24 07 2014

Orzeł przedni, zys (Aquila chrysaetos).

Orzeł przedni, zys (Aquila chrysaetos).


Orzeł przedni (Aquila chrysaetos).

Jeśli królem ssaków jest lew, na tytuł króla ptaków zasługuje orzeł przedni, bowiem, jak powiedział brazylijski zawodnik mieszanych sztuk walki – Anderson Silva: „Gdyby siła miała znaczenie, to słoń, a nie lew byłby królem”.

Tak, wiemy, to trochę przewrotne stwierdzenie, gdyż na liście najbardziej drapieżnych ptaków świata na pierwszym miejscu znajduje się wojownik wspaniały. Któż jednak odmówi orłowi przedniemu siły i odwagi aby zaatakować człowieka czy wilka…?

Klasyfikacja.

  • Gromada: ptaki
  • Rząd: szponiaste
  • Rodzina: jastrzębiowate
  • Podrodzina: orły
  • Rodzaj: Aquila
  • Gatunek: orzeł przedni

Orzeł przedni, zys (Aquila chrysaetos).

Podgatunki:

  • Aquila chrysaetos canadensis – Ameryka Północna
  • Aquila chrysaetos chrysaetos – Europa (z wyłączeniem państw wyspiarskich, Danii i Półwyspu Iberyjskiego)
  • Aquila chrysaetos daphanea – Centralna Azja
  • Aquila chrysaetos homeryi – Półwysep Iberyjski, Bliski Wschód, Afryka Północna, Iran, Kaukaz
  • Aquila chrysaetos japonica – Półwysep Koreański, Japonia
  • Aquila chrysaetos kamtschatica – tereny na wschód od Gór Ałtaj

Orzeł przedni, zys (Aquila chrysaetos).

____________________

Zostań naszym fanem - nie gryziemy, naprawdę :) - Odwiedź Fanpage DinoAnimals





DinoAnimals.pl

Poleć artykuł

Podobne Artykuły

Muchy, mucha domowa i tse-tse.
Meduzy – najstarsze zwierzęta świata.
Kraby (Brachyura).
Białe tygrysy.
Owady, insekty (Insecta).
Greyhound – najszybszy pies świata.
Pigmejka – najmniejsza małpa świata.
Samojed, Samoyed, Samojedskaja.
Największe ryby słodkowodne – TOP 10.
Zwierzęta wymarłe w XXI wieku.
Gończy polski, Pies Pawłusiewicza.
Głuptaki, głuptakowate (Sulidae).
Eukaliptusy (Eucalyptus).
Najmniejsze organizmy, zwierzęta i rośliny.
Bestia z Gévaudan.
Pytony (Pythonidae).
Tybetański niedźwiedź błękitny.
Owczarek staroangielski, bobtail.
Aborygeński Tęczowy Wąż.
Owczarek środkowoazjatycki.
Hipopotam karłowaty.

O Autorze

Redakcja DinoAnimals.pl

Wydawnictwo Dobre Ściągi - DobreSciagi.pl, DinoAnimals.pl, DinoAnimals.com



DinoAnimals.pl

(39) Komentarze(y)

  1. Magda
    10 lipca 2014 at 09:18

    A czy puchacz jest w stanie zaatakować orlika krzykliwego lub orła przedniego?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      10 lipca 2014 at 10:07

      Orlika krzykliwego puchacz mógłby zaatakować (to ptaki o podobnych rozmiarach), puchacz atakuje np. myszołowy. Nie czyni tego jednak - atakuje ofiary od niego słabsze. Orła przedniego z pewnością nie zaatakuje - ten ptak jest zbyt duży i puchacz nie miałby ani zbyt wielu okazji ani szans do przeprowadzenia takiego ataku. Ponadto orzeł przedni z takiego starcia wyszedłby raczej zwycięsko, jeśli nie nastąpiłby jakiś dziwny przypadek.

      • Magda
        10 lipca 2014 at 19:42

        Dziękuję za odpowiedź

  2. Magda
    10 lipca 2014 at 09:16

    A czy puchacz jest w stanie zabić orlika krzykliwego lub orła przedniego?

  3. Maciej
    12 marca 2014 at 19:45

    A kiedy orzeł stanie na ziemi to jaką ma wtedy wysokość?

  4. Maciej
    24 lutego 2014 at 15:30

    Czy orzeł przedni może upolować młodą czy dorosłą sarnę?Nie odpowiadajcie mi w komentarzu tylko w artykule napiszcie że może upolować sarnę.

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      24 lutego 2014 at 17:29

      Maćku, jeśli potrafi upolować jelenia wschodniego, to tym bardziej mniejszą od niego sarnę :)

      • Maciej
        24 lutego 2014 at 18:13

        A napiszcie o tym w artykule że potrafi upolować sarnę proszę

      • Ewa
        24 lutego 2014 at 19:58

        Maćku, dlaczego tak Ci na tym zależy?

      • Maciej
        25 lutego 2014 at 07:20

        Bo chciałbym żeby mowa o tym była w artykule a nie w komentarzu

      • Redakcja DinoAnimals.pl
        25 lutego 2014 at 11:35

        Maćku, choć możemy przypuszczać, że orzeł przedni jest w stanie upolować sarnę, zwłaszcza, że mamy udokumentowane polowanie na jelenia, to nie dotarliśmy do żadnego wiarygodnego źródła, że to czyni. Zasada jaką przyjęliśmy tworząc DinoAnimals, to wiarygodność źródeł na których opieramy publikację danych. Jeśli ktoś z czytelników wskaże nam takie wiarygodne źródło, wówczas taką informację zamieścimy. Nie chcemy jednak spekulować. DinoAnimals to nie blog, ani felietony. Jeśli zatem masz Maćku takie źródło, to prosimy o jego podanie.

  5. Anonim
    15 lutego 2014 at 18:53

    Maciek ja uważam że GMO jest szkodliwe ma zastosowania biochemiczne jednak zapraszam cie na wikipedie i inne stronki internetowe gdzie dojdziesz do skutku i sam stwierdzisz kwestie :)

  6. Maciej
    7 stycznia 2014 at 16:14

    czy GMO jest dobre i do czego jest używane?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      7 stycznia 2014 at 18:04

      Maćku, nie będziemy tu powielali definicji GMO i opisu zastosowań - znajdziesz je bez trudu w Wikipedii.
      Odpowiedź na pytanie czy GMO jest dobre, czy złe należy udzielić przez pryzmat potencjalnych skutków ubocznych roślin i zwierząt poddanym modyfikacjom genetycznym. Wiadomo nie od dziś, że za GMO są koncerny biotechnologiczne i wielki biznes, który upatruje w tym dodatkowe źródło zysku i możliwość tańszej produkcji. Część kół naukowych również popiera GMO.
      Przeciw wypowiada się np. Greenpeace i niektóre koła naukowe.
      Osobiście nie mamy nic przeciwko pracom w zakresie GMO, pod warunkiem, że służą one całej ludzkości, a nie tylko wielkim firmom do generowania większych zysków kosztem np. zatajania potencjalnie negatywnych skutków ubocznych.

  7. Maciej
    1 stycznia 2014 at 10:58

    Kiedy ostatnio był przypadek w którym dziki orzeł upolował wilka?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      1 stycznia 2014 at 12:07

      Nie posiadamy takich danych. Polowania na wilki dokonywane są głównie przez orły szkolone do tego typu polowań. W naturze to raczej rzadkość. Wilk jest bowiem zazwyczaj drapieżnikiem dominującym.

  8. Maciej
    28 grudnia 2013 at 10:30

    To który jest pierwszym orłem pod względem rozpiętości skrzydeł i jaką ma rozpiętość?

  9. Maciej
    21 grudnia 2013 at 12:40

    Może upolować 30kg zwierzę?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      21 grudnia 2013 at 12:45

      Nie wiemy ile ważył jeleń na zdjęciach, którego upolował, ale raczej mógłby to zrobić, choć prędzej wybierze łatwiejszą ofiarę.

  10. Maciej
    20 grudnia 2013 at 12:19

    A w jakich polskich zoo występują?

  11. Maciej
    13 grudnia 2013 at 15:51

    A orzeł przedni upolował kiedyś sarnę?PS kiedy następny artykuł i jaki.

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      13 grudnia 2013 at 17:14

      Być może się to zdarzyło, choć nie ma oficjalnie takiej informacji. W artykule znajdują się zdjęcia z ataku orła przedniego na jelenia i lisa.
      Artykuły będą w weekend - jakie to niespodzianka :)

  12. Maciej
    6 grudnia 2013 at 07:16

    W Wikipedii piszą że udokumentowano zabicie jelenia wschodniego.

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      6 grudnia 2013 at 12:18

      Tak, takie zdarzenie miało miejsce w 2011 roku, a informacja na ten temat pojawiła się we wrześniu 2013 roku w „Journal of Raptor Research”. Zdjęcia z tego zdarzenia i nieco więcej informacji zamieściliśmy w artykule powyżej.

  13. Maciej
    25 listopada 2013 at 12:36

    A ptakiem który może unieść największy ciężar to kondor wielki?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      25 listopada 2013 at 14:00

      Teoretycznie tak, choć nie ma takich badań, które udzielałyby w tej kwestii jednoznacznej odpowiedzi. Musielibyśmy namówić te ptaki do udziału w zawodach w "podnoszeniu ciężarów", aby móc jednoznacznie stwierdzić jaki jest "udźwig" maksymalny danego ptaka. Jak się domyślasz trudno by je było do tego namówić, więc nikt takiego zestawienia nie opublikował :)

  14. Maciej
    25 listopada 2013 at 09:48

    A jaką ma długość szponów

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      25 listopada 2013 at 10:58

      Długość szponów orła przedniego mieści się zazwyczaj w przedziale: 3,8 - 5 cm. Uścisk łap jest mniejszy niż harpii wielkiej - zazwyczaj ok. 15 razy silniejszy od uścisku dłoni człowieka.

  15. Maciej
    21 listopada 2013 at 07:00

    A upolował kiedyś człowieka i go zjadł?

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      21 listopada 2013 at 10:45

      Być może kiedyś taka sytuacja miała miejsce (jeśli hipotetycznie to raczej w stosunku do dziecka), ale współcześnie brak doniesień o takim przypadku.
      To musiałby być splot nieszczęśliwych zdarzeń, obrona gniazda, etc. Orły nie polują na ludzi. Najcięższe z nich ważą ok. 6 kg, podczas gdy dorosły człowiek waży przeciętnie 80 kg.
      Ten "atak", który widzisz na zdjęciu to wyreżyserowana scena. To orzeł wykorzystywany w sokolnictwie i kamerzysta.

      • Maciej
        20 grudnia 2013 at 16:45

        A upolowałby 6-letnie dziecko?

      • Redakcja DinoAnimals.pl
        20 grudnia 2013 at 17:02

        Maćku, pisaliśmy już na ten temat :)

  16. Maciej
    17 listopada 2013 at 08:02

    A orzeł przedni może upolować łabędzia?PS kiedy będzie następny artykuł

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      17 listopada 2013 at 11:15

      Tak, orzeł przedni byłby w stanie upolować łabędzia.

      Artykuł będzie dziś lub jutro. Przedstawimy tym razem dropa olbrzymiego - specjalnie na Twoje zamówienie :)

  17. Maciej
    28 października 2013 at 19:30

    Czy był przypadek w którym jakiś ptak(nie musi być to ptak drapieżny)zabił człowieka jakikolwiek nie musi to być dorosły

    • Redakcja DinoAnimals.pl
      28 października 2013 at 21:23

      Tak, zanotowano jeden przypadek, w którym kazuar zabił dorosłego człowieka. Stąd do kazuarów przylgnęło określenie najniebezpieczniejszych ptaków świata, które im w 2007 roku przypisali autorzy Księga Rekordów Guinnessa.

      Rzecz jednak w tym że jest to jedyny potwierdzony przypadek tego typu, na dodatek kazuar działał w samoobronie - to człowiek bowiem zaatakował kazuara, chcąc go zabić.
      Niemniej jednak taki fakt miał miejsce i należy mieć na względzie, że kazuary są niebezpiecznymi ptakami.

      Więcej na ich temat można znaleźć w artykule: Kazuary.

      ____________

      Inny przypadek, to atak łabędzia niemego na mężczyznę w kajaku. Rzecz miała miejsce na jeziorku w Chicago w 2012 roku. Rozzłoszczony łabędź zaatakował kajakarza i atakował tak długo, aż ten utonął... Kajakarz wypał z kajak w ubraniu i nie posiadał kamizelki ratunkowej.

      Najprawdopodobniej, gdyby miał kamizelkę, dziś by żył...To taka przestroga dla wszystkich, którym się wydaje, że świetnie pływają...

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

DinoAnimals.pl