28 03 2017


Spinozaur – „kolczasty jaszczur”

Autor:

|

23 stycznia 2013

|

Edytowany: 11 lipca 2015

|

236 komentarzy

|

Kategoria: Dinozaury / Dinozaury drapieżne / Kreda

Spinozaur – „kolczasty jaszczur”

Spinozaur (Spinosaurus) – „kolczasty jaszczur”

Spinozaur (Spinosaurus) to dinozaur należący do teropodów. Należy do rodziny spinozaurów (Spinosauridae). Spinozaur występował na terenach obecnej Afryki Północnej od około 112 do 97 mln lat temu. Pierwsze skamieniałości spinozaura zostały odkryte przez niemieckiego paleontologa Ernsta Stromera w Egipcie w 1912 roku.

Znaleziony przez Stromera okaz spinozaura został niestety zniszczony podczas II wojny światowej. W 2005 roku znaleziono jednak kolejną czaszkę dorosłego osobnika. Dotychczas nie ma jasności, czy rodzaj Spinosaurus reprezentowany jest przez jeden czy dwa gatunki. Najlepiej poznanym gatunkiem jest Spinosaurus aegyptiacus pochodzący z Egiptu. Szczątki znalezione w Maroku, być może należą do przedstawiciela drugiego z gatunków Spinozaurów – Spinosaurus maroccanus.

Spinozaur (Spinosaurus)

Spinozaur (Spinosaurus).

Klasyfikacja

  • Nadrząd: dinozaury
  • Podrząd: teropody
  • Rodzina: spinozaury
  • Rodzaj: spinozaur
  • Gatunki:
    • Spinosaurus aegyptiacus
    • Spinosaurus maroccanus

Spinozaur w filmie

Spinozaur stał się niezwykle popularny dzięki III części Parku Jurajskiego, filmu zrealizowanego przez Stevena Spielberga (reżyserem tej części był Joe Johnston). Występujący w filmie gad dokonuje rzeczy wręcz obrazoburczej – pokonuje samego króla – tyranozaura. O ile spinozaury znane były paleontologom, o tyle szerszemu gronu przybliżył je właśnie film.

Była to świetna decyzja, gdyż dinozaury te wyraźnie różnią się od siebie, czego nie można powiedzieć o finałowym pojedynku w najnowszej części Jurassic World, gdzie Indominus rex ściera się z T. rexem i dla niewprawnego oka trudno te gady w trakcie pojedynku od siebie odróżnić.

Spinozaur (Spinosaurus) vs T.rex.

Pojedynek Spinozaur vs T. rex

Na temat hipotetycznego pojedynku tyranozaura ze spinozaurem przygotujemy oddzielny artykuł, już dziś jednak możemy przybliżyć skąd wziął się taki pomysł. Filmowcy chcieli wprowadzić poza znanymi z poprzednich części dinozaurami, nowych bohaterów. Dinozaury takie jak giganotozaur (Giganotosaurus) czy karcharodontozaur (Carcharodontosaurus) swym wyglądem niewiele różniłyby się od Tyranozaura, stąd filmowcy pod bacznym okiem paleontologów, zdecydowali się na wprowadzenie Spinozaura, który dzięki swej charakterystycznej sylwetce – wysokie wyrostki kostne, przypominające garb –  był łatwy do odróżnienia od T. rexa.

Uprzedzając jednak nieco wspomniany artykuł, polecamy uważane przyjrzenie się rysunkowi poniżej. Porównując kościec obu gadów, widać, że czaszka T. rexa z pewnością była mocniejsza. Wielkość (wysokość) spinozaura w dużej mierze brała się z żagla, który stanowiły wyrostki kolczyste. Był to raczej zbędny balast, który spinozaur musiał dźwigać na grzbiecie i z pewnością nie dodawał mu sprawności ani siły.

Spinozaur – porównanie wielkości z człowiekiem i tyranozaurem.

Spinozaur (Spinosaurus) – charakterystyka

Spinozaur posiadał charakterystyczny wydłużony pysk, zbliżony do paszczy krokodyla. Jego kończyny przednie były niewielkie w stosunku do wielkości ciała, niemniej istotnie większe niż u pozostałych teropodów. Ogon był długi, grzbiet zaś złożony był z wydłużonych wyrostków kostnych pokrytych skórą. Przypominały one garb, lub „żagiel” na grzbiecie.

Do czego służył spinozaurowi garb/żagiel na grzbiecie?

Nie ma pewności do czego spinozaurowi służył garb, choć naukowcy skłaniają się do teorii, wedle której służył on do regulowania temperatury ciała. Żagiel mógł skutecznie chłodzić, lub zwiększać temperaturę ciała, w zależności od położenia względem słońca lub wiatru. Powstaje jednak pytanie, czy spinozaur nie przegrzałby się, gdyby zasnął? Z drugiej zaś strony kwestia chłodzenia jest dyskusyjna, gdyż spinozaury najpewniej pożywiały się rybami, zapewne często brodząc w wodzie, więc woda raczej bez trudu chłodziłaby rozgrzane ciało dinozaura.

Spinozaur (Spinosaurus)

Spinozaur (Spinosaurus).

Żagiel większy u samic, czy u samców?

Stromer przyjął założenie, że żagiel mógł być wyższy u samców niż u samic. Wiemy jednak, że u teropodów często samice były większe od samców, więc ta teoria jest dyskusyjna. Wg niektórych paleontologów, długie przednie kończyny mogły pozwalać spinozaurowi na chodzenie, przynajmniej okazjonalnie, na na czterech łapach.

Jedna z teorii przypisuje „żaglowi” istotną funkcję wabienia partnera w okresie godowym? W końcu jeśli paw ma ogon tylko w takim celu, to dlaczego nie. Pozostaje jednak otwarte pytanie, po co w takim razie samica miała garb również?

Spinozaur (Spinosaurus).

Spinozaur – występowanie

Spinozaur występował na terenach obecnej Afryki Północnej od około 106 do 93,5 mln lat temu. Najnowsze odkrycia pochodzące z Australii wskazują, że karłowaty krewny spinozaura mógł istnieć również na kontynencie australijskim.

Pożywienie, czyli co jadał Spinozaur?

Nie ma pewności, czym odżywiał się spinozaur. Ze względu na jego budowę – głównie wydłużona czaszka ze szczęką przypominająca szczękę i uzębienie krokodyla (stożkowate zęby), nozdrza położone wysoko, oraz odnalezienie spokrewnionego ze spinozaurem barionyksa, którego żołądek zawierał rybie łuski i kości młodego iguanodona, stwarzają sugestię, iż spinozaury odżywiały się rybami. Pojawiają się również sugestie, że spinozaur mógł również polować i zapewne nie gardził padliną.

Czaszka spinozaura miała długość od 1.5 do 1.75 metra.

Czy ofiary spinozaura były duże czy małe?

Z jednej strony zwolennicy chcący widzieć spinozaura jako króla drapieżników twierdzą, że oczywiście duże. Przeczą jednak temu zarówno szczeki oraz zęby – które są dużo słabsze niż u tyranozara, który dużej mierze odżywiał się padliną. Zęby i szczęka spinozaura przypominają szczęki kajmana, który żywi się głównie rybami. Kwestia polowania, pozostaje również otwarta. Jeśli spinozaur miałby osiągać takie rozmiary jak 18 metrów długości i wagę 20 ton, to kogo mógłby z taką masą dogonić?

Kto był większy spinozaur czy tyranozaur?

Wg obecnych szacunków spinozaur przewyższał tyranozaura wagą oraz długością. T. rex posiadał za to dużą większą (największą ze wszystkich zwierząt na Ziemi) siłę nacisku szczęk. Na dodatek oba dinozaury żyły w różnych epokach. T. rex pojawił się na Ziemi, długo po wyginięciu Spinozaura.

Spinozaur – wizualizacja.

Spinozaur (Spinosaurus)

Dane/wymiary

  • Długość: 12,6 – 18 m (20m?); obecnie uważa się, że przekraczał 15 m
  • Wysokość: 6 m (od podłoża do szczytu „żagla”)
  • Długość czaszki: 1,5-1,75 m
  • Długość wyrostów kolczystych: ponad 1,65 m
  • Waga: 7 – 20,9 ton

Występowanie

  • Afryka Północna
  • 106 – 93,5 lub 112 – 97 mln lat temu
  • Kreda

Klasyfikacja

  • Podrząd: teropody
  • Infrarząd: tetanury
  • Nadrodzina: megalozauroidy
  • Rodzina: spinozaury
  • Podrodzina: spinozaury
Spinosaurus (spinozaur)

Spinozaur (Spinosaurus).

Polecamy:

____________________

Zwierzaki się ucieszą jeśli je polubisz



DinoAnimals.pl

Poleć artykuł

Podobne Artykuły

Gorgozaur (Gorgosaurus)
Zauroposejdon (Sauroposeidon).
Zaurofaganaks (Saurophaganax)
Dilofozaur (Dilophosaurus)
Największe ceratopsy – Top 10
Największa baza dinozaurów – 2600 dinozaurów
Zagłada dinozaurów. Dlaczego wyginęły?
Puertazaur – jeden z największych dinozaurów.
Deinonych (Deinonychus) – straszny szpon
Najstarsze znane dinozaury cz. I. Herrerasaurus
Cmentarzyska dinozaurów – kopalnie dinozaurów cz II.
Mozazaury (Mosasauridae)
Największe pterozaury Top10
Tarbozaur (Tarbosaurus bataar)
Alamozaur – największy dinozaur Ameryki Północnej.
Albertozaur (Albertosaurus).
Afrowenator (Afrovenator abakensis)
Odkryto największego dinozaura w historii?
Bruhatkajozaur (Bruhathkayosaurus matleyi)
Kecalkoatl (Quetzalcoatlus) vs. Hatzegopteryx
Deinocheir (Deinocheirus mirificus) – strasznoręki.

O Autorze

Redakcja DinoAnimals.pl

Wydawnictwo Dobre Ściągi - DobreSciagi.pl, DinoAnimals.pl, DinoAnimals.com, Zonka.pl

(236) Komentarze

  1. R4i
    25 marca 2013 at 20:36

    Current blog, fresh information, I read it from time to time!!

    • Maciek
      12 grudnia 2016 at 21:56

      Co to za brednie o 20 metrowych Spinozaurach o wadze 20 ton .. Spino wg obecnych szacunków miał niecałe 18 metrów długości przy czym maksymalna waga wynosiła do 8 , 5 tony … przy czym przeciętna masa wynosiła 6 – 7 ton .. Ze Spinozaura nie był żaden zabójca jego największymi ofiarami padały krokodyle.. Wiadomo też , że Tyranozaur , Giganotozaur i Karcharodontozaur były od niego wyższe i cięższe … Odnośnie T.rexa skamieniałości UCMP 1184742 I 137538 zostały całkiem niedawno potwierdzone. Giganotozaur był niemal tak groźny jak T.rex jedyne co przeważa na stronę Rexa to większy mózg i mocniejsze szczęki . Karcharodontozaur był według mnie najmniej groźny z nich ponieważ miał malutki mózg. Wracając jednak mogę wymienić aktualne wymiary wszystkich tych teropodów-

      T.rex
      długość: do 15 , 3 metra
      wysokość : nieco ponad 6 metrów
      waga : max. 16 , 5 tony ( przeciętna 9 – 10 ton )
      Nacisk szczęk : od 4 do 8 ton na centymetr kwadratowy
      Czaszka : do 1 ,6 metra
      zęby : największe ponad 30 cm

      Giganotozaur :
      długość : do 14 , 5 metra
      wysokość : nieco ponad 6 metrów
      waga : max. prawie 14 ton ( przeciętna 9 – 10 ton )
      nacisk szczęk : od 3 do 5 ton na centymetr kwadratowy
      czaszka : około 2 metrów
      zęby : największe ponad 20 cm

      Karcharodontozaur :
      długość : ponad 13 metrów
      wysokość : nieco ponad 6 metrów
      waga : max. 15 ton ( przeciętna 8 – 9 ton )
      nacisk szczęk : od 3 do 5 ton na centymetr kwadratowy
      czaszka : ponad 1,6 metra
      zęby : największe około 20 cm

      Spinozaur
      długość : max. około 18 metrów
      wysokość : razem z żaglem 5,7 metra
      waga : max. 8 , 5 tony ( przeciętna 6 ton)
      nacisk szczęk : od 2 do 4 ton na centymetr kwadratowy
      czaszka : 1,75 metra
      zęby ; największe około 15 centymetrów

      Mam 16 lat dinozaurami interesuje sie odkąd mam cztery lata. Kiedyś ja też uznawałem Spinozaura za króla , ale teraz po nowych odkryciach wiem ,że królem był T.rex albo Giganotozaur .. albo raczej na pewno Terizinozaur.

      Ps. Dino Animals tej wypowiedzi nie kieruje do Was , a do tego ,,eksperta ” od Spinozaura 🙂 byłbym wdzięczny jednak gdybyście wzięli pod uwagę dane na temat teropodów które tu przedstawiam 🙂

      • Max
        12 grudnia 2016 at 22:58

        Maćku, są przeróżne szacunki – od 7 do niemal 21 ton, podobnie jak rozbieżności dotyczące długości spinozaura. Ponadto Park Jurajski nakręcił w wyobraźni ludzi, że spinozaur zjada T. rexa na śniadanie, stąd i takie wyobrażenia. Nie ma nowych odkryć dotyczących spinozaurów, są jedynie nowe szacunki, więc trudno dziś jednoznacznie odpowiedzieć jak wielki był to gad. Obecne szacunki mówią, że przekraczał 15 metrów długości.

      • Maciek Dąbkowski
        15 grudnia 2016 at 20:47

        Przyjacielu mogę się zgodzić , większość to tylko szacunki … Ale nie przesadzajmy 21 ton to więcej niż niektóre zauropody .. Spino wówczas musiałby być czworonożny bo na dwóch nogach nie dałby rady utrzymać na dwóch nogach .. Wg mnie masa teropodów kończyła się na 15 – 16 tonach na tomiast wszystko powyżej tej masy jest u teropodów absolutnie wykluczone .. jedynie mogłoby tak być gdyby Spino chodził na czterech nogach

      • Robert
        16 grudnia 2016 at 00:43

        Także uważam, że te 15-16 ton, to raczej maksymalna waga, jaką mogłyby osiągać dwunożne gady, choć i to wydaje się nieco dziwne do wyobrażenia. Bieganie 16-tonowych kolosów na dwóch nogach mogło być niezmiernie trudne.

      • Gigas Łukaszello/ spinoszaurFan/ Łukaszenka
        16 grudnia 2016 at 18:29

        Maciek ma 10,5 lat, a ty 16 lat, a mimo to twoja lista jest idiotyczna!!!!!!!!!!
        Pewien odkryty w Australii szkielet spina ma 20 metrów długości, a w dodatku to szkielet młodziaka. Spinosaurus aegyptiacus-młodziak miałby 26 metrów długości, a ty 15,3 metrowego T-rexa wziołeś z kosmosu, [ tak spłyszałem o C-rexie o 10 procent większy od Sue] Wracając na pewno spinozaur był najgroźniejszym i najdziwniejszym dinozaurem. A tak poza tym dorosły spino miałby 30 metrów długości [a nawet więcej!] i 20 ton wagi, to i tak byłby sprinterem!

      • Maciek Dąbkowski
        16 grudnia 2016 at 20:55

        Słuchaj ja mam 16 lat a Ty masz max. 8 . Spino nie przekraczał 18 metrów długości i 9 ton wagi . Te dane o 30 metrach bierzesz Ty właśnie z kosmosu … Spino nie był najgroźniejszy jadał głównie ryby i zwierzęta wodne … Nie był też najgroźniejszy gdyż jego żagiel na grzbiecie łatwo się łamał co prowadziło do wykrwawienia i uszkodzenia kręgów… Wiem wiem dzieciaku ,żer naoglądałeś się Parku Jurajskiego i Prehistorycznych bestii … To bardzo stare ,, dokumenty ” w dodatku tryz czwarte z nich to brednie … Wiesz co poczytaj trochę o teropodach a dopiero potem się wypowiadaj bo aż żal mi czytać co tu piszesz … Spino był dość słabo zbudowany i jego meidnica na pewno nie utrzymywałaby 20 ton … T.rex , Giganotozaur i Karcharodontozaur miały natomiast mocniejszą budowę ciała i największe osobniki mogły osiągać wagę 13 – 16 ton .. A Ty te swoje ,, fakty ” na temat Spinozaura wymyślasz sam …
        Robert i mi wydaję się dość dziwne bieganie kilkunastu tonowych dwunożnych bestii jednak nie zapominajmy , że taką masę osiągały tylko największe nieliczne osobniki 😉

      • Maciek Dąbkowski
        16 grudnia 2016 at 21:31

        A i fanie Spinozaura jedyną przewagą tego gada nad innymi wielkimi teropodami były jego ogromne przednie łapy( u Karcharodontozaura jeszcze rozmiar mózgu przeważa na stronę Spinozaura ) Jednak T.rex lub Giganotozaur wg mnie pokonałyby spinozaura bezpośredniej walce . Mają mocniejsze szczęki , są masywniejsze , inteligentniejsze i lepie j zbudowane . Wg mnie wystarczyłoby nawet jedno ugryzienie rexa w kark spinozaura by go zabić ( kark pękłby pod tak potężnym naciskiem ) Giganotozaur ma nieco słabsze szczęki niż T.rex jednak i on bez trudu pokona Spinozaura

      • Maciek Dąbkowski
        16 grudnia 2016 at 23:04

        A i jeszcze dodam ,że Spino nie mógłby mieć ponad 30 ( nie przekraczał 18 więc o czym my tu mówimy ? ) bo czyniłoby go to większym od wielu zauropodów w tym Diplodoka lub Apatozaura a bło to niemożliwe .

      • Gigas Łukaszello
        18 grudnia 2016 at 10:48

        Giga polował na zauropody. T-rex był padlinożercą. Wszystkie dane jakie były na stronie Fardom powed wikia to bzdura!!!!! T-rex polował tylko na inne T-rexy bo był kanibalem!!! Tyranozaur jest znany z polowania na triceratopsy i ankylozaury, tak naprawde żywił się ich zwłokami.😝🍉

      • Maciek Dabkowski
        19 grudnia 2016 at 20:36

        i tu sie mylisz 🙂 nawer sam zalozyciel t teorii o padlinozerstwie t.rexa ( nie moge przypomniec sobie nazwiska ale chyba Horner ) zrzekl sie tego 😉 teraz zarowno on jak i duza czesc naukowcow sa zgodni, ze t.rex mial wystarczajaco mocne kosci nog i miednicy by utrzymac jego ogromna mase nawet w biegu . biegal wprawdzie dosc szybko ale wylacznie na krotkich dystansach . rowniez znalezione kosci t.rexow ze sladami rogow triceratopsa oraz kosci triceratopsa z otworami idealnie pasujacymi na ogromne zeby t.rexa co jest dowodem walk miedzy wielkim teropodem i rogatym dinozaurem. zostały znalezione rowniez kosci nog t.rexa, ktore byly zlamane czego sprawca byl ankylozaur ze swoja ponad 200 kilogramową bulawa na ogonie. wszystkie te znaleziska zmusiły naukowcow do zniesienia teorii o padlinozerstwie t.rexa , nie mowiac juz o skamienialosciach wielu gatunkow hadrozaurow a slady zebow t.rexa swiadcza o tym ze na nie polowal ( chodzi oczywiście o to , jak slady te zostały zostawione )

      • Robert
        19 grudnia 2016 at 21:52

        Myślałem, że Horner cały czas upiera się, że T. rex był jedynie padlinożercą.

      • Maciek Dabkowski
        20 grudnia 2016 at 16:07

        wyczytalem gdzieś (nie pamietam juz gdzie ) , ze i on jest teraz za obaleniem tej teorii

      • Szałkowski Łukasz
        23 grudnia 2016 at 16:13

        Maćku ja i Redakcja dinoanimals przyznaliśmy że tyranozaur jest padlinożercą bo gdyby osiągałby takie rozmiary nie dałby rady się poruszać!!!! Sorry że psuje wizerunek fanom tyranozaura, co do giganotozaura osiągał wrawdzie 15 metrów długości i do blisko 6 metrów wysokości, ale ważył tylko 8 ton z czego 2 metry przypada na głowę. Karcharodontozaur ma do 14 me w metrów długości i 5,5 metra wysokości oraz8 ton. Jak wy go nazwaliście? Młody australijski spino miał 20 metrów długości, egipski 25 m. Nie obchodzi mnie żadne zmniejszenie spina!!

      • Szałkowski Łukasz
        23 grudnia 2016 at 16:19

        Dzięki że nazywasz mnie ekspertem od spinozaura. Zaraz czy ty mi napisałeś że królem jest terizinozaur. HAHAHA!!!!!! Terizinozaur zjada termity, mrówki i rośliny. Żadnego polowania!!!

      • Maciek Dąbkowski
        23 grudnia 2016 at 19:58

        Nie jesteś zadnym ekspertem . Terizinozaur owszem , nie mógł biegać , nie polował też aktywnie , poteżne pazury jednak wystarczyły do pokonania każdego zwierzęcia. Co może Spinozaur jest królem ? Spinozaur zywił się głównie zwierzętami wodnymi i to zwłaszcza mniejszymi od swojej czaszki , gdyż nie mógl on rozrywać mięsa . Redakcja przyznaje ,ze T.rex był zarówno padlinożercą jak i aktywnym łowcą . Ale pomińmy T.rexa wrócimy do tych Twoich 20 metrowych Spinozaur . Nie jest pewne czy Spinozaur dorastał do 18 metrów . 25 metrów to tylko Twój własny wymysł . Jesteś po prostu fanatycznym fanem Spinozaura . Tak trudno zrozumieć ,że nie był największy ani najgroźniejszy ? I anprawdę jak chcesz sie wypowiadać w dziedzinie dinozaurów , to lepiej żebyś dostał jutro jakąś dobrą ksiązkę o nich , gdyz nie masz bladego pojęcia jakie rozmiry osiagał jaki dinozaur . 25 metrowy Spinozaur … Te australijskie nie miały 20 metrów tylko około 10. co dlaej ? 100 tonowy Liopleurodon czy welociraptor wielki jak człowiek?

      • Shahen
        1 stycznia 2017 at 12:20

        „Im większy tyranozaur tym większa szansa, że padlinożerca”, a to Ci dopiero zabawna i „naukowa” teoria 😀

      • Carnotaurus rex
        1 stycznia 2017 at 13:55

        Maciek żeby T-rex miał sześć metrów wysokości musi się wyprostować. Tyranozaur raczej nie przyjmował pionowej pozycji, a więc należy podawać wysokość w pasie biodrowymi😎. Tyranozaur ma wysokość 4 metrów. Nie wiem 😊 skąd wzięliście 16 metrowego tyranozaura.
        16,5 tony też nie wchodzi w grę. T-rex miał dużo pustych w środku kości, co zmniejszało jego ciężar do 6,8 ton. Giganotozaur (zanim odkryto spinozaura) był uważany za największego teropoda, ale przeszkodził mu spinozaur.
        Karcharodontozaur ma 12-14 metrów i 8 ton wagi ♎ ♎. Spinozaur waży 7-9 ton, nie zaprzeczaj Wikipedii.

      • Shahen
        1 stycznia 2017 at 16:26

        I wczytałeś to na wikipedii? 😉 W ostatnim czasie masę tyranozaura szacuje się w okolicach 8-8,5 tony (nieco więcej niż masę giganotozaura a także wszystkich innych- spinozaura, karcharodontozaura itd) . Giganotozaur napewno nie był uznawany za większego od spinozaura wcześniej, albowiem spinozaur został opisany 80 lat wcześniej przed giganotozaurem… 😉 Jednak wydaje się, że giganotozaur był większy od spinozaura, Hartman szacuje metodą GDI osobnika teoretycznie większego od holotypu giganotozaura o 6,5% na 8,2 tony, gdzie masa Sue tą samą metodą wynosi 8,4 tony. W przypadku spinozaura jest to 6-7 ton (Ibrahim 2014). Karcharodontozaur był mniejszy od giganotozaura. Jeszcze większa różnica wychodzi w przypadku metody alometrii kończyn. Tyranozaur obiema metodami jest cięższy od reszty. Nie ma żadnych powodów by to negować, jeśli są przedstawcie konkretne obliczenia lub wykażcie co autorzy prac zrobili źle wtedy możecie negować te dane 😉

      • Maciek Dąbkowski
        5 stycznia 2017 at 22:02

        Wikipedia o nie !! Informacje są tam mało aktualne 😉 T.rex był mocniej zbudowany od Spinozaura a jego waga z pewnością dochodziła do 9 ton , podczas gdy Spinozaura nie . Również zaczynam powątpiewać w 16 tonowego T.rexa czy 15 tonowego Karcharodontozaura. Shahen wracając do jednego z Twoich komentarzy pod moim innym komem muszę Ci pwoiedziec ,ze odnośnie Deinozucha i Siatsa zdania są podzielone ( uwzględniłem ten fakt w odpowiedzi ) jednak naukowcy szacują ,że Deinonych ( czy tam jakiś inny dromezoaur nie pamiętam jaki ) żył z t.rexem . A i o rybożerności Spinozaura świadczą wg naukowców zęby i szczęki . i zgadzam się teoria ,że im wiekszy T.rex tym bardziej padlinożerny jest śmieszna 😉

      • King carnotaurus rex
        12 stycznia 2017 at 17:41

        Skąd wziąłeś 1,6 metra długości czaszki dla T-rexa? Największa czaszka 💀 tyranozaura ma 1,5 metra długości 😎

      • King Carnotaurus Rex
        28 stycznia 2017 at 10:46

        Ty! Skąd wziąłeś 160 centymetrową czaszkę T-rexa! Po pierwsze nacisk szczęk T-rexa nie przekracza 6 ton, po drugie skąd masz te informacje dotyczące nacisku szczęk reszty. Co spino ma nie przekraczać 8,5 tony i jeszcze chodzić na czworaka, a T-rex przekraczający 16,5 dwunożny tak! Lepiej poczytaj sobie informacje na Internecie i dopiero mnie po komentujesz,
        Spino:
        16-18 metrów długości
        Wysokość z żaglem:7 metrów
        Waga:7-9 ton
        T-rex:
        Długość:12-12,8 metra
        Wysokość:zaledwie 4 metry
        Waga:dawniej:4,5-9,5 tony, obecnie:5,4-6,8 ton
        Giganotozaur:
        Długość:13,6 metra
        Wysokość:4,5 metra
        Waga:6-8 ton
        Karcharodontozaur:
        Długość:12-14 metrów
        Wzrost:4,5 metra
        Waga:8 ton
        Myślę że jest dobrze😎

    • King carnotaurus rex
      3 stycznia 2017 at 15:31

      Co on mówi Redakcjo DA?

      • Shahen
        5 stycznia 2017 at 09:26

        czego nie rozumiesz?

      • Shahen
        6 stycznia 2017 at 17:23

        Jak zdania mogą być podzielone 😀 To akurat jest bezdyskusyjne, każda praca naukowa która zawiera opis danego gatunku czy osobnika zawiera informacje, gdzie i w jakiej formacji odnaleziono szczątki… Nie ma takiej możliwości…. 😉 Poszukaj dokładniej, ale nie jesteś dzieckiem i głupi też nie jesteś sięgaj nie do źródeł jakiś tam, korzystaj bezpośrednio z prac naukowych wtedy będziesz mieć zawsze informacje na bieżąco i prawdziwe. Jeśli chcesz wiedzieć więcej co i jak to odezwij się do mnie fb- Krzysztof Shahen Stuchlik, wytłumaczę Ci skąd i gdzie zdobyć poszczególne prace. Pozdro

      • King carnotaurus rex
        16 stycznia 2017 at 16:55

        Ty pacanie troodon żył z T-rexem coty nie oglądasz filmów dokumentalnych

      • Marek
        16 stycznia 2017 at 17:26

        Akurat datowania troodona i T. rexa nie zazębiają się:
        Troodon: 77.5–74.5 mln lat temu
        Tyranozaur: 68–66 mln lat temu

      • King Carnotaurus Rex
        28 stycznia 2017 at 10:49

        A długość czaszki:
        Spinozaur:175 cm
        Giganotozaur:180-195 cm
        Karcharodontozaur:160 cm
        Tyranozaur:1,5 metra rekordowo, średnio:1,3-1,4 metra

  2. OLA
    23 kwietnia 2014 at 12:56

    Jeśli do tej pory nie znaleziono pełnego szkieletu, tylko czaszkę i szkielet żągla to skąd wiadomo że chodził na dwóch a nie czterech nogach jak krokodyl ??

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      23 kwietnia 2014 at 13:07

      Nie ma pewności. Odkryto jednak kilka podobnych do siebie gatunków (Suchomimus, Baryonyx walkeri, Oxalaia) i na tej podstawie niejako wspólnie dokonuje się rekonstrukcji. W przypadku suchomima i barionyxa materiał rekonstrukcyjny zawiera zdecydowanie więcej fragmentów).

      • Rozjuszony Łukasz
        31 grudnia 2016 at 09:36

        Maciek (!) może i Horner się wycofał się z padlinożerności, ale inni naukowcy są zdania że T-rex był padlinożerca.
        Moim dowodem na to jest powiększenie tyranozaura
        -im większy tyranozaur tym bardziej prawdopodobne, bardziej prawdopodobne by T-rex był padlinożerca niż drapieżnikiem. 😈😇

      • King carnotaurus rex
        2 stycznia 2017 at 20:43

        Shahen i Macio nic nie wiecie o dinozaurach! Ankylozaur ma 50 kg buławe, giga został odkryty przed spino. Maciek jeśli myślisz że spino był czworonożny to się mylisz! Tyranozaur rex ma nie 15, lecz 12,5 metra długości i ważył nie 17 lecz 6,8 tony, z czego 6,5 przypada na tłuszcz, reszta na śmieci. Wystarczy 10 troodonów by takiego klocka upolować.

      • King carnotaurus rex
        2 stycznia 2017 at 21:15

        Redakcjo weś coś temu Maćkowi powiec.

      • Achyt
        2 stycznia 2017 at 22:47

        No cóż, każda strona ma swojego trolla :D. Sęk w tym że ten świadomie piszę o swojej niewiedzy. Miejmy nadzieję że zmądrzeje z wiekiem 🙂

      • Shahen
        2 stycznia 2017 at 23:22

        Ależ brednie wyssane z palca wypisujesz…
        po 1 skąd dane o takiej masie buławy ankylozaura?
        po 2 dzieciaku- Spinosaurus został opisany przez Stromera w 1915 toku, natomiast Giganotosaurus w 1995 roku przez Coria i Salgado
        po 3 skąd dane o masie tyranozaura – 6,8 tony? przedstaw obliczenia a nie pisz bredni tym bardziej skąd takie dane o 6,5 tony tłuszczu? przedstaw nam te inteligentne obliczenia skąd to masz 😉

      • Maciek Dąbkowski
        5 stycznia 2017 at 22:10

        Shahen 200kg wyczytałem w jakiejś anglojęzycznej stronie. ten drugi punkt jak mniemam kierujesz do Łukasza . Achyt czy o moją niewiedzę chodzi ? Ja wymieniam tylko teorie zaproponowane przez naukowców które wg mnie są najbardziej prawdopodobne . Chociaż wycofuję się z tezy o 16 tonowym T.rexie bo skoro był aktywnym drapieżnikiem to przy 16 tonach raczej nie mógłbiegać . Ps. piszmy pod jedną odpowiedzią , bo to trochę niewygodne psiac pod kilkoma

      • Achyt
        5 stycznia 2017 at 22:30

        Maciek nie chodzi o cb. miałem na myśli Łukasza nie dość że pisze wszędzie o przerośniętych Spinozaurach, to jeszcze atakuje innych… Takie zachowanie wg. mnie jest delikatnie mówiąc niestosowne 😛

      • Maciek Dąbkowski
        6 stycznia 2017 at 10:53

        Ok 🙂 40 Spinozaur nieźle nie ? hahah i on mówi ,że przy takiej długości ważył jedynie 9 ton 😀 a i odonośnie jego straszenia przytoczę takie powiedzenie : ,, nie strasz , nie strasz , bo się …. 🙂 😀

      • King carnotaurus rex
        6 stycznia 2017 at 15:16

        Maciek przestań kłamać i pisać brednie. Shahen GIGANOTOZAURA ODKRYTO W 1993 ROKU, A SPINOZAURA W 1912 ROKU. Shahen naucz się liczyć po drugie Maciek nie oszukuj , wikipedia nie jest żadną brednią dorośnij! Po drugie nie zmyślaj giganotozaur ma do 13,5 metra, a największy okaz giga mierzył 13,6 m, karcharodontozaur ma max. 14 metrów, a T-REX,A T-REX ZADOWALAŁ SIĘ PADLINĄ TO DOWÓD ŻE NIE MIAŁ 15METRÓW. Trzy najwięsze tyranozaury to:
        1.Sue-12,8 m.
        2.Stan-10m.
        3.(najmniejszy szkielet odkryty) Jane-6,5 metra
        Nie kompletny szkielet spinozaura różnie się oszacokuje
        np. Proporcje jak u suchomimus czyli 16-18 metrów i 7-9 tony.

    • SpinozaurFan
      4 listopada 2016 at 21:49

      Ponieważ był teropodem, a teropody są 2 nożne

      • Rozjuszony Łukasz
        31 grudnia 2016 at 09:27

        Maciu, terizinozaur nie zabijał żadnych dinozaurów! Obejrzyj film 🎥 ,,The Dino king 2012″ gdzie tyranozaur/tarbozaur zabija terizinozaura. Wasz czworonóg-spinozaur prowadzi wodny tryb życia. Dziś rano w telewizorze były ,,Prehistoryczne bestie:spinozaur”📟. Tam jest przedstawiony najprawdziwszy wygląd zwierzęcia. Taki spinozaur jest dwunożny, a i Achycie w tym filmie jest pokazane że spino egipski jest wodno-lądowy i nie sprzeczajcie się.😝

      • King carnotaurus rex
        3 stycznia 2017 at 15:42

        Prima Pris ! Ten tłuszcz po prostu mnie śmieszy, poza tym Sue nie waży 18,5 tony, lecz tylko 6,1 tony. Barania głowo. Wikipedia na tle innych encyklopedii jest bardzo mądra. Z Wikipedii korzystam od wakacji. Pierwszym kandydatem był lew amerykański. Poza tym DinoAnimals.pl samo się przyznało o swoim żarcie o kosmicznych T-rexach 😀

      • King Carnotaurus rex
        4 stycznia 2017 at 17:17

        Achyt do mnie to było!?!😠

      • King carnotaurus rex
        5 stycznia 2017 at 16:54

        INformacje o wadzę buawy ankyla wziełem z filmu „Tarbozaur, najgroźniejszy z dinozaurów cz.2”. Po drugie T-rex waży max. 7 ton, a spinozaur 9,5 tony (lub więcej). Po trzecie …co to jest arkosaurus, a co to jest richoraptor best?

      • Robert
        7 stycznia 2017 at 12:33

        Arkosaurus i richoraptor to wymyślone stwory 😉

    • Carnotaurus rex
      1 stycznia 2017 at 14:02

      Ola wygląd zwierzęcia łatwiej odtworzyć dzięki tomografii komputerowej 🍟.

      • Shahen
        6 stycznia 2017 at 17:41

        I kolejne brednie Carnotaurus rex

        Po pierwsze naucz się czytać – napisałem „opisano” a nie „odkryto” pojmujesz różnicę między tymi dwoma słowami? Ważna jest data publikacji pracy naukowej i to ten rok podałem , czytaj ze zrozumieniem co napisałem wyżej. Po 2 to tak czy inaczej nie miałeś racji że giganotozaura odkryto wcześniej …

        Co do wikipedii powtarzam po raz setny nie jest to naukowe źródło, w żadnym wypadku nie znajdują się tam potwierdzone dane (jeżeli już to na angielskiej wersji ale też nie wszędzie)

        Co do tyranozaura a to się uśmiałem, argument na padlinożerce temu bo mierzył tyle albo tyle? Chyba żartujesz 😀 😀

        Kolejna rzecz, trzy największe osobniki tyranozaura, jest o wiele więcej osobników tyranozaura
        FMNH PR2081 ok 12,3 m 8,4 tony
        MOR 008 – bardzo duży czaszka szacowana nawet na 150 cm choć może to być przesadzone jak sugerują niektórzy – (12,8 m ?)
        CM 9380 (holotyp)- 11,9 m 7,5 tony
        AMNH 5027 11,8 m 6,5 tony
        BHI 3033 10,9-11,3 m 6,5 tony
        MOR 1126- prawdopodobnie ogromny według szacunków Hornera (~13,5 m)
        UCMP 137538 szacowany na ogromne rozmiary
        MOR 555 ~11,6 m 6 ton ?
        MOR 980 12,2 m 8 ton ?
        „Scotty” ~12 m
        „Trix” 12-12,5 m ? 8,5 tony ? (bardzo masywny)

        Carcharodontosaurus był mniejszy od giganotozaura i mniej masywny. Obydwa były mniejsze od tyranozaura.

    • King carnotaurus rex
      5 stycznia 2017 at 16:31

      Chodziło mi co mówi ta osoba z avartem.

      • King carnotaurus rex
        7 stycznia 2017 at 10:19

        Po pierwsze informacji z Wikipedii o odkryciach spino i giga, nie wziąłem. O odkryciu spinozaura wyczytałem z DinoAnimals, a o giganotozaurze z mojej nowej encyklopedii.😜 Wszystkie karcharodontozaury dorównywały lub przewyższały wielkością tyranozaura. Poza tym przy karcharodontozaurach tyranozaur to zwykły słabeusz. Spinozaur umiał zabić paralitytana który jest większy od tyranozaura. Tyranozaur ma 12 metrów długości, 4 metry wzrostu i wagę 6-7 ton, albo jest zwykłym padlinożercą 😁. No dobra 😊 niech będzie spino ma 16-20 metrów długości i 7 metrów wysokości i 9 ton. Żeby T-rex miał 16,5 tony. Musiałby żyć tylko w wodzie (wychodzić na ląd by zjeść padlinę). Jeść 3 tony mięsa dziennie, i nie zużywać Energi. I czy w końcu ktoś odpowie na pytanię:co to jest arkosaurus i richoraptor best!!!!!!

      • Shahen
        7 stycznia 2017 at 12:07

        Dziecko, poco tobie odpowiadać na jakiekolwiek pytanie, skoro ty nie kierujesz się żadną metodologią ani logiką. Jeżeli nie mierzyłeś i nie badałeś osobiście tyranozaura, spinozaura ani innych wielkich teropodów to musisz podać źródło danych, napisałeś z 50 komentarzy i ani razu nie udowodniłeś na co się powołujesz. Nie zacytowałeś, żadnego fragmentu, nie podałeś autora tytułu itd. Nie podałeś też żadnych własnych obliczeń. Zresztą to samo tyczy się wielu osób tutaj komentujących, komentujecie, spamujecie ale ktokolwiek z was podał logiczne wytłumaczenie dlaczego tyle a nie tyle itd?

      • King Carnotaurus rex
        16 stycznia 2017 at 22:03

        Chodziło mi o wagę tyranozaura. 18,5 ton. To chyba o wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele za dużo jak na dwunożnego drapieżnika? Nie prawdaż?

      • Suchomimus.pl i King carnotaurus rex
        21 stycznia 2017 at 20:33

        R4i mówi:,,Obecny blog, nowe informacje, czytam ją od czasu do czasu!!”

      • Maciek Dąbkowski
        19 lutego 2017 at 15:00

        Dzieciaku ogarnij się . Nie znasz się na tymt emacie a się wymądrzasz . Ja moze ekspertem nei jestem pomimo ,że długo się interesuję dinozaurami ale Shahen to ekspert a Ty jesteś czwartoklasistą który zamiast pogodzić się z faktami wymyśla własne farmazony .

      • King Carnotaurus Rex
        23 lutego 2017 at 17:19

        I tu się mylisz na ,,Król Dinozaurów jest tylko jeden!” podałem osobnika Giganotosaurus Carolinii który miał 7-9,5 tony, jak nie wierzysz to wejdź w Google wpisz Spinosaurus vs tyrannosaurus vs Giganotosaurus vs allosaurus i zobaczysz że Giganotosaurus ma 9,5 tony 😁.

      • Maciek Dąbkowski
        24 lutego 2017 at 15:20

        Tylko , że są to dane pochodzące sprzed badań np. Hartmana i tam Giganotozaur został pierwotnie oszacowany na sporo większe rozmiary niż było naprawdę , podobnie jak Spinozaur

  3. Creepu
    23 kwietnia 2014 at 16:19

    dziwny ten komentarz po angielsku…

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      23 kwietnia 2014 at 18:12

      Dlaczego dziwny? Dlatego, że po angielsku, czy dlatego, że ma avatar? Avatar jest jeszcze z tych czasów, gdy do zamieszczenia komentarza konieczne było podanie e-maila, dzięki temu można było mieć swój avatar.

  4. Remig
    26 kwietnia 2014 at 15:12

    Dlaczego tutaj tyranozaur ma 15m, a przecierz największy znaleziony szkielet tyranozaura miał prawie 13 metrów.

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      26 kwietnia 2014 at 16:14

      Kompletny szkielet Sue rzeczywiście ma 12,3 metra długości. Jednak dwa niekompletne znaleziska szkieletów tyranozaurów UCMP 118742 oraz UCMP 137538 (15,3 m; 16,5 tony) wskazywały, iż T.rex mógł być większy.

      • Gigas Łukasz
        25 grudnia 2016 at 15:19

        Słuchaj no redakcjo GDYBY T-REX RZECZYWIŚCIE WAŻYŁBY 16,5 NIE DAŁBY RADY SIĘ PORUSZAĆ. Wszystkie dinozaury które polują mają zredukowaną wagę do 9 ton. Dlatego spinozaur jest dwunożny. A tyrek z masą ponad 16 ton, nawet z pneumatyzowanymi kośćmi nie mógł się poruszać. Tyranozaur który ma taką masę leżeć na ziemi przez większość czasu spać. Tyranozaur akurat nie ma szczęścia, i pojawia się T-rex ważący tylko 6 ton i zabija 16 tonowego krewnego. Żaden teropod nie może być czworonożny bo musi polować. Spino-czworonogów nie może polować jak krokodyl. Peter Peteree spinozaur ważący 6 ton z 15 metrową długością byłby tak szybki jak gazela!🎅 😊🎱

      • King carnotaurus rex
        18 stycznia 2017 at 18:50

        Redakcjo jak ktoś się zaloguje to mu odpowiecie.Tak? Ja się zalogowałem. I skąd wzięliście 16,5 tonowego T-rexa?

      • Redakcja DinoAnimals.pl
        18 stycznia 2017 at 19:47

        Odpowiadamy na większość pytań 🙂 Osobnik T. rexa o oznaczeniu UCMP 137538 opisywany był jako największy z odkrytych tyranozaurów. Powstały sugestie, jakoby mógł mierzyć 14-15 metrów i ważyć nawet 16.5 tony. Problematyczne jest jednak, iż materiał, który odnaleziono jest znikomy i nie pozwala na tego typu rekonstrukcję. Niemniej świat paleontologiczny przez pewien czas ten osobnik rozpalał (w sumie nadal budzi emocje).

  5. Remig
    26 kwietnia 2014 at 16:14

    Dlaczego tyranozaur ma tu aż 15 metrów? Przecierz on jest o 2 metry krótszy i waży 7 ton, a nie 16 ton. Chce szybką odpowiedź.

    • Gigas Łukaszello, spinozaurFan i carnotaurus rex
      31 grudnia 2016 at 21:34

      Remingu tyranozaur ma 12, a nie 16 metrów i waży 5,4 do 6,8 tony. Maćku Dąbrowski nie pisz mi tu o kosmicznych tyranozaurach. W Wikipedii nie ma ani słowa o 15 metrowych T-rexach, nie ma w ogóle na żadnych innych encyklodediach. DinoAnimals was nabrało!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Shahen
        1 stycznia 2017 at 12:21

        A co ma wikipedia do tego? Tam informacje zazwyczaj są wyssane z palca i o jakich encyklopediach mówisz?

      • King carnotaurus rex
        16 stycznia 2017 at 16:52

        Nie fikaj mi po nerwach Shahen. Po pierwsze skąd masz te informacje o kosmicznych tyranozaurach? Bo national geo channel to brednie bo:
        1.Mażungazaur żył w lasach
        2.velociraptorom nie dano upierzenia, a w dodatku jeszcze umieszczono je w lasach.
        3. Wzięli z kosmosu 9 metrową anakondę (anakonda ma max.8 metrów długości)
        4.Ich danie mapuzaur jest największym teropodem i waży 11 ton (mapuzaur max. waży 5,5 ton)
        Nie! Nie! T-rex nie jest największym teropodem. Obejrzyj film 🎥,,park jurajski 3″ (wiem, wiem że zaraz napiszecie że w tym filmie nie ma prawdy). Otóż jest prawda. Tyranozaur miał równe szanse w pojedynku, i przegrał. Bla bla bla bla bla bla i bla.

  6. Remig
    26 kwietnia 2014 at 20:09

    Dlaczego spinozaur waży tutaj aż 20 ton,a nie 10 ton.Chyba był lżejszy.

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      26 kwietnia 2014 at 21:10

      Zerknij proszę do danych – większość szacunków to 7-9 ton w przypadku spinozaura. 20 ton to jeden z szacunków i to nieco wątpliwy, stąd znak zapytania przy nim. Niemniej warto o nim wspomnieć aby zachować poprawność naukową. Podobna kwestia dotyczy szacunków długości – nie dysponujemy bowiem kompletnym szkieletem.

    • Carnotaurus rex
      1 stycznia 2017 at 14:15

      Shahen Wikipedia to portal internetowy i najmądrzejsza z pośród wszystkich encyklopedii w Internecie.😝😵

      • Shahen
        1 stycznia 2017 at 16:11

        Wikipedia nie jest żadnym, źródłem jest pisana przez byle kogo. Jeszcze angielska jest na w miarę poziomie ale polska pod tym względem w większości przypadków to klapa.

    • King carnotaurus rex
      7 stycznia 2017 at 09:58

      Może jeszcze napisz że jesteś mądrzejszy niż wszystkie encyklopedie razem wzięte! Nie to że was nie lubię (Nie LUBIĘ SPACETACO Z YOUTUBE).🍦

    • Carnotaurus rex
      16 stycznia 2017 at 21:54

      Oj! Chciałem napisać,, ich zdaniem mapuzaur jest największym teropodem”.

  7. remig
    26 maja 2014 at 20:57

    To, że spinozaur miał słabe szczęki to nie znaczy, że musiał nimi atakowac. Mógł używac swoich łap np. oxailia miała wielkie łapy barionyx i suchomim też. Spinozaury miały wielki i silne łapy jak na teropody kończyły śię też wielkimi pazurami.

    • Mirek
      26 maja 2014 at 22:06

      Owszem spinozaur miał większe przednie kończyny niż T.rex. Niemniej przyjrzyj się proporcjom – te jego przednie łapy w niczym podczas walki mu nie mogły szczególnie pomóc. Czemu miałby je przeciwstawić? Potężnym szczękom T.rexa?

    • remig
      27 maja 2014 at 14:27

      Jaki był największy dinozaur europy. Roślinożerny i mięsożerny

      • Redakcja DinoAnimals.pl
        27 maja 2014 at 14:50

        Największy dinozaurem Europy był wg dzisiejszego stanu odkryć turiazaur (Turiasaurus riodevensis). Największym drapieżnym dinozaurem Europy był Torwozaur (Torvosaurus).

    • KING CARNOTAURUS REX
      25 stycznia 2017 at 09:13

      Ale spino mógł przygryźć krokodyla na pół😉

  8. Arek
    14 sierpnia 2014 at 13:59

    Spinozaur wali swymi łapami o łeb t-rexsa , i leży , jest wyjątkowy żaden dinozaur oprócz rodziny spinozaurów nie miał takiego arsenału co on , gigantozaur , t-rex , ceratozaur , alozaur , carnotaur , zamiast rąk miały jakieś pokurcze a spino nie , i zanim się do mnie przyspieszy jakieś dziecko które niezna dinozaurów oprócz t-rexsa to poszukaj sobie w internecie zanim coś napiszesz !
    Dziennik za uwagę .;D

    • GrauerWolf
      12 listopada 2015 at 17:20

      Też tak uważam 🙂
      Wg mnie to spinozaur pokonałby t.rexa swoimi ogromnymi, twardymi i osrymi pazurami, które mogłą przedziurawić drzwi od samochodu, a co dopiero skórę innego dinozaura.

    • Łukaszello
      12 listopada 2016 at 20:40

      Arek. Pisze się giganotozaur, a nie gigntozaur.

      • Rozjuszony Łukasz
        31 grudnia 2016 at 09:44

        GrauerWolf i Arku chyba jako jedyni wiecie kto wygra w walce spinozaur vs tyranozaur wygra spinozaur 😃.

  9. Julian
    30 stycznia 2015 at 19:07

    Łapy spinozaura przecież były najważniejsze. Przecież wystarczyło by jedno machnięcie ręką o nacisku dwóch ton w głowę trexa a ten by padł i zmarł. A spinozaur wcale nie miał słabych szczęk. Mógł nimi skręcić kark. A poza tym chciałbym przypomnieć , że spinozaur miał 24 m długości. A trex ogólnie 14,5. Trex był na czwartym miejscu, bo jest tak: 1 spinozaur 2 giganotozaur 3 karcharodontozaur a dopiero czwarte trex. A poza tym samice trexa miał tylko 9 m dł a samca 14. Spinozaur miał i szczęki oraz szpony rąk a nie jak trex , miał tylko szczęki. Jestem ośmioletnim dzieckiem , ale znam się na dinozaurach najlepiej ze szkoły. A w ogóle czemu spinozaur jest tak mało znany? Przecież jest największy , a jakiś trex na czwartym miejscu zabrał mu koronę.

    • FIRERODAN
      30 stycznia 2015 at 19:53

      Skąd masz informację o takiej sile łap spina? Niestety muszę Cię rozczarować, bo raczej ten dinozaur nie osiągał 24 metrów długości. Nie wiadomo, czy dał radę osiągnąć chociaż 18.

      • Julian
        31 stycznia 2015 at 08:47

        A jaki był największy dinozaur mięsorzerny , który zamieszkiwał afrykę poza spinozaurem i karcharodontozaurem?

      • Redakcja DinoAnimals.pl
        31 stycznia 2015 at 12:04

        Z dużych drapieżnych dinozaurów Afryki można wymienić np.: Afrovenator – 9 metrów długości; Suchomim – 11 metrów

    • GrauerWolf
      12 listopada 2015 at 17:23

      No wlaśnie! Spino rządzi!!!!!

    • Carnotaurus rex
      1 stycznia 2017 at 14:10

      Dlaczego w głowę?😒 Spinozaur przewraca tyranozaura na grzbiet i przebija mu klatkę piersiową i niszczy mu najważniejsze narządy.

    • King carnotaurus rex
      7 stycznia 2017 at 10:27

      Julian to Karcharodontozaur jest większy niż Giganotozaur ważyły po 8 ton, ale Karcharodontozaur jest dłuższy o pół metra.

  10. Julian
    31 stycznia 2015 at 08:39

    Ale przecież znaleziono żuchwę , której spinuś-właściciel musiał osiągać 23,5 m długości ( czytałem w encyklopedii). A z tymi łami to zobaczyłem w filmie pt. „Prechistoryczne B : Spinozaur .” A odnaleziono szkielet spinozaura , który miał 18 m dł a był bez dwóch kręgów ogonowych , więc spokojnie mógł osiągać ponad dwajścia m długości. I zgadzam się z komentarzem Arka.

    • King Carnotaurus Rex
      26 stycznia 2017 at 22:04

      25 metrów, a nie 23,5

  11. Julian
    31 stycznia 2015 at 14:44

    Dziękuję. Chodziło mi o afrovenatora. On też miał duże kończyny przednie jak spinozaur. I myślę też , że był on wrogiem spinozaura. Wiem wiem, afrowenator żył w niger a spinozaur w Egipcie. Ale czemu karcharodontozaur był w północnej Afryce a spinozaur tylko w Egipcie? Myśle, że spinozaur żył ogulnie w Afryce! A temu nie znaleziono tam spinozaura , bo on miał bardziej kruchę kości niż inne karnozaury.

  12. Julian
    31 stycznia 2015 at 15:00

    Który gatunek spinozaura był największy , a który najmniejszy?
    I ile miały metrów?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      31 stycznia 2015 at 16:47

      Nie ma jasności, czy rodzaj Spinosaurus jest reprezentowany przez jeden czy dwa gatunki. Najlepiej poznanym gatunkiem jest Spinosaurus aegyptiacus z Egiptu. W Maroko odnaleziono szczątki Spinosaurus maroccanus. Podział rodzaju Spinosaurus jest tematem spornym. W ocenie Ibrahima i jego współpracowników z 2014 roku, nie ma dowodów na istnienie różnic w proporcjach kręgów obu gatunków spinozaura.

  13. Julian
    1 lutego 2015 at 18:44

    A co my tak gadamy o Trexe? Przecież mamy mówić o spinozaurze a nie o tej miniaturze giganotozaura.

    • Gigas Łukaszello/ spinoszaurFan
      2 grudnia 2016 at 18:19

      Julian. Jednak indozuch [ o którym wspominałeś na jakimś artykuje] był jednak abelizaurem, a nie krokodylem. Sorry

  14. Peter Pinetree
    15 marca 2015 at 19:14

    Biedną, spokojną, rybożerną reputację spinozaura właśnie szlag trafił…
    Spokojny żywiący się rybami spinozaur, nie zagrażający nikomu, łowi (na swój sposób) ryby, aż tu nagle jacyś ludzie stawiają go na arenie z tyranozaurem! Proszę was nie szkoda wam najdłuższego teropoda??

    • Alex
      16 marca 2015 at 11:33

      Gdyby jacyś ludzie (czytaj Spielberg) nie postawili go na arenie do walki z tyranozaurem w III części Parku Jurajskiego, to mało kto by o nim w ogóle wiedział. A tak spinozaur stał się medialną gwiazdą 🙂

  15. Peter Pinetree
    15 marca 2015 at 19:19

    Przepraszam bardzo, czy powiedziałeś miniatura giganotozaura???!!!

  16. Julian
    17 marca 2015 at 13:21

    No, a co, żle?

  17. Julian
    17 marca 2015 at 13:22

    No, a co, nie jest ?

  18. Anonim
    17 marca 2015 at 13:23

    No, a co, nie jest miniaturą giganotozaura ?

    • Robert
      17 marca 2015 at 13:29

      Ładna miniatura – oba te dinozaury miały niemal takie same rozmiary. Ponadto T. rex był masywniej zbudowany.

  19. Julian
    20 marca 2015 at 21:26

    Giganotozaur miał ponad 16m. A t-rex tylko 12-13,5m. To miniatura czy nie, Robert ??! A tobie Peter Pinetre, spinozaur nie był łagodny. Jednym ciosem łapy zabił by trexa.

    • FIRERODAN
      20 marca 2015 at 21:53

      Gigan jest szacowany na niewiele powyżej 13 metrów, a ten którego tak bardzo nie lubisz, tylko metr mniej. Więc raczej do miniatury mu daleko. I chyba przesadzasz z tą siłą łapy spina. Raczej przy straszliwych szczękach tyranozaura wyglądały niegroźnie.

      • Karnotaurus rex
        2 marca 2017 at 18:05

        Gigan to robo-potwór z filmu ,,Godzilla kontra Gigan.

      • Higgs
        2 marca 2017 at 19:03

        Gigan to był skrót myślowy. Firerodanowi chodziło o giganotozaura.

    • Maciek Dąbkowski
      17 grudnia 2016 at 15:51

      Następny fanatyk Prehistorycznych bestii .. T.rex był znacznie mocniej od Spinozaura zbudowany, ponadto był inteligentniejszy , cięższy i miał o wiele mocniejsze szczęki . Spino owszem ma mordercze pazury i wielkie przednie łapy jednak na pewno nie zabiłby T.rexa jednym ciosem ( raczej w ogóle by mu się nie udało ) T.rex ma najmocniejszą czaszkę ze wszystkich teropodów . Jest typową maszyną do zabijania. Zresztą wadą Spinozaura jest żagiel na grzbiecie – był mocno ukrwiony i podczas pojedynku łatwo pękał a to prowadziło do uszkodzenia kręgów i wykrwawienie gada …Wystarczyłoby jeden chwyt szczęk T.rexa na kark Spinozaura by ten padł .

      • Gigas Łukaszello
        18 grudnia 2016 at 10:39

        Zaciekaj zajrzyj na stronę ,,Zapytaj Onet” tam jest napisane spino austalijski który jest młody ma 20 metrów długości. Egipski spinozaur by być nie tykalnym ma 26metrów długości. Skąd to wziąłem ? Skarbie przy pytaniu większego z podgatunków wygrał spino egipski. W Google była informacja brzmiała: Spinozaur ma 15-25 metrów długości i 6-16 metrów wzrostu. No ja tylko mówię że egipski jest większy więc miałby młody 26 metrów długości. Więc dorosły 35metrów d. A co do mojego wieku to w nowym roku skończę 10lat. Więc w 2017 będę miał 11 lat. To nie znaczy że nie wiem kto wygra w walce T-rex vs spino. Tyrek ma 12 metrów długości i 4 metry wzrostu i sześć ton wagi. A i jeszcze jedno: Redakcjo dlaczego niektóre z moich komentarzy nie zapisujecie?

      • Maciek Dąbkowski
        28 grudnia 2016 at 16:12

        Wiem widziałem to , jednak to są tylko wymysły fanów Spinozaura. Spinozaur na pewno nie osiągał 20 metrów ani nawet 18 a T.rex dorastał do ponad 15. Po raz kolejny napiszę , pogódź się z tym faktem – Spino nie był królem .

      • Rozjuszony Łukasz
        30 grudnia 2016 at 16:58

        Witaj barania głowo tęskniłem 👑. Owszem dostałem na święta 🎄 encyklopedię o dinozaurach. No dobra 😊 tam jest napisane że spinozaur ma 17 metrów długości i 7 metrów wzrostu. Maćku chciałem ci powiedzieć że nie zauważyłeś że ciężka budowa ciała wiążę się z większym ciężarem. Im większy ciężar tym trudniej się poruszać. 16,5 tony na dwóch nogach jest niemożliwe 😖, nawet przy najtwardszych kościach. Poza tym nie można być pewnym jakie rozmiary ma spinozaur, nieodnaleziono kompletnego szkieletu🍰.

      • King carnotaurus rex
        3 stycznia 2017 at 16:00

        Ha!Ha!Ha! Spizaur umie walczyć na dystans. Spino wali w głupi łeb równie głupiego T-rex, łamie się czaszka tyreka i drugi cios w mózg i obiad dla spinozaura gotowy! Spinozaur waży 7-9 ton i 16-18 metrów długości i 7 metrów wysokości z żaglem. Tyranozaur ma 12 metrów d. 4 m wysokości oraz 5,4 tony. J. P. 3 spinosaurus ma silne szczęki, grubą siłe i więcej życia lądowego. Shahen i Maciek nawet nie próbujcie mnie przekonywać! Upór jest daremny!!!!!!!!!!!!

      • King carnotaurus rex
        9 stycznia 2017 at 20:15

        WIECIE CO OBEJRZYJCIE FILMIK SPINOSAURUSA FANA. I ZOBACZYCIE KTO NAPRAWDĘ WYGRA😎

      • King Carnotaurus Rex
        26 stycznia 2017 at 22:10

        Ale T-rex ważył max.6,8 tony,a spino minimum 7 ton więc jest minimum 200 kilogramów cięższy od tyranozaura,a w dodatku Sue waży 6,1-6,4 👶.

    • Mateusz Nowakowski
      6 marca 2017 at 18:20

      King Carnotaurus skoro sugerujesz , że im większy Tyranozaur to tym większa szansa , że jest padlinożerny ,.to dlaczego ze Spinozaurem miałoby być inaczej ?

      • Marek
        6 marca 2017 at 18:25

        Ze spinozaurem mogłoby być inaczej, gdyż spinozaur prowadził najprawdopodobniej wodno-lądowy tryb życia. Jego masa nie przeszkadzała mu w przypadku polowań w wodzie np. na ryby.

      • Mateusz Nowakowski
        6 marca 2017 at 19:01

        Jednak , jak Shahen wspomina w swoim artykule – większość obecnych obliczeń mówi o tym ,że Spinozaur dohcodził max. do 7, 7 tony

  20. Julian
    22 marca 2015 at 10:51

    Młody spinozaur miał ponad 18m. Pomyślmy więc jaki jest rekordzista gatunku. Oglądnij sobie ,, prechistoryczne bestie: Spinozaur. Tam zobaczysz jak zabija karcharodontozaura, który jest większy od tyranozaura.

    • FIRERODAN
      22 marca 2015 at 12:28

      Widziałem ten program. Poza ładnymi animacjami, nie ma w nim nic fajnego. Jak zwykle Discovery poniosła wyobraźnia, przedstawili Spinozaura takim, jakiego chcieliby widzieć docelowi odbiorcy tego programu, czyli głównie dzieci i ludzie nie mający żadnego pojęcia o prehistorycznych gadach. Przedstawili go jako żądnego krwi drapieżnika, dla którego wszystkie inne wielkie stworzenia były przekąskami, mimo iż de facto żywił się głównie rybami. Oczywiście ani słowa o tym w programie, bo przecież to nie pasuje do tak przerażająco wyglądającej bestii.
      Spinozaur wg. mnie naprawdę dobrze został pokazany w programie ,,Planeta Dinozaurów” od BBC.

  21. Julian
    22 marca 2015 at 10:56

    Giga ma ponad szesnaście metrów.

    • FIRERODAN
      22 marca 2015 at 12:10

      Potrafisz mi to jakoś udowodnić? Na razie to tylko puste słowa, z Twojej strony.

  22. Adrian
    22 marca 2015 at 14:20

    Często te programy telewizyjne przyjmują rzeczywiście jakąś tendencyjną tezę, lub popularny obrazek i przedstawiają dane zwierzę, czy dinozaura nie takim, jak wynika z badań i odkryć, tylko większym i groźniejszym niż jest (mógł być) w rzeczywistości. Tak, aby lepiej sprzedać historię. Skoro więc Spielberg w Parku Jurajskim przedstawił spinozaura jako bestię zdolną pokonać tyranozaura, to podążają tym tropem dalej.

  23. Peter Pinetree
    27 marca 2015 at 20:35

    On był łagodny.

  24. Peter Pinetree
    27 marca 2015 at 20:38

    Mnie nie obchodzą jakieś Prehistoryczne bestie! Mnie obchodzi national geographic!

    • Gigas Łukaszello/ spinoszaurFan/ Łukaszenka
      16 grudnia 2016 at 18:34

      Ja ci tu zaraz dam łagodnego spinozaura. Spinozaur zabijał: ryby, gady morskie, głowonogi, roślinożerców, krokodyle, a nawet inne drapieżniki. I przestańcie mi kasować komentarze, mnie to strasznie denerwuje

    • Suchomimus.pl i King carnotaurus rex
      21 stycznia 2017 at 20:38

      Ten program to same śmieci!

  25. Peter Pinetree
    27 marca 2015 at 20:46

    FIRERODANIE, masz u mnie przyjaciela, Adrianie ty też!

    • King Carnotaurus rex
      4 stycznia 2017 at 17:47

      Spinozaur miał 40 metrów długości i 16 metrów wysokości i kropka! Wygrałem! Tak wygrałem 🏆 w kłótni!!!!!!!!

  26. Peter Pinetree
    27 marca 2015 at 21:04

    Powiedz mi ile masz lat Julianie…

  27. Peter Pinetree
    27 marca 2015 at 21:39

    No, ale nowy szkielet spinozaura to wkleiliście!

  28. Julian
    1 kwietnia 2015 at 19:00

    Macie racje. Nie czytałem national geographic chanel. Ten program mnie zamulił. Inny jest spino, niż myślałem, chociaż wolał bym żeby wyglądał jak w discowery. Sory za bezsensownà kłótnie. Przepraszam.

  29. Peter Pinetree
    9 kwietnia 2015 at 18:55

    Nie ma sprawy 🙂

    • King carnotaurus rex
      20 stycznia 2017 at 20:19

      National geographic channel to najgłupszy film świata! Zajrzyjcie na artykuł giganotozaur

  30. Peter Pinetree
    9 kwietnia 2015 at 20:15

    Jak powiedział Ibrahim: spinozaur
    był dziwniejszy niż mogliśmy
    sobie wyobrazić 😀

  31. Peter Pinetree
    10 kwietnia 2015 at 20:22

    Wiecie co jest śmieszne? To że spinozaura rekonstruowano na podstawie jego krewniaków
    , tylko że on wyglądał zupełnie inaczej! 😀

  32. Julian
    12 kwietnia 2015 at 21:06

    A jaka była wielkość mózgu?

  33. Julian
    12 kwietnia 2015 at 21:11

    Spinozaura, oczywiście.

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      13 kwietnia 2015 at 00:11

      Nie odnaleziono kompletnej czaszki spinozaura, zatem trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

  34. Peter Pinetree
    13 kwietnia 2015 at 16:51

    Moim zdaniem na pewno był
    roztropniejszy niż mogliśmy sobie wyobrazić.

  35. karol
    20 czerwca 2015 at 11:14

    czy spinozaur mógłby polować na roślinożerców

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      20 czerwca 2015 at 11:55

      Główny składnik diety spinozaura stanowiły zapewne ryby, ale z pewnością polował również na inne zwierzęta zarówno roślinożerne, jak i drapieżne. Dinozaury drapieżne nie były raczej wybredne i jadły najprawdopodobniej to, co im wpadło w paszczę. Podobnie jak rekiny.

  36. Dry
    6 lipca 2015 at 17:50

    W filmie Megapotwory spinozaur chodził na czterecz nogach.Naprawde miał aż tak długie ręce?Prosze o odpowiedz.

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      6 lipca 2015 at 19:40

      Jeśli zerkniemy na główne zdjęcie w artykule, przedstawiające spinozaura w pozycji pływającej, to zobaczymy, iż kończyny przednie spinozaura były długie. Część paleontologów skłania się ku tezie, że spinozaury pomagały sobie lub nawet poruszały się na czterech kończynach. Spinozaury są tu przeciwieństwem abelizaurów (ostatnio opisywaliśmy karnotaura), których kończyny przednie były w zaniku.

  37. Olek
    11 lipca 2015 at 12:19

    Spinozaur był największym drapierznikiem lądowym ale napewno nie najsilniejszym.
    Przecież wystarczyło do, żeby się przewrucił na bok i udeżył żaglem o ziemie a złamał by kręgosłup.

  38. ych
    12 lipca 2015 at 14:25

    Na filmie Planet dinosaur pokazano go jako zwierzę „uzależnione od ryb” w prawdzie złapał pterozaura ale był całkowicie bezradny spotkał karcharodontozaura wywalczył padlinę ale stracił życie bo tamten go ugryzł w żagiel a karol zadał głupie pytanie pół na pół

  39. ych
    12 lipca 2015 at 14:48

    Aha gdzie się lepiej czuł spinozaur ? W wielu filmach pokazano go prowadzącego tryb życia jak krokodyle a w innych całkowicie lądowego. Proszę o szybką odpowiedź.

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      12 lipca 2015 at 21:09

      Większość naukowców uważa, że spinozaur polował zarówno na lądzie jak i w wodzie. Obecne odkrycia wskazują na to, że prowadził wodno-lądowy tryb życia. Trudno jednak jednoznacznie wskazać przewagę któregokolwiek środowiska.

      • Karnotaurus rex
        15 marca 2017 at 16:12

        Nowy Spinozaur z pewnością lepiej czuł się w wodzie, natomiast Spinozaur z 2005 roku woli ląd 😗

  40. ych
    12 lipca 2015 at 16:39

    Na filmie Planet pokazano go jako zwierzę „uzależnione od ryb” w prawdzie złapał pterozaura ale był całkowicie bezradny spotkał karcharodontozaura wywalczył padlinę ale stracił życie bo tamten go ugryzł w żagiel a karol zadał głupie pytanie pół na pół

  41. adaś
    30 lipca 2015 at 16:24

    pszedniełapy spinozaura miały siłę 1 tony a szczęki t rexa 6ton aspinozaur mał szęki onacisku 4 ton długośćspinozaura to usamic 16 m a u samców niecałe 17m

  42. GigantozaurFan
    11 sierpnia 2015 at 18:14

    Czy u wszystkich gatunków teropodów samice były większe od samców

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      11 sierpnia 2015 at 18:49

      Nie ma takiej pewności. To jedynie teoria, która opiera się w dużej mierze na odkrytych szkieletach tyranozaurów oraz wielkości bioder poszczególnych osobników (samice mają szersze biodra). Ponadto naukowcy jako uzupełnienie tej teorii biorą pod uwagę kwestię podobieństwa do współczesnych ptaków drapieżnych, u których samice są większe.

    • King carnotaurus rex
      3 stycznia 2017 at 16:10

      Nie, u kriolofozaura i spinozaurydów i monolofozaura i być może dilofozaura samce były większe.

      • Shahen
        5 stycznia 2017 at 09:32

        Ciekawe skąd to masz… skoro Monolophosaurus i Cryolophosaurus znane są z pojedynczych osobników nie mówiąc już o ustalaniu płci… 😉

      • King carnotaurus rex
        20 stycznia 2017 at 20:23

        Słuchaj ja mam informacje z filmu ,,Królestwo dinozaurów:zwycięzcy ewolucji”. Dilofozaur i monolofozaur były z nim blisko spokrewnione. Chyba?

      • Shahen
        20 stycznia 2017 at 23:31

        Informacje z filmów… dlatego właśnie masz takie informacje a nie inne, które mają mało wspólnego z nauką a głównie z sensacją.

  43. Anonim
    29 sierpnia 2015 at 17:06

    Jaki dinozaur lepszy barionyks czy suchomim

    • Robert
      30 sierpnia 2015 at 00:28

      Co znaczy lepszy 🙂 W jakim sensie lepszy?

    • adam
      1 listopada 2015 at 06:49

      suchomim lepszy w polowaniu

  44. Ziutek
    13 września 2015 at 11:37

    Przeczytałem wszystkie komentarze i bawią mnie te kłótnie. A ten jest większy, t-rex jest lebszy itd. spinozur i tyranozaur żyły na innych kontynentach i każdy kiedy indziej, więc nie ma co ich stawiać przeciwko sobie.

  45. Julian
    7 listopada 2015 at 19:50

    A spinozaur to żarł jeno ryby czy padlinkę też.

  46. Julian
    4 stycznia 2016 at 12:12

    sorry mój brat to napisał,.

  47. Adrian
    20 lutego 2016 at 09:24

    Czy czasami Spinozaur nie był czworonożny?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      20 lutego 2016 at 12:22

      Nie ma takiej pewności, choć ostatnie analizy sugerują, że spinozaur mógł być zwierzęciem czworonożnym, a przynamniej często używał przednich łap do podparcia.

      • Łukasz
        10 listopada 2016 at 20:16

        AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DinoAnimals jeszcze raz napisz mi tylko że, spinosaurus był czworonożny! W filmie ,,Mega Bestie” był dwunożny, miał kończyny zbudowane tak by mógł biegać, więc był dwunożny.

      • Redakcja DinoAnimals.pl
        11 listopada 2016 at 10:33

        Rekonstrukcje są różne i zmieniają się w czasie 🙂 W filmach prezentowane są także różne podejścia – jak choćby pozbawione piór raptory, choć coraz więcej przesłanek wskazuje, na to, iż były opierzone. Prehistoryczne bestie, to serial sprzed 7 lat, więc nie uwzględniał obecnych rekonstrukcji, które i tak nie są jednoznaczne.

  48. Julian
    30 marca 2016 at 14:13

    Dlaczego każe ile pisać jak miał na imię Sienkiewicz?

    • Max
      30 marca 2016 at 15:03

      Aby komentarz mogli zamieścić jedynie inteligentni czytelnicy 😉

      • King carnotaurus rex
        5 stycznia 2017 at 21:08

        Mam jedno pytanie jak się zalogować na YouTube.pl? 😁😜

  49. Julian
    2 kwietnia 2016 at 14:20

    Hm

  50. Julian
    10 kwietnia 2016 at 10:04

    A czy spino wygrałby walkę z t- rexem dinoanimals

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      10 kwietnia 2016 at 23:46

      Naszym zdaniem to T. rex miałby większe szanse w takim pojedynku.

      • Gigas Łukaszello/ spinoszaurFan
        2 grudnia 2016 at 20:08

        Tacy jesteście mądrzy? No, to odpowiedzcie mi na pytanie.-kto wygra w walce dwunożny spinozaur, taki jak w filmie jurassic park 3 czy prehistoryczne bestie; kontra king kong

  51. ych
    24 lipca 2016 at 18:42

    Większy był spinozaur egipski, czy spinozaur marokański?

    • SpinosaurusFan
      24 sierpnia 2016 at 22:32

      Oficjalnie S. Aegyptiacus.

  52. SpinosaurusFan
    24 sierpnia 2016 at 22:30

    Oficjalnie wielu ludzi uważa, że spinozaur był dwunożny, a skamieniałe kończyny należały najprawdopodobniej do osobnika młodego, lub nawet innego gatunku – sigilmassasaurus.

    • Achyt
      16 września 2016 at 20:36

      Ja uważam że spinozaur mógł być czworonożny a teoria która została przedstawiona przez tych badaczy może być całkiem sensowna. Mamy dużego rybożernego teropoda który zamieszkiwał podmokłe tereny gdzie dwunożność byłaby raczej przeszkodą (przy tak dużej masie ciała powyżej 7 ton mógłby zapadać się w błocie).

      • Achyt
        16 września 2016 at 20:43

        ….będąc w pozycji dwunożnej oczywiście, przy czteronożnej ciężar ciała mógłby rozkładać się bardziej równomiernie.

    • SpinozaurFan
      4 listopada 2016 at 22:10

      Hej! Ja sobie wziołem nazwę spinozaurFan

      • SpinosaurusFan
        16 grudnia 2016 at 18:04

        Ale ja jestem Spinosaurus Fan, ten z YouTube.

  53. ych
    24 października 2016 at 17:14

    Spinozaury nie były krwiożerczymi drapieżnikami, jak np. tyranozaur lub giganotozaur. Żywiły się w większości dużymi rybami. Tyranozaur żywił się głównie dużymi roślinożercami, a w dodatku wiele z nich było dobrze uzbrojone-triceratops, ankylozaur…

    • Alex
      24 października 2016 at 18:19

      T. rex najpewniej polował również na jedne z największych dinozaurów – alamozaury, o tym często się zapomina, że dinozaury te żyły na tym samym terenie i w tym samym końcowym okresie kredy.

      • King Carnotaurus rex
        4 stycznia 2017 at 17:31

        Alex prędzej alamozaur zabije T-rexa niż odwrotnie😈. Tyranozaur to nie Akrokantozaur że może zabić przeciwnika dziesięciokrotnie większego od siebie. Tym razem mam nawet dowód. W filmie ,,Prehistoryczna Ameryka” i ,,Prehistoryczne bestie” jest pokazane jak Akrokantozaur radzi sobie z astrodonem i paluxizaurem. Nawet znaleziono tropy polowania😂

      • Shahen
        5 stycznia 2017 at 09:36

        I skąd znów taki pomysł, że tyranozaur nie walczył z alamozaurem, wielkie rozmiary były mu do czegoś potrzebne

    • Szałkowski Łukasz/SpinozaurFan
      23 grudnia 2016 at 19:05

      Spinosaurus Fan niedawno oglądałem twój filmik ma YouTube, przedstawiający walkę T-rexa i spino. Ten filmik jest mega, super jesteś debeściak!!!!!

      • Karnotaurus rex
        11 marca 2017 at 11:27

        Shahen może dlatego że nie miał odpowiednio przystosowanego karku 😠

    • Rozjuszony Łukasz
      31 grudnia 2016 at 12:27

      Ha! Zdziwisz się bo był, był naturalnym wrogiem paralitytana. I nie zaprzeczycie mi, bo tym razem mam po swojej stronie DA. W artykule ,,paralitytan” jest napisane że spinozaur jest naturalnym wrogiem paralitytana. Jak mi nie wierzycie to przeczytajcie artykuł o paralitytanie.

  54. Łukasze
    10 listopada 2016 at 20:10

    Podobno Spinozaur miał australijskiego kuzyna. Ych gdyby spino polował by na ankylozaury, to była by dla nie go prościzna-obejrzyj film ,,Prehistoryczne bestie”

    • Achyt
      13 listopada 2016 at 13:57

      Łukasze
      Prehistoryczne Bestie – Spinozaur to dokument delikatnie mówiąc daleki od prawdy. Spinozaur jest w nim przedstawiony jako krwiożercza bestia atakująca wszystko co się rusza, łącznie z paralitytanem… :D. Nie ma tam przedstawionych dowodów o tym że spinzaur prowadził wodny tryb życia i polował głównie na ryby. Zamiast tego mamy 9 tonowego sprintera który prześcigał o wiele mniejsze dinozaury….. i żył prawie wyłącznie na lądzie….ponadto przedstawiona jest pod koniec scena gdzie kilka małych rugopsów zagryza na śmierć spinozaura !!! :D. Po prostu poziom absurdów w tym dokumencie przerasta nawet filmy Park jurajski… Jak chcesz obejrzeć w miare dobry dokument o spinozaurze to zobacz: BBC planeta dinozaurów: nowe olbrzymy. Aaa co do ankylozaura to Spinozaur choć znacznie większy raczej nie zrobiłby mu krzywdy.

      • Gigas Łukaszello/ spinoszaurFan
        2 grudnia 2016 at 20:27

        Achyt już się nie podpisuje nazwą ,,Łukasze” chciałem napisać ,,Łukasz”. Po za tym tam mówią że ważył 8 ton, a spinozaur i tam jest mięsożernym sprinterem [ podobnie jak karnotaur, który ma prędkość 50 km/ h ] jest równie szybki co struś, nawet dinoanimals się zgodzi że spino osiąga prędkość 50km/ godz.; ale dzięki że odpowiadasz i …. dlaczego DinoAnimals jak piszę nazwę waszej strony to podkreślacie ją na czerwono?!?

      • Max
        3 grudnia 2016 at 00:19

        To przeglądarka ci podkreśla – nie ma po prostu nazwy w słowniku 🙂

      • Achyt
        4 grudnia 2016 at 17:24

        50 kilometrów na godzinę to o wiele za dużo jak na ziemno-wodnego dinozaura którego pazury na tylnych kończynach maja płaską budowę. Tego typu budowa charakteryzuje zwierzęta które sporo pływają jak np. współczesne ptactwo wodne. Spinozaur miał podobnie zbudowane stopy jak np. współczesne gęsi, być może były nawet pokryte błoną pławną. U dinozaurów szybko poruszających się na lądzie pazury na tylnych kończynach były zakrzywione dzięki czemu lepiej mogły łapać przyczepność. Spinozaur więc na pewno nie był szybkim dinozaurem, ponadto najnowsze rekonstrukcje podają że poruszał się raczej na czterech kończynach. Gatunki czworonożne które potrafią szybko biegać mają specjalnie zbudowany kręgosłup którego dwa bądź trzy kręgi zachodzą na siebie podczas ruchu i dzięki temu kręgosłup wygina się w łuk i nie pęka na wskutek powstałych przeciążeń. U Spinozaura mamy długi i wysoki żagiel którego budowa uniemożliwia wyginanie się kręgosłupa. Niestety ale fizjonomii nie da się oszukać. 50 km/h nie osiągają nawet inne duże teropody jak np. całkiem szybko poruszający się jak na swoje gabaryty Karcharodontozaur.

        Osobna kwestia to rozmiary spinozaura które podajesz, wgl. skąd ty je bierzesz? żadne publikacje naukowe ich nie potwierdzają. Z twoich danych wynika że spinozaur jest większy od niektórych zauropodów a to przecież bzdury. Najnowsze dane mówią o 15 m długości, 6 metrów wysokości z żaglem, bez niego nieco ponad 4 m, i około 7- 8 ton masy ciała !

  55. Julian
    11 listopada 2016 at 22:49

    Witajcie znowu! Wracam tu po 8 miesiącach

    • Max
      12 listopada 2016 at 00:09

      Witaj Julianie 😉

    • Gigas Łukaszello/ spinoszaurFan
      2 grudnia 2016 at 20:16

      Dawno nie zaśmiecałeś tego artykułu gadaniem o tym że się zgadzasz że spino miał 23 metry!!!!!!!!!! Spinosaurus aegypticus miał aż 26 metrów długości i ponad 16 metrów wzrostu!!!!! S. maroccanus jest znacznie mniejszy, ma 15-19 metrów długości i ponad 6 metrów wzrostu.

  56. Szałkowski Łukasz
    23 grudnia 2016 at 16:40

    Achyt robisz się już denerwujący!!! Jak tu po raz pierwszy tu zajrzałem, to było denerwujące że nie mogłem napisać komentarza. 20 metrowego spino wziąłem ze strony ,,Zapytaj Onet.pl” gdzie było napisane że 20metrowy spino był młody i karłowaty. Tam jest tylko jeden błąd tarbozaur ma 12 m, a nie 14, poza tym raczej jest odwrotnie giga ma16 m, a karcharo 14. A ta wasza ,,Planeta dinozaurów” też nie jest zbyt mądra, mażungozaur żył nie ma pustyni, lecz w lasach

  57. Achyt
    23 grudnia 2016 at 17:55

    Źródło Zapytaj Onet.pl, czy samosia to najgorsze możliwe źródła informacji z jakich można korzystać. Każdy tam może napisać co mu się podoba, byle troll gdyż nikt nie weryfikuje tam danych. Jeżeli chcesz korzystać z wiarygodnych danych, to zacznij czerpać informację z opracowań naukowych, dokumentów filmowych itp. Poza tym na świecie cały czas odkrywane są nowe skamieniałości, i wiedza na temat danych gatunków jest weryfikowana. Planeta dinozaurów to dokument z 2011 r i jest dość wiarygodny niemniej od tego czasu dowiedzieliśmy więcej o co niektórych gatunkach. np. nie było tam podane że spinozaur poruszał się na czterech kończynach. Zostało to potwierdzone dopiero 4 lata później wraz z odkryciem kości stóp oraz miednicy. W czym niby ja jestem denerwujący ? W tym że podaje wiarygodne i aktualne dane w komentarzach ?

    • King carnotaurus rex 😁
      11 stycznia 2017 at 20:04

      Spinozaur był zwierzęciem lądowym, po prostu jadł ryby 🎣 w płytkich wodach.
      Po drugie Shahen zaczynasz mnie denerwować może ty udowodnisz mi jak 11 tonowy grubas miałby się poruszać no słucham 👂. Napisałeś same głupoty wzięte z kosmosu. Jesteś paleontologiem?😒 Może jeszcze powiesz że tyranozaur biegał z szybkością 50 km/h. Jurajski park 3 to nie jest jeszcze najgłupszy film 🎥 świata. Jest prawda-spinozaur wygra z tyranozaurem w pojedynku😝.

      • Shahen
        11 stycznia 2017 at 20:19

        Jack Horner- jeden z najbardziej znanych paleontologów świata oszacował osobnika MOR 1126, na 10% większego od „Sue”… co do poruszania się, chyba żartujesz….
        Wiesz jak działa nauka? Jeżeli chcesz mówić, że coś jest możliwe lub nie możliwe, musisz to udowodnić… samo napisanie , jak miał si poruszać niczego nie dowodzi… równie dobrze możesz napisać jak poruszał się 6 tonowy grubas? I nic z tego nie wynika… PRZEDSTAW OBLICZENIA, ŻE NIE MÓGŁ BY SIĘ PORUSZAĆ, Jeżeli ich nie masz, to nie wypowiadaj się na temat tego co oszacowali paleontolodzy.
        Zresztą tak za 10 lat zrozumiesz i wtedy pogadamy 😉

  58. Szałkowski Łukasz/SpinozaurFan
    23 grudnia 2016 at 19:12

    No dobra przekonałeś mnie, sorry. Spinozaur miał 18-25 metrów, szczęśliwy. Chwila coś tu jest nie tak!!!!! To w końcu kto większy giganotozaur czy karcharodontozaur [karcharodontozaur ma 12-14 metrów, czytałem w wikipedii]. Chwila co do waszych próśb do tego bym zwolnił z pisaniem komentarzy, ja nie będę zwalniać!!!!!!

    • Maciek Dąbkowski
      25 grudnia 2016 at 11:38

      Wątpliwe jest czy Spinozaur dorastał do 18 metrów ; ) jego tytuł jako największego gada został już zniesiony . Teraz walczą o to T.rex Giganotozaur i Karcharodontozaur. Wszystkie trzy gady był porównywalnej wielkości , jednak maksymalna waga Giganotozaur jest nieco mniejsza od wagi T.rexa i Karcharodontozaura . Giganotozaur jest jednak nieco dłuższy od Karcharodontozaura.

      • King carnotaurus rex
        20 stycznia 2017 at 20:26

        Ta akurat! Karcharodontozaur jest szacowany na 12-14 metrów, a giga na 13,5 metra. Oba waży 8 ton [giga-6-8 ton]

    • King Carnotaurus Rex
      28 marca 2017 at 16:59

      Aha.. Wszystko fajnie Shahen, ale 10% znaczy ok.455 kg. Gdzieś czytałem że Sue ważył 6,1 tony (na obrazie znajdującym się na artykule Giganotozaur). Więc gdyby zrobić działanie 6100+455=6555-widać że C.rex waży jakieś 6555 kilogramów. 😊

  59. Gigas Łukasz
    25 grudnia 2016 at 15:35

    Maćku akurat ciebie pytałem o zdanie. Tak prowadzący wodno-lądowy tryb życia nie byłby większy od lądowego. A tak poza na pewno 😘 T-rex nie był największym drapieżnikiem, w dodatku wolał jeść padlinę🍬 niż polować. Jak mówiłem kiedyś lubiłem tyranozaura, bo jedynym, ale spinozaur był dużo większy.

  60. Szałkowski Łukasz/SpinozaurFan
    25 grudnia 2016 at 18:29

    Zdjęcie które przedstawia pojedynek tyranozaura i spinozaura jest błędny.
    Broń spinozaura:stożkowate i ostre zęby, umiejętność zmieniania barwy skóry, wielkie łapska, zabójczy apetyt, siła, wielkość, pływak, długie pazury, szybkość.
    Broń tyranozaura/T-rexa:zmysły, siła szczęk, wielki mózg, długie zęby.
    Słabości spinozaura:słabe szczęki, wrażliwość ,,grzejnika”.
    Słabości T-rexa:powolność, wielka waga, małe łapki, padlinożerstwo, mniejsze rozmiary, nie przystosowanie do polowania.
    Spinozaur więc ma przewagę w walce, w dodatku miał groźnych konkurentów w środowisku naturalnym. T-rex w swoim środowisku nie miał konkurentów. [a w dodatku naukowcy coraz częściej oskarżają go o padlinożerstwo] Jedym teropodem żyjącym obok T-rexa był troodon.
    Natomiast spinozaur w swoim środowisku miał wielu drapieżnych ,,sąsiadów” M. in: rugopsa, bahrajizaura, sarkozucha, deltatroma, suchomimusa, a przede wszystkim karcharodontozaura…
    I WYGRAŁ SPINOZAUR!!!!!!!!!!!!

    • Shahen
      26 grudnia 2016 at 10:04

      Z znanych teropodów, największym jest Tyrannosaurus rex, wykazują to badania i obliczenia różnymi metodami zarówno alometrii kończyn jak i np GDI, nie ma żadnych naukowych podstaw aby sądzić, że spinozaur był większy… Ne wystarczy napisać- miał 18-25 m a skąd takie dane ja się pytam? Napisać można że miał i 40 metrów… a dowód? Podajcie dowody na to że spino był rzekomo większy a nie komentarze bez pokrycia, strony internetowe, filmy typu planeta dinozaurów itd to publkacje popularnonaukowe jedyne wiarygodne dane znajdują się w literaturze naukowej lub ewentualnie na blogach paleontologów…

      • King Carnotaurus rex
        4 stycznia 2017 at 17:44

        Ha! Właśnie mam dowód! W Australii znaleziono szkielet młodego spinozaura który miał 20 metrów długości, 18 bez kawałka ogona. Więc 40 metrów długości i jest dowód . Ha!!!!😝

      • King Carnotaurus Rex
        5 lutego 2017 at 16:17

        Po pierwsze twoje obliczenia są wzięte z kosmosu Shahen. Po drugie Maciek czy ty myślisz co piszesz? Tyranozaur z 16 metrową długością i 17 tonową wagą i jeszcze bieganie z prędkością światła? Z naukowych źródeł informacji znalazłem że T-rex biegał z szybkością 17 km/h przy 5 tonach wagi! A więc Redakcja przesadziła, 40 km/h to o wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele wiele za dużo dla powolnego padlinożercy. To nie fast predator tylko tłusty pączek 🍩 do zjedzenia. Mniam! Spinozaur był szybki zarówno na lądzie jak i wodzie. Umie się poruszać na 2 i na 4 łapkach. Jadł zarówno duże ryby jak i na zauropody. A T-rex jakby był tak ciężki w stosunku do długości to by miał wielkie brzuszysko! 😠

      • King Carnotaurus Rex
        27 marca 2017 at 22:03

        Nie no. Po pierwsze to piszę się ,,Nie” po drugie gdzieś w Google znalazłem kilka obrazów z porównaniem wielkości Spinozaura i reszty paczki. Wkleił bym, ale nie da się…a nawet jakby się dało to nikt by mnie nie słuchał.

      • Max
        27 marca 2017 at 22:07

        Chyba jednak wiele osób cię słucha 🙂

      • King Carnotaurus Rex
        28 marca 2017 at 17:07

        Nawet jeśli T.rex osiąga takie rozmiary jakie podajesz, Shahen, to i tak ze względu na to że T.rex nie miał konkurentów, nie musiał być przystosowany do walki z innymi teropodami. Więc był słaby. Z kolei Spinozaur miał konkurentów w wodzie (np:Sarcosuchus) i na lądzie (choćby Rugops!). 😐

    • Maciek Dąbkowski
      27 grudnia 2016 at 17:00

      Właśnie się mylisz 😉 Spinozaur nie był agresywnym wojownikiem , lecz rybożernym gadem . Skąd masz info ,że Spino mógł zmieniać kolory ? To nie jest fikcyjny Indominus Rex . Nie byłteż szczególnie agresywny . Owszem w jego świecie żyło sporo innych drapieżnych dinozaurów , jednak unikałwalki z nimi , gdyż tylko on żywił sie zwierzetami wodnymi .
      T.rex jest przeciwnie – coraz rzadziej oskarżany o padlinożerstwo. Jego rywalami był nie tylko troodon ale i Siats , Deinonych , nie mówiac o innych T.rexach , w dodatku niektóe źródła mówia ,że konkurował z Deinozuchem . T.rex był zarówno padlinozercą jak i aktywnym łowcą . Spinozaur żył w świecie brutalnych łowców np .karcharodontozaura , Sarkozaucha , Rugopsa natomiast Suchomim żył kilka milionów lat później po żaglowcu ..
      Przewagi T.rexa : wyczulone zmysły , potężniejsze szczęki , większa inteligencja , mocniejsza budowa ciała , większe zęby , był aktywniejszym łowcą i był cieższy i szybszy
      Przewagi Spinozaura : 2,5 metrowe łapy zakończone 18 centymetrowymi pazurami
      Wady T.rexa – malutkie przednie łapki
      Wady Spinozaura – niezbyt mocna budowa ciała , mocno ukrwiony żagiel na grzbiecie , mniej wytrzymała czaszka .
      Wszystkie informacje które głosisz , są albo stare i zniesione , albo wymyślone przez Ciebie ..

      • King carnotaurus rex
        3 stycznia 2017 at 21:39

        A co źle ? Chodziło mi oto że dzięki płetwie grzbietowej, skóra spinozaura zmieniała kolor. I przestań mnie komentować marnuje przez ciebie internet

      • King carnotaurus rex
        18 stycznia 2017 at 19:07

        Deinonych żył 125 milionów lat temu, siats 100-98,5 miliona lat temu, a T-rexio 70-65 mln lat temu chyba nie konkurowały o pokarm? Deinozuch żył 80-75,5 milionów lat temu, a gdyby konkurował z tyranozaurem nigdy by nie poznano tyranozaura, bo deinozuch mógł zeżreć prawie tyle ile ważył oraz kruszyć kości. Może jeszcze napisz że T-rex konkurował z akrokantozaurem, bo dzieli je 61 milionów lat. T-rex nie miał konkurentów, a troodon na nie go polował bo 4 lub 5 troodonów jest równie groźne co on i większe stado i T-rexowi korona zostaje odebrana.

      • King Carnotaurus Rex
        29 stycznia 2017 at 15:22

        T-rex jest szacowany na 5 ton jeśli miałby biegać. Spinozaur jest minimum 8 metrów dłuższy od tyranozaura więc spokojnie 9 ton wagi dla spino. Co do szybkości zwierzęta o lekkiej budowie ciała są szybsze niż te z ciężką, więc spinozaur jest szybszy. Spinozaur nie unikał walki z mniejszymi teropodami, jest królem dinozaurów i wy musicie się z tym pogodzić🍈

  61. Shahen
    30 grudnia 2016 at 12:26

    Informacje które ty głosisz też są całkowicie błędne niestety… Skąd info, że tylko spinozaur żywił się zwierzętami wodnymi? Rywalami tyranozaura na pewno nie był ani Siats (Utah formacja Cedar Mountain- datowana na Późny Alb- Wczesny Cenoman) ani deinonych (Apt-Alb) ani deinozuch (Kampan) bo żaden z nich nie żył w tym samym czasie co tyranozaur. Suchomim nie żył kilka milionów lat później tylko wcześniej niż spinozaur (Suchomimus to formacja Elrhaz datowana na Apt) Reszty wolę już nawet nie komentować… 😉

    • King carnotaurus rex
      3 stycznia 2017 at 21:33

      Czemu T-rex ma mocniejszą budowę? Dlatego że jest grubszy? T-rex w porównaniu do spinozaura ma prostacką budowę. Wy wysysacie z palca te fakty.

      • Shahen
        3 stycznia 2017 at 22:51

        skeletaldrawing.com/home/mass-estimates-north-vs-south-redux772013

    • King carnotaurus rex
      10 stycznia 2017 at 17:44

      Po pierwsze to krokodyl i suchomim są najważniejsze. Spinozaur był blisko spokrewniony z suchomimem po drugie mógł rozrywać mięso 🍗 jak krokodyl.🍖 🍗. Nie obchodzi mnie co napiszecie!!! Spinozaur wygra z T-rexem. Spinozaur zje tyranozaura na śniadanie‼

      • Wiktor
        10 stycznia 2017 at 18:06

        Aż tak łatwo z tyranozaurem by mu nie poszło 🙂 Trochę musiałby się napocić i tak naprawdę nie wiemy, kto by wygrał.

      • Achyt
        10 stycznia 2017 at 18:42

        Postaram się stworzyć artykuł na swoim blogu dotyczący spinozaura i mitów z nim związanych. aktualnie mam w planie napisać co nieco o jadowitych wężach, ale myślę że w dalszej perspektywie ukaże się takowy artykuł :).

      • Max
        10 stycznia 2017 at 20:17

        To obalisz nieco mitów związanych ze spino 🙂

  62. Anonim
    31 grudnia 2016 at 12:05

    Jeżeli spino ma 6 m wys to ile ma t-rex?

    • Max
      10 stycznia 2017 at 20:33

      T. rex też miał do 6 metrów wysokości (zależy od wysokości uniesionej głowy) – od 4.5 do 6 metrów.

      • King carnotaurus rex
        12 stycznia 2017 at 17:44

        Wiecie co, nawet pisanie komentarzy tutaj jest dziś nudne😒

  63. King Carnotaurus rex
    4 stycznia 2017 at 17:36

    Tyranozaur ma 4 metry wzrostu 😝🍫

  64. King carnotaurus rex
    9 stycznia 2017 at 20:52

    O co wam chodzi? Spinozaur miał przecież 16-18 metrów długości, 7 metrów wysokości i 7-9 ton wagi. Skąd wzięliście 8,5 tonowego T-rexa? No dobra 😊 T-rex mógł czuć jak szczytowy drapieżnik, ale bez przesady. T-rex pod warunkiem że polował stadnie to mógł polować nawet na zauropody. Poza tym film 🎥,,King Kong” jest błędny tyranozaur by raczej wyewoluował w kurę albo ptaka drapieżnego 🎦 📹 🎦🎬

  65. King carnotaurus rex
    19 stycznia 2017 at 18:11

    A! Najpierw był Julian z 24 metrowym spino, potem Peter z 15 tonowym mapuzaurem i Shahen z 8,5 tonowym tyranozaurem. Ciekawi mnie co będzie następne 90 metrowy amficelias czy dwunożny pies.

    • Maciek Dąbrowski
      11 lutego 2017 at 15:44

      No dobra przesadziłem, z tym 16,5 tonowym T.rexem.

      • King carnotaurus rex
        11 lutego 2017 at 16:47

        Wreszcie, myślałem że nigdy tego nie pojmiesz

      • Maciek Dąbkowski
        19 lutego 2017 at 14:45

        To Ty lepiej pojmij dzieciaku swoją głupotę bo to co piszesz jest wyssane z Twojego 10 letniego paluszka . Spinozaur NIE MIAŁ ponad 15 metrów długości nie był też sprawnym myśliwym . Co z tego , że nie lubisz T.rexa . To ,ze go nie lubisz to nei znaczy ,że był słaby. Ma sporo mocniejszych stron niż Twój ukochany Spinozaur . Po pierwsze waga – T.rex waga do 9 ton zaś Spinozaur tylko do 7 . Druga kwestia to zacisk szczęk – T.rex gryzł z siłą 8 ton na centymetr kwadratowy zaś wątpliwe czy zacisk Spinozaura dochodził do chociaż 4 ton . Kolejną kwestią jest rozmiar mózgu . T.rex uważany jest za najinteligentniejszego z wielkich teropodów , przydawał o mu się w to polowaniach . Następnie budowa ciała . Kości T.rexa są mocniejsze niż u Spinozaura co pozwala przypuszczać ,że był mocniej zbudowany. Budowa Spinozaura nie była zbyt potężna , w dodatku stopy tylnych łapa prawdopodobnie przypominały stopy kaczek lub gęsi .i Ostatnim już wątkiem jest tryb życia . Spinozaur najprawdopodobniej polował na ryby i zwierzęta wodne np. krokodyle . Nie był przystosowany do walki z innym idinozaurami , zwłaszcza ,że najpewniej był czworonożny . Jego paszcza ( choć zacisk nie jest lichy ) nie nadawała się do zadawania ran ofierze . Była przystosowana bardziej do przytrzymania i unieruchomienia mniejszej ofiary np . ryby dwudysznej ( w tamtych czasach była znacznie większe niż dzisiaj ) T.rex natomiast po za padliną polował na grube ofiary . Jego łupami padały różne gatunki hadrozaurów , rzadziej Triceratopsy oraz młode Ankylozaury ( z dorosłym miałby niewielkie szanse ) . Zapoznaj się z artykułem na tym portalu – Król Dinozaurów jest Tylko jeden . I prace naukowe się przecież nie liczą bo jakiś 10 letni fanatyk Spinozaura wie lepiej od naukowców . Daj mi naprawdę jakiegoś linka o tym ,że Spinozaur jest królem a nie piszesz ,że tak jest bo go lubisz . Ps. nie edytuj odpowiedzi na Jurrassic park wiki 😉

      • Maciek Dąbkowski
        19 lutego 2017 at 16:47

        Aha i ten komentarz ,że przesadziłem z 16 tonami to nie ja pisałem 😉 owszem uważam ,że to jednak za dużo nawet jak na króla dinozaurów . Jednak nie wchodziłem tu od początku stycznia to po pierwsze a po drugie jestem Dąbkowski nie Dąbrowski . Przestań pisać te idiotyczne odpowiedzi . Tak idiotyczne . Podaj mi wiarygodne źródło o 40 metrowym królu Spinozaurze ( nie móię tu o Twej wyobraźni bo zbyt wiarygodna ona nie jest ) . Uważasz się za eksperta a nic nie wiesz o dinozaurach .

  66. Karnotaurus rex
    2 marca 2017 at 18:14

    Panowie ja też 😊 mam coś do powiedzenia. Królem dinozaurów jest tym za którego go uważacie. Spinozaur akurat miał 18 metrów dzięki obliczeniu o nazwie ,,Cristiano Dall Sasso” i na podstawie porównań z sucho. Po co jeden na drugiego się tak rzuca, ktoś lubi dinozaura to niech lubi 😊.

  67. Karnotaurus rex
    2 marca 2017 at 18:22

    Koleś zastanawiasz się co piszesz? Ciesz się że King Carnotaurus Rex ci nie wspomina o 21 tonowych spino. Waga ♎ T.rexa to 6,1 tony (Sue) wiem że naoglądałeś się bzdur z jakiś filmów gdzie tyranozaur był tam największym teropodem, ale tak nie było. Wbij sobie do głowy że Giganotozaur nawet był większy, nawet karcharodontozaur był większy, i Torwozaur był też dłuższy. Maciek nie piernicz o kosmicznych tyranozaurach, bo to robi się już śmieszne 🤣.

  68. King Carnotaurus rex
    2 marca 2017 at 18:26

    Ty mnie nie czepiaj się ortografii bo ty w tym też nie jesteś najlepszy-napisałeś móiwię to się pisze mówię. Wiesz

  69. ElecroZilla
    18 marca 2017 at 14:49

    Królem dinozaurów jest…Zhugeontyrannus mierzący ponad 12 metrów długości i 6 ton wagi, ponadto przetrwał od 95 do 65 mln lat temu w Chinach.

  70. Maciek Dąbkowski
    19 marca 2017 at 10:18

    Dawno juz przestałem pisać o 16 tonowym T.rexie , wg mnie jego waga nie przekraczała 9 ,5 tony( Sue – 8,4 tony Hartman online 2013 ) King Carnotaurus wiem , ze piszesz z dwóch kont bo – no cóż , wasze pseudonimy są ,, dość ” podobne i głosicie te same brednie wyssane z palca. Obliczenie specimien jest stare , obecne szacunki mówią iż Spinozaur dorastał do 15 metrów ( Ibrahim 2014 ) lub 15, 1 metrab( Franyos online 2016 ) lub 15 – 15,3 metra ( Stuchlik 2017 )

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

DinoAnimals.pl