa siła dość by udusić t rexa
    11 welociraptor ostrość pazura dość by zabić jednym ciosem młodego tarbozaura
    12 nanotyrannacisk sczęk 1t
    13 utahraptor siła pazura dość by zabić stegozaura
    14 ultraraptor zabiłby też stegozaura

    • Achyt
      26 listopada 2016 at 13:29

      Hehh skąd wgl. te dane na temat nacisku szczęk spinozaura? 4 tony? zna ktos jakieś źródła potwierdzające te dane? Ja znalazłem na paru anglojęzycznych stronach informacje że szacunkowa siła szczęk spinozaura wynosiła 2 tony. Ktoś coś?

      • Alex
        26 listopada 2016 at 14:53

        Także spotkałem wielkości poniżej 2 ton, ale raczej to dane pochodzące z dyskusji na forach, niż jakichkolwiek naukowych analiz. Nie widziałem nigdzie żadnego tego typu naukowego opracowania – to musiałaby być jak zawsze symulacja komputerowa oparta na wielu założeniach i zapewne jej wynik byłby daleki od prawdziwej wartości – zwłaszcza, że nawet dziś nie mamy pewności jaki nacisk szczęk generują współczesne krokodyle, bo co chwile nowe badania podają inne wartości pomiarowe.

      • Achyt
        26 listopada 2016 at 16:26

        Racja, większośc tych źródeł to fora, ale na jednej ze stron była informacja że szacunkowa siła szczęk spinozaura bazowała na na budowie czaszki barionyksa. Niemniej tak jak wspomniałeś tego typu symulacje wcale nie muszą oddawać rzeczywistości, i często są one kwestionowane bądź obalane. Nie można też w 100% wierzyć w to co mówią na Animal planet, Discovery czy tym podobnych mediach… pamiętam dokument na national geographic gdzie była mierzona siła zgryzu współczesnych zwierząt i wyszło im że…. kałamarnica humboldta gryzie mocniej niż krokodyl nilowy 😀 prowadzącym był bodajże Brady Barr. Pozostaje więc jedynie określanie siły na podstawie budowie czaszki i zębów, patrząc na Spinozaura raczej nie miał on mocnych szczęk 😉

      • Alex
        26 listopada 2016 at 17:03

        Z pewnością spinozaur nie miał mocnych szczęk, podobnie jak dla gawiala najpewniej ryby stanowiły jego główny pokarm, a do tego przesadnie mocne szczęki nie były mu potrzebne.

      • King carnotaurus rex
        14 stycznia 2017 at 16:57

        No nie wiem 😊. Niektóre źródła 4, a inne 2 tony.

  42. ych
    20 sierpnia 2015 at 22:23

    spinozaur 15 metrów do 18 metrów najwięcej 19-20 metrów

    tyranozaur 11,7-15,3 metrów najwięcej 16 metrów

    średnio 15 m 9 ton spinozaur 12.5 m 5-7 ton t.rex

    • ŁUKasz
      5 listopada 2016 at 12:43

      A dajcie spokój T-rex ma nie więcej niż 12metrów. Proszę o szybką odpowiedź.

      • Alex
        5 listopada 2016 at 12:52

        Nie wiadomo – być może miał więcej. Trzeba poczekać na nowe rekonstrukcje nad którymi pracują paleontolodzy – niektóre szacunki wskazują, że mógł mieć nawet 14-15 metrów, choć oczywiście niemal kompletny szkielet Sue jest krótszy.

  43. t rexfan
    25 sierpnia 2015 at 17:35

    dino animals czy dinozary całkiem wygineły bo w afryce jest legenda o kasai rex wygląda całkiem jak tyranozaur a potwór z lochness każdy wie jak plezjozaur
    i czy można sklonować dinozaura mamuta lub megalaniia

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      25 sierpnia 2015 at 18:20

      Na świecie istnieje wiele legend przedstawiających legendarne stworzenia. Moż na do nich zaliczyć wspomnianego potwora z Loch Ness w Szkocji, w Afryce „spotkać można” zwierzęta takie jak Kasai Rex czy Mokele-Mbembe. Inne kryptydy przedstawialiśmy juz na łamach DinoAnimals (Yeti, Wielka Stopa, Orng Pendek, Yowie, etc.). nie oznacza to jednak, że te stworzenia istnieją naprawdę. W przypadku niektórych stały się intratnym sposobem na biznes (turystyka związana z jeziorem Loch Ness).

      Dinozaury wyginęły zupełnie 65 mln lat temu i nie ma obecnie żadnego żyjącego dinozaura (za wyjątkiem ptaków, które wyewoluowały z teropodów).

      Aby sklonować zwierzę, potrzebny jest dobrze zachowany kompletny materiał genetyczny. Dużo łatwiej klonuje się ssaki niż gady, czy ptaki (pisaliśmy już na ten temat w szeregu komentarzy (związane jest to z formą rozwoju, jaką u ptaków i gadów są jaja). Ponadto dotychczasowe klonowania nie były wielkim sukcesem nauki (o tym również wspominaliśmy). Jeśli jednak odnaleziono by cudem kompletny genom np. mamuta („podobno” Rosjanom się udało :)), to nic nie stoi na przeszkodzie aby podjąć próbę sklonowania takiego mamuta.

      Polecamy w wyszukiwarce w serwisie DinoAnimals wpisać „klonowanie” i wyszukać artykuły, pod którymi odpowiadaliśmy już obszernie na ten temat.

  44. fan tyranozaura
    13 września 2015 at 10:22

    Mam pytanie . Czy samica t rexa była większa od samca , bo według mnie to były tak samo wielkie 🙂

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      13 września 2015 at 12:49

      Na podobne pytanie odpowiadaliśmy przy okazji artykułu na temat spinozaura. Nie ma takiej pewności. To jedynie teoria, która opiera się w dużej mierze na odkrytych szkieletach tyranozaurów oraz wielkości bioder poszczególnych osobników (samice mają szersze biodra). Ponadto naukowcy jako uzupełnienie tej teorii biorą pod uwagę kwestię podobieństwa do współczesnych ptaków drapieżnych, u których samice są większe.

  45. Shahen
    15 września 2015 at 10:55

    Żeby było jasne, nie ma nawet pewności które osobniki to samice a które samce.. 🙂 MOR 1125 to jedyny osobnik, którego płeć ustalono. Poza tym nie jest pewne czy te różnice w masie (smukłe/masywne) to aby na pewno kwestia płci a nie np wieku osobników.

  46. t rexfan
    18 września 2015 at 20:32

    DINOANIMLS NIEROZUMIEM TEGO ŻE W W MOICH KSIĄŻKACH SĄPODANE ROŻNE WYMIARY T REXA W JEDNEJ JEST NAPISANE ŻEMIAŁ OD 3 DO 6 METRÓW WYSOKOŚCI I OD 10 DO 13M DŁUGOŚCI W TO UWIERZYŁEM ALE W DRUGIEJ JEST NAPISANE ŻE OD 6 DO 8 M WZROSTU TO Z OD 6 DO 8 JEST NIEWIARYGODNE I TO SAMO Z ALLOZAUREM ŻE 5M WZROSTU I GIGANOTOZAUR MIEJSZY A W REALU BYŁO TAK T REX OD 3 DO 6M WZROST T REX , OD 3 DO 5 M WZROST ALLOZAUR , OD 5,5 M DO 8 M WZROST GIGANOTOZAUR

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      19 września 2015 at 00:19

      Szacunki dotyczące wymiarów dinozaurów ciągle podlegają weryfikacji. Każdy rok przynosi nowe opracowania, które kwestionują wcześniejsze szacunki lub odkrycia. Pozycje literaturowe przed publikacją opierają się o różne źródła, czasami bardziej wiarygodne, czasami mniej. W kontekście wspomnianych wymiarów, jak wiesz, najbardziej kompletny szkielet tyranozaura (Sue) ma 12,3 metra długości. Szacunki dotyczące wysokości dla drapieżnych dinozaurów kiedyś podawane były do wysokości czubka głowy – zakładano bowiem, że miały bardziej pionową sylwetkę, a ogon służył im jako podparcie. Dziś raczej podaje się ją (ze względu na obecne rekonstrukcje sylwetki) do wysokości stawów biodrowych.
      Stąd też w książkach możesz się natknąć na różne wartości.

  47. trex fan
    10 października 2015 at 10:40

    według mnie było tak : tyranozaur: wzrost 5 m i dł 13 – 14 , 5 m. allozaur : wrost
    4m i dł 9 – 11 m . tarbozaur : wzrost 4m i dł 9 – 11m . spinozaur : wzrost 8 m i dł
    18m i giganotozaur : wzrost 5,5m i dł 15m i t rex 7t allozaur 2t tarbozaur 6 t
    spinozaur 11 t giganotozaur 8t

    • Robert
      10 października 2015 at 12:14

      Wysokość podałeś do bioder?

  48. t rexfan
    11 października 2015 at 12:45

    nie .

  49. t rex fan
    21 listopada 2015 at 20:42

    największe dinozaury padlinożerne wdł mnie top 4

    1 tarbozaur : 5m wys , 13 dł , 9 – 13 t
    2 gorgozaur 3, 6 m wys , 9m dł , 3 – 5,8 t
    3 allozaur 5m wys , 12 -13m dł , 4 – 7 t
    4 megalozaur 4, 6 , 9,5 m dł , 5 – 7,8 t

    największe dinozaury mięsorzerne top 10

    1 spinozaur 18 – 20 m dł , 8 – 10m wys , 11 – 18t
    2 karcharodontozaur 14 , – 16 ,5 m dł , 6 – 8 m wys , 9 – 16 , 9 t
    3 t rex 13 -14, 9 m dł , 6 – 8m wys , 12 – 17 , 9 t
    4 giganotozaur 11m – 13 m dł , 5,9 – 6 m wys , 16 , 9 t – 18 , 9 t
    5 akrokantozaur 9 – 11m dł , 4 – 5,9 m wys
    6 ofrowenator 8 – 10 m dł , 4 – 5 , 9 m wys , 5 – 7t
    7 siats 10 – 12 , 9 m dł , 5 – 6m wys , 6 – 10 t
    8 albertozaur 8 – 9 m dł , 3 – 5m wys , 5 – 7 t
    9 daspletozaur 9 – 11m dł , 5 – 6 m wys , 6 – 8 t
    10 tyranotytan 13 – 14 , 5 m dł , 6 – 8 m wys , 12 – 17 , 9 t

    największe stworzenia drapierzne morskie wszechczasów top 5

    1 megalodon 30 m dł , 100 t
    2 lipreurodon 25 m dł , 90 t
    3 mozozaur 18 m dł , 70 t
    4 plezjozaur 17 , 5m , 78 t
    5 dunkleouteus 12 m dł , 30 t

    • fan tyranozaura
      25 grudnia 2015 at 18:09

      Widzę że nie masz bladego pojęcia o Dinozaurach ani o prehistorycznych gadach. Według ciebie Plezjozaur ważył 78 ton !
      WOW to naprawdę zaszalałeś nie spamuj komentarzami.

    • King carnotaurus rex
      18 stycznia 2017 at 17:46

      Twoim zdaniem Liopleurodon ferox ważył 90 ton! Czy 5 ton?

    • King carnotaurus rex
      18 stycznia 2017 at 17:55

      Aaaaa!!!!! Największe morskie gady i megalodon (bez ichtiozaurów)
      1.megalodon-48-104 ton
      2.8-10 ton-mozazaur
      3.Liopleurodon ferox ważył 5ton

  50. norbert3
    23 listopada 2015 at 16:38

    super!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  51. Maksym
    14 marca 2016 at 22:00

    Gdyby tyranozaur miałby jakiś ponad 10 metrowych rywali, zapewne jego szczątki były by częściej w kawałkach.
    Nie chcę obrażać mojego ulubionego dinozaura ale co mógł zdziałać z takimi malutkimi rączkami i swoją wielką masą, gdyby się przewrócił to by już nie wstał.Jedyne co mu zostało do obrony to potężne szczęki wtedy by pokazał na co go stać.

    • Wiktor
      14 marca 2016 at 22:04

      Cóż, dinozaury to ostatecznie porażka ewolucji, pomimo panowania prze miliony lat wymarły, a co więcej nie pojawiła się z ich linii żadna inteligencja. A te małe łapki rzeczywiście były przekomiczne 😉

  52. Maksym
    14 marca 2016 at 22:43

    Rzeczywiście przez jakieś 200 mln. lat dinozaury były głupie, ale troodon był inny miał prawdopodobnie większy mózg niż reszta, gdyby nie wyginął to by ewolucja coś dała.

    • Łukasz
      5 listopada 2016 at 19:28

      Dinozaury żyły na ziemi od prawie 240 mln aż do 65 mln lat temu. A jednak dziś żyją ich potomkowie-ptaki

  53. Shahen
    28 marca 2016 at 18:13

    Jaka porażka? Dinozaury panowały nad ziemią miliony lat, były doskonale przystosowane i wyspecjalizowane. Osiągnęły ogromny sukces. To, że wyginęły to kwestia przypadku, druga sprawa, że najpewniej wcale nie wyginęły.

    • Max
      28 marca 2016 at 23:46

      Owszem, dinozaury panowały, ale z ich linii nie powstało nic mądrego, co byłoby zdolne zmienić świat, tak jak człowiek (pomijam aspekt czy to dobre, czy złe zmiany). W takim kontekście miliony lat ewolucji w ich przypadku nic nie dały…

      • Majster
        22 sierpnia 2016 at 12:38

        Podobnie można mówić o innych grupach zwierząt, które w porównaniu do człowieka nie zmieniły tak bardzo świata.

  54. Fan tyranozaura
    11 maja 2016 at 15:52

    DinoAnimal, czy Tyranozaur w walce mógł by pokonać Giganotozaura ?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      11 maja 2016 at 17:24

      Oba gady były równie potężne, przy czym T. rex przewyższał giganotozaura poziomem inteligencji. Szanse ich jednak, pomimo tego, w bezpośrednim starciu byłyby porównywalne.

  55. Gowl
    18 czerwca 2016 at 16:04

    Na pewno spuznpaaur to najwiekszy dinozqur.
    Tyranozaur by uciekak jagpkby go zobaczyl.

    • ŁUKasz
      5 listopada 2016 at 12:49

      Gowl jak ty piszesz?

    • King carnotaurus rex
      22 stycznia 2017 at 17:29

      Jakby T-rex zobaczyłby spinozaura., to T-rex by umarł ze strachu.

  56. Maciek Dabkowski
    23 grudnia 2016 at 13:48

    Nie zrozumieliśmy się 😉 napisałem ,ze nie jest pewne ,ze Spino dorastał do 18 metrów , był mniejszy 😉 po drugie całkiem niedawno zostało potwierdzone dane o maksymalnych rozmiarach T.rexa takimi jak tu podałem . Odnośnie nacisku szczęk to jest w 100 % pewne ,ze T.rex miał na pewno 2 razy mocniejsze od spinozaura. Odnośnie Karcharodontozaura , nie wstawiłem go tu ponieważ ( co prawda jest cięższy od Giganotozaura bo ten może ważyć max. 13 , 8 tony a Karcharodontozaura max. 15 ton ) miał najmniejszy mózg ze wszystkich wielkich teropodów. Karcharodontozaur w walce stawiał przede wszystkim na siłę , podczas gdy np. T.rex czy Allozaur ( znacznie lżejszy od wymienianych tu teropodów ) wykazywały się dodatkowo sprytem i łączyły siłę ze sprytem w jedno . Wesołych Świąt i Szczęsliwego Nowego Roku 🙂

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      23 grudnia 2016 at 15:22

      Dziękujemy za życzenia – Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku :)!

      • Maciek Dąbkowski
        23 grudnia 2016 at 20:03

        Dziękuje i złożyłem też Wam życzenia w jednej z odpowiedzi , ale cąła jej reszta nie bła kierowana do Was , jedynie życzenia 🙂

    • Rozjuszony Łukasz
      28 grudnia 2016 at 17:39

      Maćku!👮 To co piszesz jest głupie jak but👺. DinoAnimals zablokujcie Maćka. On mnie normalnie denerwuje😭😠. Wiem że umiecie zablokować! Kiedyś mnie zablokowaliście😠. Grrrrry……🍔 Zajadłbym pizzę🍕🍕

      • Maciek Dąbkowski
        28 grudnia 2016 at 21:08

        Właśnie to co Ty piszesz o 40 metrowych Spinozaurach jest głupie i wymyślone z Twojej 10 letniej główki . Przy długości ponad 20 metrów Spinozaur musiałby ważyć kilkadziesiąt ton , co jest zwyczajnie niemożliwe . I nie proś redakcje by mi dała bana , bo to Ty nie ja piszesz farmazony , które nie mają żadnego podłoża w nauce 😉

    • Shahen
      28 grudnia 2016 at 20:45

      Spinozaur hmm owszem obliczenia wskazują, że był mniejszy niż 18 metrów ale dalej… dane o max rozmiarach tyranozaura zostały potwierdzone… eeee? 😛 jak to? od dziesiątek lat szacujemy rozmiary i masę dinozaurów, to zwierzęta wymarłe, nie można absolutnie nic potwierdzić póki co.
      Kolejna rzecz… Napisałeś, że jest 100% pewne, że miał spino 2x silniejsze szczęki… eee? 100%? chyba żartujesz 😉 a skąd wiadomo, że nie 1,7 razy? albo 1,93 razy? albo nie 2,48 razy? 😉 Karcharodontozaur był cięższy od giganotozaura? były porównywalne, giganotozaur (znane szczątki) wydaje się być nieco większy więc wątpię, żeby był lżejszy. Karcharodontozaur miał najmniejszy mózg ze wszystkich znanych teropodów… skąd takie dane ? 😉

      • Maciek Dąbkowski
        28 grudnia 2016 at 21:05

        Nie słyszałeś ? Mózg Karcharodontozaura jest uznawany w stosunku do całego ciała na najmniejszy ze wszystkich wielkich teropodów , był jednak sprytniejszy od zwierząt roślinożernych . Te wszystkie wymiary ( nie tylko T.rexa ale każdego dinozaura którego tu podaję ) są w jednej z moich książek , wydanych zaledwie kilka miesięcy temu . A i odnośnie zacisku szczęk , to zacisk szczęk Spinozaura jest szacowany na około 2 razy słabszy niż zacisk T.rexa

  57. Shahen
    28 grudnia 2016 at 22:37

    Nie słyszałem… podaj źródło, książki popularnonaukowe to wiadomo, że zawierają dziesiątki błędów… nie ma najmniejszego sensu sugerować się takimi książkami… jeżeli chcesz wiarygodne dane sięgaj do prac naukowych, ewentualnie na profesjonalne blogi. Po pierwsze nie znamy puszek mózgowych wielu wielkich teropodów, więc takie badania nie były przeprowadzone, co więcej w pracy Endocranial anatomy of Carcharodontosaurus saharicus (Theropoda: Allosauroidea) and its implications for theropod brain evolution (2001) Larsson donosi jakoby mózg był podobny do tego u Allosaurus fragilis. Po za tym generalnie przyjmuje się, że u bardzo dużych zwierząt współczynnik encefalizacji nie jest do końca miarodajny (Gerhard Roth, Ursula Dicke. Evolution of the brain and intelligence. „Trends in Cognitive Sciences”. 9 (5), 2005) więc nie można stwierdzić który był inteligentniejszy (nie mówiąc już o tym jak w ogóle interpretować to u dinozaura).

    • Maciek Dąbkowski
      29 grudnia 2016 at 11:40

      Jeśli chce wiarygodne dla Ciebie źródło o małym móżgu Karcharodonotzaura , wejdź chociazby na artykuł o nim , tutaj na Dino Animals 🙂 tyle w temacie

      • Alex
        29 grudnia 2016 at 12:19

        Maćku, ale w artykule w sekcji „Mózg i ucho wewnętrzne”, jest jednak napisane, że „Tradycyjnie, aby ustalić rozmiar mózgu porównuje się rozmiar przestrzeni komory mózgowej do wymiarów całego ciała. Nie jest to jednak pomiar doskonały. Nie do końca wiadomo bowiem, jaką część tej komory faktycznie zajmował mózg.”
        „Jeden z badaczy Hans C. E. Larsson próbował więc zminimalizować błędy w pomiarach wykorzystując do nich nie rozmiar całego ciała lecz grubość opony twardej. Jego wyniki były być może bardziej dokładne niż uzyskane tradycyjnym sposobem, ale wciąż niejednoznaczne.” Chodzi więc o to, że nie mamy pewności, jaki mózg miał karcharodontozaur i czy był rzeczywiście „so stupid :)”, gdyż badacze ciągle kwestionują poprzednie badania.

      • Maciek Dąbkowski
        29 grudnia 2016 at 16:17

        Możesz mieć rację , jednak większość źródeł mówi ,ze T.rex ma większy móżg . Mimo to jednak według mnie ich szanse w pojedynku byłyby porównywalne .

  58. Shahen
    29 grudnia 2016 at 12:34

    Wiarygodne źródło to Praca naukowa… jeżeli na dinoanimals cokolwiek jest to, autorzy artykułu musieli korzystać z jakiegoś źródła… bo sami nie przeprowadzali takich badań, więc zawsze jeżeli chcesz cokolwiek udowodnić to przedstaw link do pracy naukowej, badań na ten temat…a nie strony popularnonaukowej… 😉 To samo tyczy się 99% głupot jakie można przeczytać w komentarzach tutaj w artykułach… Teksty typy… moim zdaniem gigantonozaur był większy niż tyranozaur albo odwrotnie albo spinozaur itd … Jeżeli czyimś zdaniem to trzeba to udowodnić dlaczego tak się myśli… inaczej komentarz nie ma najmniejszego sensu… 😉

    • Maciek Dąbkowski
      29 grudnia 2016 at 16:21

      Właśnie chodzi o to ,ze artykuł ten jest oparty z pewnością na jednej z prac naukowych . Nie rozumiem jednak jak znaleźliśmy się przy temacie Karcharodontozaura . I czemu piszesz do mnie to o tych wypowiedziach ,, moim zdaniem ” ? ja tak owszem piszę , ale wymieniam również powody czemu tak sądze

  59. Shahen
    29 grudnia 2016 at 16:55

    A gdzie wymieniasz te powody? zapytałem Cie- gdzie dane na temat rozmiarów tyranozaura zostały potwierdzone? I jak w ogóle mogły zostać potwierdzone? 😉 Napisałeś też że karcharodontozaur był cięższy od giganotozaura nie podałeś tutaj powodu… Co do karcharodontozaura dalej nie wiem skąd to masz , że był mniej inteligentny od innych wielkich teropodów? Bo na to też nie odpowiedziałeś 😉

    Co do artykułu jest to artykuł popularnonaukowy i jest tylko częściowo oparty na czymś, jednak jako artykuł popularnonaukowy ma prawo zawierać błędy. Redakcja poświęca wiele czasu na te artykuły i wkłada wiele serca, co nie oznacza, że wszystkie informacje tutaj są prawidłowe i nie zawiera on błędów. Nie chcę tutaj krytykować tego artykułu ale jeśli bardzo chcesz mogę Ci udowodnić, że on też zawiera błędne informacje.

    • Maciek Dabkowski
      29 grudnia 2016 at 18:33

      Uważam ,ze Karcharodontozaur był nieco cięższy od Giganotozaura , gdyż ma nieco grubsze i cięższe kości . Oba gady mają jednak podobne proporcje ciała i mózg Giganotozaura jest odrobinę większy . Z kolei T.rex ( również wielkościowo porównywalny do tych dwóch teropodów ) ma największy mózg w stosunku do ciała ze wszystkich teropodów . ta teoria jest popierana przez największa część naukowców ( również przeze mnie , ale ze mnie to żaden ekspert ) . Niemniej jednak , szanuję Twoją opinię na ten temat 😉

      • King carnotaurus rex
        8 stycznia 2017 at 16:44

        TYRANOZAUR Z NAJWIĘKSZYM MÓZGIEM WŚRÓD TEROPODÓW, HAHAHA!!! TO DROMEOZAURY MAJĄ NAJWIĘKSZE MÓZGI WŚRÓD DINOZAURÓW. Dinoanimals przed chwilą czytałem artykuł ,,Król dinozaurów jest tylko jeden”, po tym jestem cały pełny złości! Ostatni raz weszłem na DinoAnimals.pl!!!!!! 😠😠zły humor.

      • King Carnotaurus Rex
        1 kwietnia 2017 at 12:43

        Grubsze i cięższe kości? To Karcharodontozaur musiałby ważyć ponad 11 ton 😄

  60. Shahen
    29 grudnia 2016 at 21:17

    A skąd dane, że ma grubsze i cięższe kości? Gdzie masz takie obliczenia i dane na temat grubości kości u jednego i drugiego? Benson i inni (2014) w pracy „Rates of Dinosaur Body Mass Evolution Indicate 170 Million Years of Sustained Ecological Innovation on the Avian Stem Lineage” podaje, następująco u Giganotosaurus (dla holotypu)- (femur length 132 cm a femur shaft mediolateral diameter 174,6 mm) u Carcharodontosaurus saharicus (dla holotypu) jest odpowiednio (117,7 cm i 136 mm) co oznacza, że kość udowa giganotozaura jest o 12% dłuższa ale proporcjonalnie masywniejsza aż o 28%. Zatem nie wiem skąd wytrzasnołeś to, że giganotozaur był masywniejszy…uważasz tak… a na podstawie czego jeśli można wiedzieć? Teoria, że tyranozaur miał największy mózg w stosunku do ciała ze wszystkich teropodów… hmm jest popierana nie przez największą liczbę naukowców ale zapewne tylko przez Ciebie… według badań największe EQ posiadały Zanabazar i nienazwany troodontyd IGM 100/1126 zobacz Balanoff, A.M., Bever, G.S., Rowe, T.B. & Norell, M.A. (2013) „Evolutionary origins of the avian brain” Nature, 501(7465), 93-96. Co do tyranozaura, owszem porównywalny do tych dwóch ale jednak większy według obliczeń zarówno GDI jak i alometrii kończyn.

    • Shahen
      29 grudnia 2016 at 21:20

      PS w ostatnim zdaniu gdzie napisałem o tyranozaurze, chodziło mi oto, że jest większy od giganotozaura i karcharodontozaura co potwierdzają obliczenia metodą GDI jak i alometrii kończyn

  61. Maciek Dąbkowski
    30 grudnia 2016 at 10:55

    No , ja też twierdzę ,ze T.rex jest większy od tych dwóch , a nawet od Spinozaura 😉

  62. Jarosław Janiak
    2 stycznia 2017 at 11:17

    JEST DOBRZE. SPINOZAUR DZISIAJ TO ZUPEŁNIE INNA REKONSTRUKCJA NIZ 3 LATA TEMU.

  63. King carnotaurus rex
    3 stycznia 2017 at 21:09

    Maciek a skąd wziołeś te dane o 16,5 tonowym T-rexie. DinoAnimals.pl samo się przyznało do tego że nie wierzy że tyranozaur miał takie rozmiary. Spinozaur był wyższy, cięższy i dłuższy od tyreka i innych teropodów. Poza tym w artykule „Paralitytan” jest napisane że spinozaur poluje właśnie na paralitytany. 16,5 tony to wymysł twojej wyobraźni. A i liopleurodon waży 5 ton, a velociraptor ma najwyżej 2 metry długości i 0,5 wysokości i waży 15 kg.

    • Maciek Dąbkowski
      5 stycznia 2017 at 21:55

      Nieuważnie czytasz komentarze 😉 napisałem ,że skoro wymyślił ponad 20 metrowe Spinozaury to pewnie zaraz ubzdura sobie tak wielkie zwierzęta jak wymieniłem . Wiem jakie one miały wymiary naprawdę 😉 Jednak tytuł Spinozaura jako największego gada został juz zniesiony 😉 poczytaj o nowych odkryciach i wtedy pisz 😉 a i sporo źródeł ( nie do końca potwierdoznych ale to hipotezy naukowców ) podaję o tym ,że T.rex mógł osiągać MAKSYMALNIE taką wagę , jednak jest to mało prawdopodobne . i teraz ten wątek o Paralityanie … HAHAHAHAHAHAH śmieszne naprawdę . Spinzoaur był za słabo zbudowany , miał zbyt słąbe zęby i szczęki do ataku na takiego ogromnego zauropoda . Spino żywił się głównei rybami 😉

      • King carnotaurus rex
        20 stycznia 2017 at 19:12

        Najpierw to obrażaj redakcje, bo ja nie pisze tych artykułów.

      • Robert
        20 stycznia 2017 at 19:47

        Jaki sens jest kogokolwiek obrażać? Teorie na temat dinozaurów cały czas ewoluują. Jedni badacze twierdzą A, drudzy B, a trzeci jeszcze stwarzają inne teorie. Nigdy nie będziemy wiedzieli jakie były naprawdę, bo trudno wyczarować z tych fragmentów prawdziwy obraz. Po prostu warto dyskutować podając argumenty, to wszystko.

  64. Anonim
    8 stycznia 2017 at 20:29

    ile t rex miał ziemi do głowy?

    • Alex
      9 stycznia 2017 at 12:10

      W zależności od tego jak wysoko uniósł głowę, szacuje się, że T. rex miał od 4,5 do 6 metrów wysokości.

      • Suchomimus.pl i King carnotaurus rex
        22 stycznia 2017 at 17:34

        Jakby T-rex zobaczył spinozaura to T-rex by umarł ze strachu!

  65. Anonim
    26 stycznia 2017 at 20:32

    o fan spino się znalazł okej wracam do tematu o wysokości t-rexa jak on mógł mieć 6 metrów o głowy ja tyle nawet spino głową nie sięga tylko żagiel

    • Karnotaurus rex
      20 marca 2017 at 15:05

      Spinozaur miał 5,1 metra wysokości (w biodrach) i ponad 7 metrów z żaglem!

  66. chihuahuafan
    2 lutego 2017 at 17:10

    Ile tyranozaur zjadał w ciągu życia

    • Hex
      2 lutego 2017 at 17:22

      Nikt tego nie wie – nie wiadomo jakie zapotrzebowanie energetyczne miały dinozaury, nie ma bowiem pewności, czy były stało czy zmiennocieplne.
      Gdyby były zmiennocieplne (jak typowe gady), to ich zapotrzebowanie energetyczne byłoby dużo mniejsze niż ssaków i nie potrzebowałyby dużo pokarmu.

    • Karnotaurus rex
      20 marca 2017 at 15:03

      W jakimś filmie padła informacja że T.rex jadł pół tony surowego mięsa tygodniowo, z kolei większość źródeł wypisuje że jadł 17 kilogramów mięsa dziennie.

      • Michał
        20 marca 2017 at 16:28

        Te szacunki jak podaje powyżej Hex są zależne od tego, czy tyranozaur było stało czy zmiennocieplny. Gdyby był stałocieplny jak ssaki, to rzeczywiście mógłby zjadać i pól tony mięsa tygodniowo.

        Z kolej jeżeli był zmiennocieplny (jak typowe gady), to jego zapotrzebowanie na pokarm byłby niewielkie, stąd te 17 kg (ok. 120 kg tygodniowo). Jeżeli jednak ta druga hipoteza byłaby prawdziwa, to wielkie a nawet średni gady roślinożerne nie musiałby się czuć zagrożone – bo po miałby na nie polować, skoro potrzebowała tam mało pokarmu? Zresztą nie dotyczy to tylko tyranozaura ale w ogóle drapieżnych gadów.

        Przy takim funkcjonowaniu wielkie roślinożerne gady rozpanoszyłby się wszędzie. Wydaje się zatem że albo dinozaury były stałocieplne lub czymś pomiędzy stało a zmiennocieplnymi i ich zapotrzebowanie na pokarm było jednak większe. Polowanie na większe gady miałoby wtedy jakiś sens.

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

DinoAnimals.pl